Forsvarlig behandling // Boganmeldelse // Unni Cathrine Eiken

Frit Fald // Boganmeldelse // Elsebeth Egholm

Titel: Frit Fald

Forfatter: Elsebeth Egholm

Serie: 2. bog i triologien om Rina og Stanek. Bog 1 – Jeg finder dig altid – anmeldelse her.

Udgivet: 29. marts 2019

Antal sider: 426

Læst som: Hårdt indbundet bog, modtaget af forlaget. Frit Fald, Frit Fald af Elsebeth Egholm, Elsebeth Egholm, Rina, Rina og Stanek, Politikens Forlag, Anmeldelse af Frit Fald, Anmeldelse Frit Fald, Anmeldelse Elsebeth Egholm, Anmeldereksemplar, Boganmeldelse, Krummeskrummelurer, Krummeskrummelurer.dk, Krummes Krummelurer, Krumme anmelder, Så er vi tilbage ved Rina. Og Stanek. Det er 2. selvstændige bog i triologien om den praktiserende læge Rina, der om natten bliver til den dygtige, men hemmelige klatrer Private Eye. Nye læsere kan starte her, men den trækker tråde tilbage til den første, og man får altså mest ud at at læse den første i serien også – Jeg finder dig altid. Læs evt. min anmeldelse her.

Jeg finder dig altid, blev af Det Danske Kriminalakademi tildelt Harald Mogensen-prisen for Årets bedste danske krimi i 2017. Og det forstår jeg godt.

“Det er farligt at falde ned.” “Det har du helt ret i,” sagde hun. “Det skulle nogen nok have sagt til Henrik.”

Det er ikke længere Dicte, Elsebeth Egholm skriver om. Hende kender du garanteret? Den Århusianske journalist, der kom ud for mere end godt var. Og mere end den almindelige dansker normalt kommer ud for på et helt liv. Jeg var vild med Dicte, og har slugt alle bøgerne råt. Men Rina kan noget andet end Dicte.

“Chungs lejlighed var nøjagtig som hendes egen i layout og størrelse, og den lå præcist lige oven over den: soveværelse, køkken, stue, badeværelse, gang. Når Chung rumsterede i sit køkken, kunne Rina stå lige nedenunder i sit eget køkken og høre det. Når hun snorkede i sit soveværelse eller vendte sig i sengen, kunne hun såmænd også høre det. Og når hun sang i badet – det skete jævnligt, og det var hvinende falsk, men ret humørfyldt – var det kun hyggeligt. De var hinandens familie og havde været det, lige siden den dag hun var kommet hjem efter en hård vagt i akutbilen og havde mødt Chung i opgangen.”

Rina er praktiserende læge i Århus. Derudover er hun meget atkiv i klatreklubben, og er en rigtig dygtig klatrer. Om natten bliver hun den hemmelige Private Eye, der klatrer på byens højeste bygninger. Og sidst vi læste om Rina, var en ung mand styrtet i døden fra en bygning, samme nat som Rina også havde klatret på en bygning. Han var vidst igang med at finde ud af Private Eye’s hemmelige identitet. Og det bekymrer Rina, der helst skulle holde den identitet gemt for offentligheden. Så hun er meget opsat på at finde frem til Henriks morder.

Henriks død spøger stadig, da politiet finder en afrevet arm, og må lede efter resten.

Klatremiljøet er i oprør efter det voldsomme dødsfald, hvor det viser sig at han er blevet sparket ned fra taget, og ikke faldet selv, som først antaget. Folk kommer ikke længere i klubben, og Rina sætter sig for at finde ud af hvorfor. Én af de tidligere medlemmer er pludselig forsvundet.. Og Rina’s ansigtsblindhed, gør det indimellem svært for hende at arbejde. Pludselig kommer hun selv i fare, og ved ikke helt hvordan hun skal takle det.

“Det handler om magt, sagde han. – Det handler om magtens arrogance. Når først man har magt over andre, er det som et narkotikum… Magt er svær at give fra sig. Og mange falder i fælden og tror, at det er okay, bare man bruger den til noget godt.”

Stanek og Rina ses stadig, men Stanek får problemer, og må vælge sine kampe med omhu. Der er også gensyn med Nikolae, der selvfølgelig stadig volder problemer.

En spændende bog, med masser af spænding fra start til slut. Glædeligt gensyn med både Rina og Stanek, og ikke mindst den underskønne Chung. Jeg hørte en krimikollega udtale, at det er som at komme hjem – og jeg giver hende fuldstændig ret. Man kom nemlig hjem til det hyggelige, man var med i, da den første bog udkom i Juli 2017. Så endelig, endelig var der nyt fra Rina og slænget igen.

Og vi kommer meget rundt i Århus, hvor vi hører om de forskellige nye bygninger som Rina klatrer på. Faktisk var jeg og nogle fellow-krimibloggere i tirsdags på besøg i Århus, i miljøet som Rina “arbejder” i. Vi var bl.a. på en tagterasse, der har en stor betydning i bogen. Vi hørte Elsebeth fortælle om, hvordan der så ud, da de lige var startet med at bygge i området, og hvordan tingene hurtigt tog fart.

“”Har I ikke et register, hvor man kan finde sådan nogle vaneforbrydere? Fyren er sikkert sådan en, man kan hyre til voldelige opgaver. Ind og ud af fængsler, den slags.” “Rina for fanden. Han så så bekymret ud, at hun var lige ved at klappe ham på håret. “Du er altså langt ude”, sagde han ud mellem tænderne. “Jeg skulle ikke have ringet. Du er jo…” Hun kunne se på ham, at han ville lægge en hånd på hendes, så hun flyttede sig lidt.”

Når det er sagt, synes jeg der er noget der “kommer lidt let”, der er en episode, hvor Rina bl.a. giver sit tørklæde til en veninde. Allerede inden det sker, vidste jeg hvordan resten af scenen ville udspille sig. Men det gør ikke noget denne gang, da resten er super fint – ihvertfald har det ikke talt ned på mine hjerter 😉

Elsebeth Egholm er god til at beskrive de mange personer i bogen. Vi får et fint billede af hvordan folk ser ud, og hvordan de er. Det virker til at hendes research er grundig, men hun kommer godt nok ud for mange ting. Nysgerrige Rina 😉 Og blander sig i mange ting, som måske ikke helt ville kunne lade sig gøre i virkeligheden. Men vi ved det er fiktion, og derfor går det helt fint. Og man kan også fornemme at Elsebeth har virkelig godt styr på de klatreteknikker efterhånden. Man kan faktisk næsten følge med, når hun forklarer hvordan Rina klatrer en bygning.

Jeg glæder mig allerede til nr. 3 – og det sagde jeg også sidste gang! Så kære Elsebeth, du ved hvad du skal 😉

5 Krummehjerter ud af 5 💙💙💙💙💙Frit Fald, Frit Fald af Elsebeth Egholm, Elsebeth Egholm, Rina, Rina og Stanek, Politikens Forlag, Anmeldelse af Frit Fald, Anmeldelse Frit Fald, Anmeldelse Elsebeth Egholm, Anmeldereksemplar, Boganmeldelse, Krummeskrummelurer, Krummeskrummelurer.dk, Krummes Krummelurer, Krumme anmelder,

Bogen er motaget med henblik på anmeldelse, fordi jeg gerne ville læse bogen. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg bliver ikke betalt for at skrive dette indlæg, og har ingen økonomisk interesse i at blogge. Jeg blogger om det jeg har lyst til og som jeg synes passer ind i bloggens tema.