Alt eller intet // Boganmeldelse // Simona Ahrnstedt

Forfatter: Simona Ahrnstedt

Forlag: Flamingo

Antal sider: 411

Genre: Kærlighed

Udgivet: Sommer 18

Læst som:  Papirbog modtaget af Flamingo Books.

Simona Ahrnstedt, Alt eller intet, Boganmeldelse Alt eller intet, Alt eller intet af Simona Ahrnstedt, Anmeldelse, Bøger, Bog, Krummes Krummelurer, Flamingo, Flamingo Books, Forestil dig, at du sidder på en bar. Dine veninder er ude at spise, og meningen er at de skal møde dig bagefter til drinks. Men så mødtes de lige med en anden, fælles, veninde fra folkeskolen – og nu har dine veninder fundet et andet sted at hygge sig for aftenen – og har  glemt at du sidder et andet sted. Du er en lille smule træt af dit liv. Ingen gider at flirte med dig, og du føler dig mislykket. Du drikker et par drinks. Der kommer en rar og virkelig pæn herre og sætter dig ved siden af (okay – den pæneste mand du nogensinde har set faktisk…). Forestil dig så, at I begynder at tale sammen – og du krænger dit liv ud til ham, og ender med at give ham et kys!

Forestil dig herefter, at du skal på job dagen efter – med voldsomme tømmermænd. Og at det også er dagen hvor du skal møde din nye chef. En chef som du ikke ved hvem er. Men da han kommer ind ad døren, tænker du bare ohh.. f… For jep – det er selvfølgelig den rare og virkelig pæne mand, som du overfaldt med dit liv og kys aftenen før.

“Adam løftede et øjenbryn. Hun havde faktisk ikke vidst, at folk kunne gøre det der i virkeligheden – sådan bare løfte det ene øjenbryn. Det var meget effektfuldt. Hun forsøgte at gøre det same. “Hvad laver du?” spurgte han. “Hæver det ene øjenbryn,” forklarede hun. “Jeg troede du var ved at få et slagtilfælde eller besvime. Vil du gerne have, at jeg går?” “Nej da,” svarede hun med eftertryk. For det var så møgkedeligt at sidde alene i baren og blive ignoreret af bartenderne og alle andre. Ikke en eneste havde forsøgt at lægge an på hende. Hendes indre feminist burde være glad, men det var deprimerende på en svagt skamfuld måde. Kunne man være feminist og samtidig ønske at blive lagt an på?”

Det sker simpelthen for Lexia. Hun er ret træt af sit liv, hendes veninder har ditchet hende, for hende som I også var veninder med i folkeskolen, som har bestemt sig for at de skulle et andet sted hen. En veninde som mobbede hende og gjorde livet sur for hende. Ingen kan se det – ej heller hendes mor, som er veninder med hendes mor… (okay, nu er vi langt ude – men du forstår det, når du læser bogen 😉 ) Din telefon er løbet tør for strøm, så du aner ikke om de har prøvet at kontakte dig.

Lexia er tekstforfatter på et reklamebureau, og hun er både virkelig dygtig, og rigtig glad for sit job. Hendes stedfar er en af de tidligere ejere af bureauet. “Venindens” mand ! arbejder også på bureauet – med præcis det samme som Lexia. Bureauet er solgt videre og i dag kommer den nye chef – Adam – så. Han er kendt for at rydde godt og grundigt op i medarbejderne, og Lexia er selvfølgelig bekymret for om det er hende der skal fyres.

“”Hvordan kan en mand have så lange øjenvipper?” hørte hun sig selv sige. Men det var virkelig helt utroligt. Lange, tætte og mørke. Hun gøs, hver eneste gang han blinkede. Han lignede en omvandrende reklame for friluftsliv og virkelig solidt værktøj. Folk, der solgte testosteron på dåse, burde have et foto af ham på etiketten. Hun ville kunne skrive reklameteksten til dem, tænkte hun, men kunne for en gangs skyld ikke komme på en eneste opfindsom formulering.”

Lexia bor i en husbåd, og hendes lejer Siri og hende er gode veninder. Siri mener at Lexia skulle prøve Tinder, og hjælper hende gerne på vej. Og der er virkelig mange sjove samtaler de 2 imellem.

