Uden Håb og Altid Håb // Boganmeldelse // Colleen Hoover

Titel: Uden håb og Altid håb

Forlag: Lindhardt og Ringhof /Love Books.

Genre: Kærlighed, YA

Serie: Hopeless – der er disse 2 i serien.

Udgivet: 17. Oktober 2018

Antal sider: 425 og 359

Læst som: Bog – softcover, modtaget af forlaget.Colleen Hoover, Altid Håb, Uden Håb, Lindhardt og Ringhof, Love books, Hopeless 2, Hopeless 1, Hopeless, YA, NA, Young adult, New adult, Bognmeldelse, Anmeldelse, Krumme anmelder, Begge bøger bliver anmeldt som én – da det er 2 bøger med den samme fortælling, men fortalt fra 2 forskellige synsvinkler.Colleen Hoover, Altid Håb, Uden Håb, Lindhardt og Ringhof, Love books, Hopeless 2, Hopeless 1, Hopeless, YA, NA, Young adult, New adult, Bognmeldelse, Anmeldelse, Krumme anmelder,

“”Har vi ikke fysik sammen?” Spørger Shayna/Shayla. “Engelsk,” retter jeg hende. Hun sender mig et nedladende blik. “Det var engelsk,” forsvarer hun sig. “Jeg sagde: “har vi ikke fysik sammen?” Jamen for fanden da. Måske har jeg ikke lyst til at være SÅ blond. “Nej,” siger jeg. “Jeg mente engelsk som i “Vi har ikke fysik sammen, vi har engelsk sammen”.”

Sky har hele sit liv været hjemme. Hun er blevet hjemmeundervist. Hun har ikke adgang til internettet. Hun har ingen telefon. Hun har en bedste veninde, der bor i huset lige ved siden af. De er så tætte, at de aldrig låser/lukker deres vinduer helt, for så kan de komme ind til hinanden når som helst. Six og Sky har endelig fået overtalt Karen, Sky’s mor, til at hun må gå i skole til næste år. Men det var før de vidste, at Six skulle på udveksling. Men det er nu ligemeget, Sky glæder sig alligevel.

“”Holder, jeg beder dig, så pænt jeg kan. Vær sød at gå.” Han lægger forsigtigt bogen fra sig for så at lægge sig ned på sengen. Han lægger sig bogstaveligt talt ned på min seng. Han befinder sig fandeme på min seng.”

Six og Sky har en hang til lækre fyre – fyre der også godt ved at vinduerne er til at komme ind ad. Men Karen må ikke vide det.

“Han bøjer hovedet i min retning og kniber øjnene sammen. “Du aner ikke, hvor meget lyst jeg har til at stå så tidligt op.” Han seender mig sit smilehulsgrin, og jeg besvimer. Nej … bogstaveligt talt. Jeg besvimede.”

Så da Sky starter i skolen, har hun allerede et ry.

“Han strækker benene ud foran mig. “Ræk mig dine hænder. Jeg har også brug for at strække ud.” Han sidder med hænderne fremme foran mig, som om vi skal til at lege klappe, klappe kage. Jeg kan lige forestille mig rygterne, hvis nogen skulle køre forbi nu. Bare tanken om det får mig til at le.”

Der går ikke lang tid inden hun møder Holder første gang. Og så tager historien rigtigt fat. Der går nemlig ikke lang tid herefter, inden de render ind i hinanden hele tiden.

Vi hører en del om Holders liv i bog 1 også. Men først i bog 2 lærer vi ham rigtigt at kende. Han skriver f.eks. til sin søster – og det ved vi ikke noget om i nr. 1. Men det er især i disse breve vi lærer Holder at kende. Et stort + i bog 2 er kapitlernes navne. Det er så fedt at de hedder kapitel to-trekvart eller otte-et halvt – indimellem de “rigtige” kapitler. Det er mega “hyggeligt” 😉 Og ingen kender i morgen – man har ingen idé om, hvad det hele handler om – før lige pludselig – og så er det lige før ens hjerte går i stå… – Verden fryser (Som En vis ung dame med efternavnet Andem har skrevet i en bog.)

“Man kan ikke bare færdiggøre et kapitel og så springe de ting over, man ikke har lyst til at gennemleve, kun for at åbne et nyt kapitel, som passer bedre til ens humør. Livet kan ikke inddeles i kapitler … kun minutter. Begivenhederne i ens liv er alle mast sammen minut efter minut (I ved måske hvad den sætning betyder for mig…) uden nogen udeladelse af tid eller blanke sider eller kapiteliddelinger, for uanset hvad der sker, fortsætter livet med at bevæge sig fremad, og ordene fortsætter med at strømme, og sandheder fortsætter med at vælde frem, hvad enten man kan lide det eller ej, og livet tillader aldrig en at stoppe op og bare fucking få vejret igen.”  (AMEN to that..)

Fuldstændig fantastisk gribende historie. Med følelser af alle slags. Vrede, gråd, klamt, chok, sødt, kærligt, erotisk, hyggelig, glæde, fri, fred, åndenød.Colleen Hoover, Altid Håb, Uden Håb, Lindhardt og Ringhof, Love books, Hopeless 2, Hopeless 1, Hopeless, YA, NA, Young adult, New adult, Bognmeldelse, Anmeldelse, Krumme anmelder, Men jeg føler på en måde at man kunne undvære bog 2. Og så alligevel ikke… For det er vigtigt at få Holders historie med, jeg ville bare ønske at man havde fået det i samme bog, istedet for at få det hele igen. Det er som om at det halve af bog 2 kunne have været undværet. Fordi det bare er gentagelse, og det synes jeg er ærgerligt. Når det er sagt, må du ikke springe bog 2 over! For man får noget at vide – noget vigtigt. For historien, for bogen, for Holder og for Sky. Og nårman er færdig med bog 2 – først der kan man binde sløjfe på historien.

Bogen starter med en scene, som vi først får langt senere. Og man tror man ved hvad der sker. Men det gør man altså ikke. På nogen måde.. Det er første gang jeg har oplevet det – på den måde ihvertfald. Det giver kuldegysninger i hele kroppen flere steder i løbet af historien. Og det er faktisk på både den gode og den mindre gode måde. (Altså den gode – på den mindre gode måde.. 😉 )

Jeg vil gerne give bøgerne 5 hjerter samlet.. Men bog 1 er ren 5’er med pil op – og bog 2 er en 4’er. Og kun fordi den er delt op i 2, og vi får meget af det 2 gange. Colleen Hoover, Altid Håb, Uden Håb, Lindhardt og Ringhof, Love books, Hopeless 2, Hopeless 1, Hopeless, YA, NA, Young adult, New adult, Bognmeldelse, Anmeldelse, Krumme anmelder,

Bøgerne er modtaget af forlaget, med henblik på anmeldelse. Jeg bliver ikke betalt for at skrive dette indlæg, og har ingen økonomisk interesse i mine indlæg. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg skriver om det jeg har lyst til, og som jeg synes passer ind i bloggens temaer.