Call Me By Your Name // Boganmeldelse // André Aciman

Forfatter: André Aciman

Forlag: Atlantic-books.co.uk

Genre: Kærlighed/forelskelse M/M

Udgivet: 2007 (eller 2008) oprindeligt. Men i DK 21.9.17

Antal sider: 248 sider

Læst som: Paperback på engelsk – købt hos Saxo.dk

Love is Love, Alt er love, Du er ikke alene, SKAM, Kærlighed, boys love, Love, Call Me By Your Name, Call Me By Your Name anmeldelse, Timothée Chalmet, Armie Hammer, Elio & Oliver, Lovestory, Love, Krummeskrummelurer Call Me By Your Name,Jeg hørte om denne bog tilbage i oktober eller november. Den var kun på engelsk. Jeg forstår helt ok engelsk, og har for nyligt overgivet mig og læser en del fanfic på engelsk. Men en hel bog? Den skulle jeg lige tygge lidt på. Men da den så kunne fåes hos Saxo til 75 kr. og det til og med var incl. fragt, slog jeg til. (Den er helt umulig at finde i en fysisk butik, eller på biblioteket…) For jeg vidste at jeg her i februar skulle ind og se filmen. Jeg ville se filmen. Jeg havde faktisk spurgt i den lokale biograf om de ville vise den – det havde de ikke taget stilling til, og jeg har ikke hørt mere.

Vi er jo en flok tøser der nørder lidt skam 😉 Surprise… Og vi, i vores lille gruppe, var enige om, at denne skulle ses – den havde fået virkelig fine anmeldelser. Selvom vi er delt lidt rundt omkring, i Jylland, kunne flere af os heldigvis samles om denne her. 2 så den så i en anden by, der var tættere på dem 😉 Grunden til at vi overhovedet hørte om den, spørger du? Jaøh altså det er nok fordi vi var nogle der havde læst en lille fanfic om Isak&Even, som var en smuuule baseret på bogen… eller noe.

Siden før jul, har vi set billeder og små film og klip, omkring filmen, og det er vidst ikke for meget at sige, at jeg glædede mig virkelig meget. En flok tøser jeg kender, havde set den til noget forpremiere i København allerede sidst på året, og igen først på året. Men herovre i det mørke Jylland, kunne den først ses sidste onsdag..Så det skulle vi.

Men jeg ville bare så gerne læse bogen først. Den var ikke på biblioteket, og det er heller ikke lykkedes mig at finde den i en fysisk butik. Saxo.dk havde den.

Jeg elsker bogen. Men hvor ville jeg ønske at den blev oversat til dansk. Jeg forstår hovedparten, og det tænker jeg egentlig er helt ok, men der er noget jeg misser undervejs. Der er også nogle ting der står på Italiensk, og noget af det er oversat, men jeg synes det kan virke lidt forvirrende.

Men det, at jeg har læst bogen, tror jeg gør, at jeg synes bedre om filmen, end hvis jeg ikke havde læst den, om du skjønner. For jeg kender de følelser, tanker og spændinger man måske kan fornemme i filmen. Jeg ved hvad Elio tænker. Jeg ved hvad Oliver tænker – og især hvad Oliver tænker, synes jeg ikke kommer så meget frem i filmen.
Anmeldelse af bogen:

Elio er 17 år, og bor i sommerperioden med sine forældre i deres dejlige hus i virkelig lækre omgivlser, i det altid smukke Italien. Hver sommer kommer der en studerende ned og arbejder sammen med Elio’s far der er kunstner. Hver sommer rykker Elio i de 6 uger ind i et andet værelse, så sommergæsten får Elio’s værelse. Der hvor Elio sover, skal han igennem badeværelset – som han deler med Oliver – for at komme ud på gangen…

Denne sommer er det 24 årige Oliver der kommer, og Elio bliver straks facineret. Oliver er smuk, høj, charmerende, flink, flirtende, dygtig og falder bare helt naturligt ind i de omgivelser der er. De får et spirende venskab, men Elio begynder at føle mere end venskab, og det har han svært ved at være i, og trækker sig en smule væk igen.

De er er del sammen, mens de begge arbejder, og det kan heldigvis foregå under kølige ferskentræer!!, og tæt på swimmingpoolen.  Elio føler sig indimellem alene, når Oliver tager i byen for at feste med de venner han lynhurtigt får. Elio er måske lidt forelsket i en sød pige. Men han er måske også lidt forelsket i Oliver.

Vi følger dem tæt i de kommende uger, og jeg vil egentlig ikke afsløre mere. Se filmen hvis du har muligheden. Den er smuk. Den er dyb. Den er følelsesladet. Den er sexet. Den er fin, forunderlig og helt vild fantastisk. Læs bogen hvis du kan lide at vide lidt mere. Eller lad være hvis du hellere vil overraskes. Jeg synes bogen ender bedre end filmen <3 Og jeg skal se filmen igen. Og igen. Og købe den når den engang udkommer på DVD, eller hvad de nu gør nu om dage 😉 Og hvis der er et forlag der tager bogen ind, og oversætter til dansk – ja, så tror jeg nok også lige jeg skal læse den på dansk. 😀 Hvis du er blevet nysgerrig på hvad fanfic er? Eller gerne vil læse den fic som inspirererede os til at se og læse om denne her – så sig til 😉

Timothée Chalmet og Armie Hammer spiller rollerne så smukt. De får følelserne med i alt hvad de gør, de har styr på det. Man er ikke i tvivl om hvad de føler når de kigger på hinanden. Og specielt 2 scener helt til sidst i filmen, gør at du nok bør tage kleenex med når du ser filmen.. Jeg havde ikke kleenix med… Det var en fejl.. Fåsds.. Og Timothée er nomineret flere steder som bedste mandlige skuespiller.

Og så fik jeg et spørgsmål !

Er du nu kun interesseret i at læse sådan noget om (OG ja – det blev der sagt – ikke mine ord!) bøsser? Og nej, det er jeg ikke kun interesseret i. Jeg er interesseret i at læse om kærlighed. Om forelskelse. Og om det er en pige og en dreng. 2 piger eller 2 drenge – om en ung gut og en ældre dame! .. eller what so ever.. Det generer mig langsomt. Det er historien der er vigtig. Det er det smukke i, at 2 mennesker kan have det her med hinanden.

Det er også historien om Isak og Even der facinerer mig i SKAM – ikke at det er 2 gutter! Men den kærlighed de finder. Det de 2 kan sammen. Det er dét der er smukt. (Og så kan jeg lige sige igen, igen, at de 2 … Tarjei og HH, de spiller faen meg helt perfekt… ) Det var bare lige hvis du lurte på det, eller spurgte.. Det gjorde du ikke, men jeg skrev det alligevel. !

Den får kun 4 ud af 5 hjerter. Bogen altså. Og det er fordi jeg bliver forvirret undervejs af det italienske, og måske også af det, at bogen foregår en del år tilbage. Jeg misser nogle ting fordi den ikke er dansk. Og det kan man så sige går ud over bogen, og derfor den kun får 4 hjerter. Og jeg tror faktisk at den ville få 5, hvis jeg læste på dansk. Men filmen. Den får hjerter over hele linien <3 Og det kommer også bogen til gode, hvis du spørger mig. Jeg ville ikke ha været oplevelsen foruden. Call Me By Your Name, Elio & Oliver, Krummeskrummelurer, Boganmeldelse, Timothée Chalamet, Armie Hammer,

Bogen har jeg selv købt. Filmen jeg så i biografen har jeg selv betalt. Jeg deler fordi jeg synes det er en smuk historie, og håber andre kan finde det smukke i det også. Jeg skriver om det jeg har lyst til på bloggen, og som jeg synes passer ind i bloggens tema. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får.