Det hjælper ikke på det hele, at Lexia begynder at få følelser for Adam. Og hun tror.. også, at han har følelser for hende. Men helt ærligt, det går jo ikke ! Hun vil ikke miste sit job, bare fordi hun får følelser for den forkerte.

“Han havde vel talt med Rebecca, fået rapporter, lange, hæse samtaler over et glas vin måske. Der havde hun endnu en grund til at holde sig langt væk fra Adam Nylund. Der var noget mellem de to übermenschen. Og hvorfor ikke? De passede deprimerende godt sammen, høje, veltrænede og succesfulde.”

De får en vigtig kampagne for kropspositivitet ind, og Lexia arbejder rumpen ud af bukserne. Hun vil have denne sag, da det er hendes hjertebarn. Og faktisk er det også pga. hende at de har fået sagen ind – så denne er der ikke andre der skal tage. Adam’s ex-kæreste biver hyret, og skal være kreativ chef på projektet. Hun er ret pæn. Og hun flirter med Adam.

“”Det der er ikke in,” sagde han afvisende. Lexia stålsatte sig, hun havde været forberedt. Sådan lød det altid. Alle modeller, der var noget andet end normen, var “ikke in” i Leos verden. Men hun havde ikke tænkt sig at give sig. Leo pegede på et billede. “Det der kan vi da ikke bruge. Vi vil jo have, at folk skal se op til modellerne. Hvem kan se op til det der?” “Men det er jo netop, hvad kropspositivisme handler om,” sagde Lexia. Hendes puls var hurtigere, men hun havde kontrol over sin stemme. “Men kunden kan da ikke mene alvorligt, at vi skal bruge fede modeller? For det er vel det, du mener med at være kropspositiv?” Leo havde løftet hånden og lavede anførselstegn i luften omkring “positiv”. “Folk der forherliger en usund livsstil og glorificerer overvægt. Er det den vej, du synes, vi skal gå?” spurgte Leo. “Naturligvis ikke,” sagde Lexia og forsøgte at lyde så teamplayeragtig, hun overhovedet kunne. Hun var chokeret over hans åbne aggresivitet. “Jeg tænker mere, at kvinder ser forskellige ud, at vi ikke kun skal vise slanke kvinder, at vi skal skildre virkeligheden. Mangfoldigheden”. Normalslanke, hvide, perfekte Rebecca stirrede lige ud i luften. Man kunne have troet, at Lexia sad her og prædikede for mord på spædbørn.”

Forviklinger, intriger, jalousi, sex og magt kan være en giftig blanding. I denne #Meetoo tid, er bogen superrelevant og højaktuel, og viser sagen fra flere vinkler, og man sidder tit med følelserne uden på tøjet. Man græmmes, krummer tæer, får pulsen højt op, man glædes, skærer tænder, og bliver forbitret på nogle i bogen. Hvor langt er man villig til at gå for kærlighed? Bogen skifter lidt, om man læser med fra Lexia eller Adam’s øjne.

Fantastisk skøn bog, der var læst på 2 dage. Simona Ahrnstedt skriver fantastisk levende, og det er nogle gange som at være der selv.

Simona Ahrnstedt er svensk og kommer til Danmark til oktober og gæster her Bogforum. (Jeg skal SÅ meget have hende til at signere mine bøger 😀 Please.. lad det være lørdag hun kommer 😉 )

Hendes tidligere bøger Arvingen, Løftet, Vovestykket og Ægtepagten har, bare i Danmark, solgt over 30.000 eksemplarer. Et svensk produktionsselskab har købt rettighederne til at lave en film eller spilleserie på baggrund af Alt eller intet – jeg behøver ikke skrive at jeg skal se den, vel?

Dette er en af de bøger jeg elsker at læse. Hos mig får den 5 hjerter ud af 5 mulige, fordi den fanger mig på alle parametre. God skrivestil, god historie, fængende fra første til sidste side. Let at læse, og svær at lægge fra sig.Simona Ahrnstedt, Alt eller intet, Boganmeldelse Alt eller intet, Alt eller intet af Simona Ahrnstedt, Anmeldelse, Bøger, Bog, Krummes Krummelurer, Flamingo, Flamingo Books,

Bogen er modtaget i gave. Jeg bliver ikke bedt om, ej heller betalt for at skrive dette indlæg. Jeg skriver om det jeg har lyst til, og som jeg finder passer ind i bloggens temaer. Jeg har ingen økonomisk interesse i at blogge.