Uden Fornuft // Boganmeldelse // Emma Mills

Forlag: Palatium Books

Genre: YA – Kærlighed/venskab

Antal sider: 308

Udgivet: 2020

Læst som: Papirbog. Modtaget af forlaget.

Uden fornuft, Emma Mills, Palatium Books, Boganmeldelse, anmeldelse af uden fornuft, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, Foolish Hearts, anmeldereksemplar, Fra bagsideteksten:

Claudia er havnet i problemer. Hun kommer tilfældigvis til at overhøre den samtale, hvor Paige slår op med Iris – og Paige og Iris er det hotteste par på skolen. Så da Claudia mod sin vilje bliver sat sammen med den vanskelige og temperamentsfulde Iris i årets skoleteaterstykke En skærsommernats drøm, udvikler tingene sig i en kedelig retning. Men den sødeste og skøreste dreng Claudia kender, er heldigvis også med, og det bliver et sidste skoleår med mange nye erkendelser. Claudia bevæger sig i en verden af intense venskaber og forsigtige forelskelser i Uden Fornuft. Hun er kvik og sjov, men har også, meget menneskelig, sine fejl og mangler at slås med. Uden fornuft er en roman om at få udvidet sin horisont, tillade sig selv at være sårbar og at acceptere og elske mennesker, som de i virkeligheden er.

***********************************************

“Jeg presser øret mod døren. Jeg er trods alt kun et menneske, og dette er nok det bedste drama, som jeg, uden at ville det, er stødt på i hele min high school-karriere.”

Fint persongalleri, der har hele skaren af unge mennesker der lever deres liv, med venner, skole og kærlighed. Både til hinanden og f.eks. bands og computerspil.

“Han smiler, og han får smilehuller i kinderne. Det får noget i mit bryst til at gibbe ukomfortabelt. Sådan et smil kunne bruges som våben.”

En roman for unge, om en pige, der gennem skolens opførelse a En skærsommernats drøm bliver ført ind i nye venskaber og måske endda også til kærlighed. Og Shakespeares eviggyldige tekst om kærlighed og selvbilleder spejles på smukkeste vis. Og vi kommer meget rundt i Shakespeare her, og der er mange sammenfletninger til Claudia og hendes venner.

“Det er bare nemmere at lade være med at starte noget, end at se det slutte.”

Emma Mills har skrevet yderligere 2 bøger, og den næste udkommer i 2020. Hun bor i Indianapolis, hvor hun lige nu skriver på sin ph.d. i cellebiologi… Hvis du vil følge hende kan du finde hende som Elmify, på både instagram, twitter og youtube.

“Jeg ser bare op på hans ansigt, på smilet, der blomstrer der med de utrolige smilehuller og hans øjne, som man skal bruge Google Maps for at finde vej ud af, varme, klare og skinnende.”

Alt for meget computersnak, der gør at jeg indimellem kommer til at kede mig en smule, og jeg må erkende at jeg har sprunget nogle af de ting over. MEN – det handler også om at være vild med noget. Og det kender jeg jo alt til. Noget som man gerne vil hele tiden, og gerne fortæller alle om, der gider at høre om det. Der er også snak om at være fan af et band. Samme historie – omend den ikke kedede mig 😉 – være vild med noget. Har vi ikke alle haft et teenageidol? Eller været fangirl over et eller andet? Det tror jeg. Hun slutter sin TAK med at skrive – at bogen er til enhver, der nogensinde har elsket et band eller et bandmedlem af hele sit hjerte <3

“Det er utroligt – Iris kan tale i timevis om TION. Hvis jeg bare hentyder til dem i en samtale, viser hun mig videoer af gamle interviews, posts fra backstage, screenshots af drengenes tweets fra flere dage siden, eller måneder eller år. Hun har en næsten alarmerende viden om, hvad hvilken som helst af TION-drengene laver på ethvert tidspunkt – det er nemmere tænker jeg, fordi de er på turné lige nu, men hun ved, at Kenji og Lucas er i Los Angeles, mens de andre drenge bliver i Sacramento før showet der. Hun følger en lang række TION update-konti, alt imens hun nedgør update-konti, som “man ikke kan stole på, men som stadig skal overvåges.””

Der er 3 hjerter ud af 5 ❤️❤️❤️ til Uden fornuft. Jeg bliver tabt undervejs, men historien er stadig fin og vigtig. Om nye venskaber, den første forelskelse, venner og veninder, og tab af samme. Vi følger bare en teenager i gymnasiet, og hører om både det gode og det dårlige. Om frustrationer, om had og kærlighed.Uden fornuft, Emma Mills, Palatium Books, Boganmeldelse, anmeldelse af uden fornuft, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, Foolish Hearts, anmeldereksemplar,

Bogen er modtaget med henblik på anmeldelse, og det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg bliver ikke betalt for at skrive denne anmeldelse, og har ingen økonomisk interesse i bloggen. Jeg skriver om det jeg har lyst til, og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer.