Boganmeldelse // Jussi Adler-Olsen // Selfies

Forfatter: Jussi Adler-Olsen.

Genre: Krimithriller

Udkommer: D. 6. oktober 2016

Antal sider: 512 sider.

Læst som: Alm. bog

jussi 1

Så er der nyt fra Carl Mørk, Assad og Rose. Bind nr. 7 i den roste, og spændende serie om Afdeing Q, bliver udgivet i dag d. 6. oktober 2016. Der er planlagt 10 bøger i serien, og de 4 første film er solgt til Zentropa, mens de sidste bliver varetaget af Nordisk Film. Jussi Adler-Olsen har modtaget en del priser for sine bøger. Heriblandt  The Ripper Award, The Barry Award, Den skandinaviske Glasnøgle, De gyldne Laurbær, Læsernes Bogpris.. Og jeg er sikker på, han langt fra er færdig med at vinde priser.

Den første Jussi bog jeg læste, var Alfabethuset i 2010. Jeg kan huske, at jeg læste den på FuerteVentura, da manden og jeg var afsted alene. Og derefter har jeg læst de resterende, i rækkefølge.

Ledelsen mener at der sker for lidt i afdeling Q, så det er vidst på tide der skal foretages om rokeringer. Men da Carl får nys om, at en helt ny sag, har lighedspunkter med en 12 år gammel uopklaret sag, går han all in, for at opklare dem begge. Og så får han heldigvis ledelsens øjne op for, at det umuligt kan være rigtigt med den statistik, de fører over afdelingen.

Rose er sygemeldt, og har det rigtig skidt. Der er uro i hendes sind, og det hele kulminerer i lejligheden. Hun er ufrivilligt indlagt på psykiatrisk afdeling, men herfra stikker hun af, og ingen ved hvor hun er. Der er en masse inde i Rose’s hoved, der hører barndommen og ungdommen til, men ingen kender rigtigt til hele historien.

Vi møder 3 piger, der nærmer sig de 30., der kun går op i sig selv. De skal have de rigtige extensions, den rigtige farve læbestift, ser realityshows, og tror det er det eneste livet handler om. De er alle på kontanthjælp, og forsøger at få pengene til at slå til. Men de gør hvad de kan, for at få lidt extra hver måned. Et arbejde er de ihvertfald ikke rigtigt interesseret i. Der er en der kender pigerne rigtig godt, der får set sig sure på dem, og det følger vi på tæt hold.

Den ene pige bliver også en af de hovedmistænkte vedr. den nye sag, da der er tråde der fører tilbage til hende, både nu, og den 12 år gamle sag. Og endnu flere bliver bragt ind i sagen.

Rose er pludselig forsvundet. Pigerne kommer ud for ulykker. Carl og Assad arbejder nonstop, og prøver at løse hele herligheden, samtidig med at et tv-hold puster dem i nakken. Jussi 2

Super spændende krimi/thriller, der fanger mig fra side 1. I starten bliver jeg lidt forvirret af, at der hoppes mellem forskellige datoer. Men man finder alligevel ret hurtigt ud af, at det er knap så vigtigt, lige at huske dem fra hinanden. Jo mere man kommer ind i historien, er man bare spændt på hvad der sker på næste side. På et tidspunkt ca. midt i bogen, mister jeg lidt overblikket, og synes den kører lidt af sporet, men den vender stærkt tilbage. Jeg kan egentlig godt lide at vi følger personerne, men samtidigt hopper fra det ene scenarie/spor til det andet, i hvert afsnit. Og man sidder ofte med en følelse af, at “kom nuuuu” opdag det nu”… og hopper lidt 😉 Der er spænding til det sidste – så alt i alt – godt 500 spændende sider fra Jussi. Jeg glæder mig allerede til den næste bog, og synes der er lang tid til.

Hvis du vil læse om min dag med Jussi Adler-Olsen, og 20 andre bogbloggere, kan du læse mit indlæg her.

Dejligt at høre fra min yndlings afdeling igen. Og det er super fedt at have set de første i biografen. Det er en god fornemmelse når man kan sætte ansigt på dem man læser om. Og nu føles det pludselig som rigtig lang tid, inden den næste i serien kommer. OG jeg kan da lige afsløre, at den næste – altså bog nr. 8, kommer til at foregå “inde i” Assad’s hoved. Så skal vi rigtigt til at lære ham at kende.

Den får selvfølgelig 5 ud af 5 hjerter fra mig. Jussi 3

Bogen er modtaget til anmeldelse, (Men jeg ville have læst den alligevel) Det er altid min helt uforbeholdne mening du får.  Jeg bliver ikke betalt for dette indlæg, og tjener ingen penge på bloggen.