Stella Polaris // Boganmeldelse // Myriam H. Bjerkli

Titel: Stella Polaris

Forfatter: Myriam H. Bjerkli

Forlag: Capitana Forlag

Genre: Roman

Udgivet: 2019

Antal sider: 312

Læst som: Hard back – modtaget af forfatteren. Stella Polaris, Myriam H. Bjerkli, Stella Polaris av Myriam H. Bjerkli, Capitana, Capitana forlag, Krummeskrummelruer.dk, Krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, Boganmeldelse, Anmeldelse, Anmeldereksemplar, Boganmeldelse af Stella Polaris, Anmeldelse af Stella Polaris, Norsk bog, Norske bøker er digg, Fra bagsideteksten:

Et trekantdrama som får fatale konsekvenser. En hensynsløs maktkamp. Et barn i barnevernets varetekt. Samboerparet Stella og Aleksander er fanget i et forhold med mye krangel og alkohol. Og en dag da Stella skal hente sønnen deres i barnehagen hr barnevernet vært der før henne. Full go desperat bestemmer Stella seg for å finne sønnen, og  hun tar Aleksanders bil. Det er en avgjørelse som skal koste den lile familien dyrt. Ulykken hun forårsaker sender Aleksander i fengsel, og Stella selv i armene på en fremmed. Men hun er mor, og en mor gjør hva som helst for å få barnet sitt tilbake. Det ingen av dem vet, er at noen følger vaktsomt med på deres minste skritt…

“”Jeg elsker deg,” hvisket han. “Du venter vel på meg?” ” Selvfølgelig! Men hva…” ” Det er bra.” Stemmen hans sprakk et øyeblikk, før han fortsatte. “For hvis du lar noen annen røre deg … Du vet at jeg aldri vil la noen annen få deg, ikke sant?” Hun nikket igjen, selvfølgelig visste hun det. Han hadde sagt det mange ganger før, at han aldri ville gi slipp på henne. At han heller ville se henne død…”

**************************************************************

Jeg elsker norsk! Dere vet det, sant? Min anmeldelse her bliver selvfølgelig på dansk, men bagsideteksten, og de citater jeg indsætter, bliver på norsk. Skulle du ønske at få det oversat? Så bare sig til, det gør jeg gerne, men give it a try – det er ikke så svært <3 . Jeg læser efterhånden en hel del norsk, og jeg tror godt jeg kan sige, at jeg læser det ligeså hurtigt som jeg læser dansk nu. Der er stadig ord indimellem, som jeg lige må tænke over eller oversætte, men det er småting efterhånden.

Stella og Aleksander bliver holdt skarpt øje med af kommunen, da der er sendt anmeldelser ind om dem. Om hvordan de passer deres søn. Stella og Aleksander har kendt hinanden det meste af deres liv, og Stella elsker ham, og ville aldrig vælge en anden. Det er dem for altid.

“”Jeg kommer aldri til å slippe deg. Du veit da det, ikke sant?” Stella nikket. Selvfølgelig visste hun det.”

Sønnen bliver desværre hentet af børneværnet, og Stella er ved at gå til. Hun tager Aleksanders bil for at lede efter ham, og det får katastrofale følger for dem begge.

“”Se her, du må spise.” Egg og bacon, synet av den skjelvende eggeplommen fikk magen til å velte seg, hun lukket øynene et kort sekund. “Du husker at Marius kommer klokken seks?” Han snakket lavt, det var så vidt ordene nådde frem over bordet, men han kunne like godt ha skreket dem. Hun stirret på ham. Hvordan kunne han tro at hun kunne glemme Marius? Sønnen kom på besøk en eneste helg i måneden, og han trodde at hun hadde glemt det?”

Stella bliver drevet i armene på en anden mand, og herfra kæmper hun om at få sin søn tilbage. Men hvad sker der den dag Aleksander vender tilbage?

“Marius visste ikke hvor lenge de hadde klemt hverandre da moren sapp ham og kikket opp på Trond. Hun tok imod bagen med tingene, kosedyret, en klesskift, en bok. “Da kommer jeg og henter ham i morgen kveld,” sa Trond. Både Stella og Marius nikket. Det er kjempelenge til, tenkte Marius, så oppdaget han skyggen som falt over ansiktet til moren og forsto at han tok feil. I morgen kveld, det var bare et sekund.”

Jeg havde faktisk hørt om Stella Polaris, inden jeg blev kontaktet af Myriam Bjerkli, så jeg var, helt fra starten, interesseret i at læse bogen. Det tog lidt tid, der har været en del her i efteråret, både med flytning, bogforum og en lille Oslotur. Men da jeg først gik igang, var den meget svær at lægge fra sig igen. Omend – det blev jeg faktisk nødt til indimellem – for hold nu op den er barsk. Stella og Aleksander har ikke deres søn boende, og de ting barnet oplever – og ja, Stella for den sags skyld, er barsk læsning. Så indimellem måtte jeg trække vejret, og holde en pause.

“”Noen må handle i morgen, sa Daniel Utenfra stuen. – Vi har ikke mat nok til oss alle. Jeg skulle ha handlet i dag, men som du vet, heisen fungerer ikke.” Sarkasmen i stemmen var tydelig, hun stirret forundret ud på ham. Så skjønte hun. Selvfølgelig.”

Myriam skriver blændende og spændende. Der er substans i hendes historie, og den fænger øjeblikkeligt. Det er noget jeg tænker foregår mange steder, og sikkert også steder der ikke bliver anmeldt, som det gør her. Så plottet er nærværende og man kan mærke smerte helt ind i hjertet.

Der er 5 krummehjerter ud af 5 til Myriam for Stella Polaris. Jeg har også Lille Linerle liggende (Som er Myriam’s krimidebut der udkom i 2017), og den skal jeg helt sikkert også have læst. Well done! Jeg er fan.Stella Polaris, Myriam H. Bjerkli, Stella Polaris av Myriam H. Bjerkli, Capitana, Capitana forlag, Krummeskrummelruer.dk, Krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, Boganmeldelse, Anmeldelse, Anmeldereksemplar, Boganmeldelse af Stella Polaris, Anmeldelse af Stella Polaris, Norsk bog, Norske bøker er digg, Bogen er modtaget af forfatteren, med henblik på anmeldelse. Jeg bliver ikke betalt for at skrive dette indlæg, og har ingen økonomisk interesse i bloggen. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg skriver om det jeg har lyst til og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer.