Fjenden iblandt os // Boganmeldelse // Jakob Melander

Forfatter: Jakob Melander

Forlag: People’s Press

Genre: Krimi

Serie: Lars Winkler

Antal sider: 380

Udgivet: 1. Februar

Læst som: Hard back. Modtaget af forlaget.Fjenden iblandt os, De døde og de ufødte, Jakob Melander, People's Press, Lars Winkler, krimi, Krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, Boganmeldelse, Anmeldelse, Anmeldereksemplar, Signeret bog, Krumme anmelder, Krummeskrummelurer.dk, Fjenden iblandt os, er 6. bind i serien om politiassistenten Lars Winkler. Jeg har ikke læst de 4 første, men startede med De døde og de ufødte som er 5. bind, og som jeg modtog sidste år til krimimessen, og fik signeret. Når jeg læser en serie, vil jeg allerhelst læse fra starten. Men… når det er sagt, synes jeg det gik ok at komme ind i bog nr. 5, og fortsætte med 6. bind. Det er ikke alt jeg har med, selvfølgelig, men jeg forstår vidst det meste. Tror jeg 😉Fjenden iblandt os, De døde og de ufødte, Jakob Melander, People's Press, Lars Winkler, krimi, Krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, Boganmeldelse, Anmeldelse, Anmeldereksemplar, Signeret bog, Krumme anmelder, Krummeskrummelurer.dk, Lars Winkler vender, efter 2 ugers tvungen årlov, tilbage til sit daglige arbejde, og går lige på og hårdt. En lille pige findes myrdet i en affaldscontainer, selv samme dag som Dansk Folkepartis borgmester i København, Kristian Havholm, besøger ghettobebyggelsen Oksevænget på Bellahøj.

Oksevænget har været i fokus i lang tid. Kriminalitet, etniske spændinger og sociale problemer, er daglig kost, men den negative spiral er endelig begyndt at vende. Derfor er det meget uheldigt… at der findes en død pige, præcis den dag Dansk Folkeparti møder op i ghettoen.

“Hyacinten, som Bint viste ham. Den samme blomst, han fandt bag D, hvor Cana sidst blev set. Samme sted, hvor kollegerne fandt skoen med bonen fra Bellahøj Bagel, der førte ham til Veli. Indtil nu har han ladet sig styre af begivenhederne, af en skjult vilje, der synes at ligge bag det hele. Det er på tide, at han tager kontrollen tilbage. At det er ham, der styrer efterforskningen.”

Politiet vælger at lave en jernring omkring Oksevænget, og ingen får lov at forlade stedet, eller komme ind, før Borgmesteren er væk igen. Pressen er mødt talstærkt op, men står altså udenfor, men de opdager også at der foregår andet og værre ting end blot dette besøg.

“For første gang siden i morges kan han trække vejret helt i bund, og med den fysiske ro er der plads og tid til tankerne: Det er måden, han har grebet efterforskningen an på, der er gal. Det hele er blevet vendt på hovedet. Tingene udvikler sig hele tiden og så hurtigt, at han ikke når at tænke, at gå de forskellige scenarier igennem. Det er, som om der er nogen, der forsøger at styre hans efterforskning, tvinger ham ud ad bestemte spor, mens andre lukkes eller forbliver usynlige. Samtidig er folk herude så bange, at de ser spøgelser og fjender, hvor der ingen er.”

Spekulationer. Frygt. Misforståelser. Den handler om rigtig mange ting. Ting som mange tager for givet, men for andre er svært at have med at gøre. Eller at tale om.

Vi følger med fra flere forskellige personer, og det synes jeg er ret cool, og giver en indsigt man ikke ellers får. Det eneste jeg lige mangler 😉 er en plantegning over de forskellige bygninger 😉 Dét kunne jeg godt have brugt.

Jeg elsker at man følger med “Minut for minut” 😉 (Nogle tager referencen?? 😉 ) Hvert kapitel starter med et klokkeslet, så man ved hvornår på døgnet dette afsnit sker.

“Det er først, da han er forsvundet mellem de rasende kroppe, at det går op for Lars, at det er John Nielsen, Lauras veninde Stines far. Den afdæmpede velafbalancerede mand, han og Lisa afhørte få timer tidligere. Den samme mand, der talte så indtrængende om behovet for at undgå lynchstemning og lynjustits. Civilisationens tynde fernis er ved at krakelere. Lars kan se direkte ned i afgrunden.”

Jeg er vild med Jakob Melanders måde at skrive på, og jeg kom ret hurtigt igennem de 2 bøger jeg har. Jeg er helt klar på en ny Lars Winkler krimi, og synes kun det kan gå for langsomt 😉 Der er spænding fra start til slut, og man formår ikke at gætte hvem den skyldige er. Fedt.

5 krummehjerter ud af 5 til Fjenden iblandt os.Fjenden iblandt os, De døde og de ufødte, Jakob Melander, People's Press, Lars Winkler, krimi, Krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, Boganmeldelse, Anmeldelse, Anmeldereksemplar, Signeret bog, Krumme anmelder, Krummeskrummelurer.dk, Bogen er modtaget mhp. anmeldelse. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg bliver ikke betalt for, ej heller bedt om at skrive dette indlæg. Jeg skriver om det jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer. Jeg har ingen økonomisk interesse i bloggen.