717 Miles // Boganmeldelse // Sophia Soames

Sammenbragt/Boganmeldelse/Kristina Aamand

Titel: Sammenbragt

Forfatter: Kristina Aamand

Forlag: Harper Collins

Genre: Roman

Udgivet: 8. Maj 2019

Læst som: Hard back – modtaget af forlaget.Sammenbragt af Kristina Aamand, Sammenbragt, Kristina Aamand, Krummeskrummelurer, Krummeskrummelurer.dk, Krummes Krummelurer, Anmeldelse, Boganmeldelse, Harper Collins, Harper Collins Nordic, Krumme læser, Krumme anbefaler, Anmeldereksemplar,

“Der burde være en advarsel som den på cigaretpakkerne, når folk slår to familier sammen: Sammenklask kan dræbe, eller: Andet ægteskab afkorter dit liv med mindst ti år.”

Kathrine bor sammen med sin nr. 2 mand, Max. De har 2 børn hver, og overvejer om de skal have en fælles.

“Det er børneuge. Max kommer sent hjem. Nellie skal møde hot herre, Louise og Albert skal transporteres hjem fra Teletubby-land, og en kage fyldt med drømme skal  i ovnen og bages ved 175 grader i 30-40 minutter, tages ud og toppes med kokos, smør og farin, tilbage på pladen i fem minutter ved 225 grader, de skal rigtig hygge sig, købe ind til aftensmad og madpakker, hun skal vaske tøj, og de skal bage en baby i en romantisk og lidenskabelig undfangelsesceremoni. Det er jo ikke ligegyldigt, hvordan en baby bliver lavet. Der er størst chance for undfangelse ved god sex, har hun læst.”

Hun skriver på sin bog, Jorden Går Under, 2,  samtidigt med at hun skal holde liv i dem alle sammen. Sørge for mad, hente, bringe, afværge konflikter, og ikke mindst lægge øre til mandens x-kone – hver gang hun ringer. Og det gør hun tit. Moderskibet Mette blander sig i alt – og det er lige fra sokker til sex. Men selvfølgelig også om de ting der opstår når børn pludselig for bonussøskende, og skal deale med andre end bare dem selv.

“Han sætter rutineret noget, der minder om et kondom, på fallosapparatet, som skal skyde fotos af hendes indre univers op på den skærm, som er monteret hen over briksen. “Så,” siger han med samme energi, som når man smører en leverpostejmad, kigger på skærmen og bevæger fallos fra side til side. Hun følger interesseret med, både fordi hun er nysgerrig, og fordi hun på den måde slipper for at forholde sig til, at en mand, som hun ikke kender andet til end navn og stilling, går på opdagelse i hendes underliv. Mens han gør sit job, spekulerer hun over, hvordan doktor Ond og hans kone har det med sexlegetøj. En bager går jo ikke hjem og laver en omgang vandbakkelser med creme og bær. Han vil hellere hygge med en øl og en pose chips. Efter en lang dag med vagina, gider lægen så kigge på sin kones? Og er han overhovedet i stand til at gøre det uden at spejde efter tegn på skedesvamp, forandringer i livmoderslimhinden og sekretstatus?”

Hvordan får andre hverdagen til at fungere, samtidigt med at der er 2 andre forældre der også rykker, river og blander sig? Hvordan opdrager man på dine og mine?

Kathrine drikker heldigvis onsdagslatte med sin veninde, og her får de vendt verdenssituationen. Derudover har hun en digterven – som også har sjove indspark. Og jeg er vild med dem begge.

“Hvorfor Calcutta?” Kathrine forstår ikke, hvorfor et af verdens fattigste steder, hvor knoglede mænd på bare fødder løber med rickshawer, og folk dør på gaden, skal blandes ind i penismassage. “Ville det ikke være bedre at kalde den for Vinden I Piletræet eller noget i den retning?” Hun ville ønske, at hun havde en hotline til Jack. Han ville helt sikkert have et godt bud på en rammende titel. Kathrine centrifugerer penis med entusiasme og tager sig selv i at håbe på bare et enkelt kompliment fra Sexgudinden.”

Humoristisk roman om forholdene i en sammenbragt familie. Jeg tror mange vil kunne nikke genkendende til det der står i bøgerne – måske mest hvis man selv er sammenbragt / sammenbrast ? Ja, undskyld tolkningen 😉 Men slangen på forsiden lyner lige ned midt igennem G’et så det ligner et S 😉

Den er skrevet med et sjovt twist, og jeg har taget mig selv i at grine rigtig mange gange igennem bogen. Men også været lidt trist til tider. Fordi Kathrine er trist, og hendes følelser rammer lige midt i hjertekulen. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvor mange der oplever dette her. Dette kaos. Eller er der kaos? Jeg håber dælme også der er nogle der er “nærmest” lykkelige, eller ihvertfald får det til at fungere uden at alt går op i skænderier og ævl. Eller indblanding fra tidligere “moderskibe.”

Kristina lever selv i en sammenbragt familie. Med 5 børn fra sit tidligere ægteskab, to sammenbragte børn og et fælles med sin nye mand. Så jeg tænker at hun ved hvad hun taler om her.

I sidste uge, var  Kristina, sammen med forlaget, på rundtur hos boghandlerne i Jylland. Og da de besøgte min lokale Bog & Idé, var vi så heldige at de havde tid til en kop kaffe sammen med Maria og jeg. Det var super hyggeligt, jeg fik signeret min bog, og jeg blev bare endnu mere hooked på at gå hjem og læse – og det var lige hvad jeg gjorde. Jeg har ellers, i et stykke tid, kæmpet lidt med læsespærre… Jeg har ikke helt haft gejsten. Humøret. Tiden, hjernekapaciteten? 😉 I forstår nok godt hvad jeg mener. Men Sammenbragt var med sin lethed, morsomme anekdoter om fest på Det store Forlag, telefonsamtaler med Moderskibet Mette, rengøring, indkøb, penismassage, swingersex og sammenbragte børn, lige dét der skulle til for at løsne op for lysten igen. Altså lysten til at læse, that is 😉

Men samtidigt er der selvfølgelig en alvor når vi når bottom line, selvom den er pakket finurligt ind.

Den minder mig på en måde lidt om Nynne ❤ Og hende ved jeg, at mange er vilde med 😀

5 ud af 5 hjerter fra Krumme, håber der kommer mere fra den kant. ❤❤❤❤❤Sammenbragt af Kristina Aamand, Sammenbragt, Kristina Aamand, Krummeskrummelurer, Krummeskrummelurer.dk, Krummes Krummelurer, Anmeldelse, Boganmeldelse, Harper Collins, Harper Collins Nordic, Krumme læser, Krumme anbefaler, Anmeldereksemplar,

Bogen er modtaget med henblik på anmeldelse. Det er dog altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg bliver ikke betalt for at skrive dette indlæg, og har ingen økonomisk interesse i bloggen. Jeg skriver om det jeg har lyst til, og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer.