Kniv // Boganmeldelse // Jo Nesbø

Titel: Kniv

Forfatter: Jo Nesbø

Forlag: Modtryk

Serie: Harry Hole – nr. 12.

Udgivet: 6. Juni 2019

Antal sider: 503

Læst som: Hard back – modtaget af forlaget.Kniv, Kniv Jo Nesbø, Boganmeldelse af Kniv af Jo Nesbø, Jo Nesbø boganmeldelse, Anmeldelse, Anmeldereksemplar, Jo Nesbø, Harry Hole, Harry Hole 12, Modtryk, Krummes Krummelurer, Krummeskrummelurer, Krummeskrummelurer.dk, Jeg har fulgt Jo Nesbø helt fra den første Harry Hole bog, og har elsket hver eneste af dem. Han er én af de forfattere jeg kickstartede min krimilæsning med. Harry Hole er sådan én man glæder sig til at læse – det føles lidt som at komme hjem igen.

Og at det nu er 12. bog om Hole er næsten ikke til at forstå. Jeg har lige stået og kigget på alle bøgerne  (dog  mangler jeg den 1., hvilket er noget værre rod, det må jeg simpelthen få lavet om på!)  og tænkt at de var lidt nussede – men det tro da pokker, når de er så gamle som de egentlig er.. Men bortset fra det, irriterer det mit øje lidt, at de ikke er ens, men sådan er vi jo så forskellige  😘Kniv, Kniv Jo Nesbø, Boganmeldelse af Kniv af Jo Nesbø, Jo Nesbø boganmeldelse, Anmeldelse, Anmeldereksemplar, Jo Nesbø, Harry Hole, Harry Hole 12, Modtryk, Krummes Krummelurer, Krummeskrummelurer, Krummeskrummelurer.dk, “Harry tog en dyb indånding. “Jeg sover. Så længe jeg sover, så længe jeg formår at forblive i drømmen, kan jeg fortsætte med at lede efter ham. Men nogle gange, som nu, er det, som om det glider væk. Jeg skal koncentrere mig om min søvn, for hvis jeg vågner…” “Ja?” “Så vil jeg vide, at det er sandt. Og så dør jeg.””

Rakel har smidt Harry ud, hun gider ikke mere af hans vrøvl og ævl, og han er flyttet. Han er blevet fyret fra sit job på Politiskolen og ligger som sædvanligt i druk. Men da han vågner til sit livs mareridt, går han selvfølgelig på med krum hals, og igang med sin egen efterforskning. For når han vil, så kan han lade være med at drikke.

Hans mistanke falder lynhurtigt på en gammel kending.

“”Åh gud,” stønnede Harry og begravede sit ansigt i hænderne, mens han masserede panden. “Jeg siger det ikke for at genere dig, men for at vise dig, hvad der sker, når du drikker, Harry.” “Takskaduha.” Harry foldede hænderne over maven. Og opdagede, at der lå en tohundredekroneseddel yderst på skrivebordet foran ham. “For lidt til at blive pissefuld,” sagde Katrine. “Men nok til at komme til at sove. For det er det, du har brug for. Søvn.”

Det eneste problem Harry har er, at han intet selv husker for tidspunktet på det her mord. Han har fået fortalt at han var på værtshus, fuld – selvfølgelig – var oppe at slås, og blev lagt hjem i seng. Men intet af det husker han. Og nu begynder han selv at tænke at det han nok ikke har et særlig godt alibi. Og da han opdager noget meget afgørende for sagen, er han sikker på at alt håb er ude.

Og så er der jo det her rod med alle damerne… Bedst som vi kender Harry.

Hele vejen igennem bogen er der, som altid i bøgerne med Harry Hole, musik og anekdoter om musik. Sangenes betydning, og hvor i livet Harry har været, da pladen udkom, eller har hørt specielle numre. Og det er da også igennem musikken han til sidst finder løsningen.

“”Kniv,” sagde Ståle Aune og pressede hænderne op i armhulerne, som om han var bange for, at nogen skulle snuppe dem. “Der er altså noget ved forestillingen om en kniv. Koldt stål, som borer sig gennem huden og ind i ens krop. Det freaker mig ud, for nu at bruge et ungdommeligt udtryk.”

Og norsk 🇳🇴 I ved jo det har mit hjerte, og det har Jo Nesbø haft helt fra starten, MEN. Denne bog er jo læst efter at Norge har indtaget mit hjerte, og derfor har jeg læst den anderledes end de andre 😉 steder, navne, formuleringer på ord. Jeg kunne faktisk godt finde på at købe den på norsk også… Bare fordi 😉 (ja… du må gerne ryste på hovedet.. 😂)

Da forlaget for et stykke tid siden havde sat Jo Nesbø stævne, hvor Jesper Stein interviewede ham, ville jeg dælme gerne have været der – havde med glæde slæbt mine 11 bøger med til signering 😍 (ej, det er måske også lidt overdrevet… ;😆 ) Men han er en af de forfattere, som jeg er rigtig glad for, men endnu ikke har mødt. Ja, jeg ved godt jeg er heldig, at have mødt mange af dem, men Harry H’s far – havde jeg gerne mødt ❤️ Og i samtale med Hr. Stein, ikke mindre. Det ville have været en fantastisk dag.

Hele vejen igennem bogen, tænker man at man har fundet ud af hvem morderen er. Flere gange, faktisk tænkte jeg… AHA –  men så vender skuden igen, og man er helt lost. Jo Nesbø, formår at holde os ved bogstaverne alle 503 sider – det er fantastisk. Men jeg er ikke overrasket. Det er bare sådan han er ❤️ Jeg elskede hele bogen – og hver en side vendte sig selv. Det var hård læsning, men det synes jeg de fleste har været – hård på den måde at det river i dit hjerte, og tårekanalerne er ved at tippe over hele tiden. Men man ler også indimellem, og tænker … Hole… du ved godt du ikke bør 😉 og så gør han det alligevel. Jo Nesbø har gjort det igen. Skrevet en bog man ikke kan lægge fra sig, før den er slut. Det eneste negative…? Det er at der går laaaang tid, inden vi får nyt om den kære Harry Hole ❤️

Og skøn, skøn pressepakke fra Modtryk, med lækkert net, som jeg glæder mig til at bruge. Og missen Gilbert, indtog det straks, da jeg skulle til at fotografere. Gilbert, Alle elsker Harry Hole, Kniv, Kniv Jo Nesbø, Boganmeldelse af Kniv af Jo Nesbø, Jo Nesbø boganmeldelse, Anmeldelse, Anmeldereksemplar, Jo Nesbø, Harry Hole, Harry Hole 12, Modtryk, Krummes Krummelurer, Krummeskrummelurer, Krummeskrummelurer.dk,

Der er klart 5 ❤️❤️❤️❤️❤️ krummehjerter til Kniv.Kniv, Kniv Jo Nesbø, Boganmeldelse af Kniv af Jo Nesbø, Jo Nesbø boganmeldelse, Anmeldelse, Anmeldereksemplar, Jo Nesbø, Harry Hole, Harry Hole 12, Modtryk, Krummes Krummelurer, Krummeskrummelurer, Krummeskrummelurer.dk, Bogen er modtaget med henblik på anmeldelse. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg bliver ikke bedt om, ej heller betalt for at skrive dette indlæg, og jeg har ingen økonomisk interesse i bloggen. Jeg skriver om det jeg har lyst til, og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer.