Jeg vil savne dig i morgen // Boganmeldelse // Heine Bakkeid

Titel: Jeg vil savne dig i morgen

Forfatter: Heine Bakkeid

Serie: Thorkild Aske – dette er nr. 1.

Udgivet: 8. januar 2019

Antal sider: 335

Læst som: Hårdt indbundet bog, modtaget i gave fra forlaget. Jeg vil savne dig i morgen,Heine Bakkeid, Jeg skal savne deg i morgen, Lindhardt og Ringhof, Lindhardt & Ringhof, Anmeldelse, Boganmeldelse, Anmeldereksemplar, Krummes Krummelurer, Krumme, Krummeskrummelurer.dk, Krummeskrummelurer, Thorkild Aske er tidligere afhøringsleder ved specialeenheden for politisager, og også netop blevet løsladt fra fængslet, hvor han har afsonet en dom for manddrab. Nu skal han finde både job og bolig.

Han har mange fysiske smerter og spiser piller som var det bolsjer, men han bliver overtalt til at lede efter en ung fyr der er forsvundet. Drengen er meldt druknet, men hans mor har behov for at han bliver fundet, og det job tager Thorkild.

“”Så længe de betaler, leder jeg. Så længe jeg leder… er der håb om, at jeg finder noget. “Finder hvad?” “En magisk nøgle, der kan dreje tiden tilbage”. Jeg kigger søgende ned i kruset igen, mens Harvey fylder det op. Spritlugten pirrer og varmer, river op og renser de ødelagte tårekanaler, vinker skyerne til sig, der ramler og dunker ind i hinanden et sted langt inde i baghovedet. Jeg nikker, åbner munden og synker. Store slurke. “Finder du den nogensinde?” Spøger Harvey halvt leende og ser på mig – “Den der nøgle?” “Aldrig”, svarer jeg og ler højt.”

Derfor drager han til Nordnorge og går straks i krig ved fyret, som den unge fyr har købt og er begyndt at sætte i stand.

Men der går ikke længe inden han opdager at han ikke er alene. Og herefter begynder flere folk at forsvinde.

“Så får jeg øje på hende. Ikke Frei, men en kvinde uden ansigt og kæbe, blot en kødhætte over det algegrønne kranium. Hun vrider sig ud og ind ad det sorte i Merethes skrækslagne øjne, ens hun skriger.”

Bliver hurtigt irriteret på Harvey, og det irriterer mig at han skal tale engelsk. Ved ikke hvorfor, jeg synes bare ikke det er vigtigt for historien, hele tiden at skrive hans replikker på engelsk.

“”For de af jer, der rent faktisk læser pensum…,” siger patologen, efter at han har stået og set på fyren, der har gjort et imponerende antal hovedøvelser for at se ind i den afdødes åndedrætsorganer, – “er det nok indlysende, at vi spilder tiden med denne øvelse. Forrådnelsen ødelægger skummet i luftvejene på kort tid og erstatter det med en ram rødbrun væske fyldt med gasbobler, en slags pseudoskum, som vores ven her nu står og indånder, mens han gør sig til grin for hele klassen.” Bumsenakken skynder sig skamfuld tilbage i rækkerne.”

Heine bliver sammenlignet med Jo Nesbø, og hovedpersonene i denne med Harry Hole. Jeg ker ikke enig. Harry Hole og Jo Nesbø, var dem der fik mine øjne op for krimigenren. Og jeg mener ikke at denne skrivestil kan sammenlignes med Nesbø.

Indimellem bliver jeg forvirret over historien. Jeg er ikke sikker på om ting sker, eller de kun sker i Thorkild’s hoved. Ser han syner? Han tager ihvertfald så mange piller, at det sagtens kan være det. Han oplever ting… men gør han det, eller?

Der foregår 2 parallelle historier. Samtidigt med at vi er med Thorkild i Nordnorge, hører vi også historien om da han mødte Frej, og om hele historien om hvorfor han endte i fængsel, udspiller sig langsomt for os.

“Det kort spillede du allerede for fire år siden, Thorkild” svarer han. “Men OK, jeg glemmer den her samtale indtil klokken tre i morgen. For gamle dages skyld, som du siger. “Tak.” “Åh, rend mig. I mellemtiden må du bare håbe på, at de der to politimænd dukker op igen før klokken tre i morgen. Ellers så…” “kommer det her til at ende virkelig dårligt?” “Det er det allerede gjort,” siger han og lægger på.”

Jeg giver 2 hjerter. Bogen kedede mig, og jeg kunne hurtigt finde på noget andet end at læse, og sådan har jeg det normalt ikke. Jeg kan bedst lide at være så opslugt af en bog, så jeg kun har lyst til at læse. Historien er ganske ok, og derfor får den 2 hjerter. Men desværre ikke lige min kop te.eg vil savne dig i morgen,Heine Bakkeid, Jeg skal savne deg i morgen, Lindhardt og Ringhof, Lindhardt & Ringhof, Anmeldelse, Boganmeldelse, Anmeldereksemplar, Krummes Krummelurer, Krumme, Krummeskrummelurer.dk, Krummeskrummelurer,

Bogen er modtaget i gave. Jeg bliver ikke bedt om, ej heller betalt for at skrive denne anmeldelse. Jeg blogger om det jeg har lyst til, og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer. Jeg har ingen økonomisk interesse i mine indlæg.