Mysteriet i Genbrugsen // Boganmeldelse // Anna Grue

Titel: Mysteriet i Genbrugsen

Forfatter: Anna Grue

Serie: Nr. 1 i “Fru Mortensen”

Udgivet: 27. Marts 2019

Antal sider: 304

Læst som: Hardback, modtaget af forlaget.

Anna Grue, Mysteriet i Genbrugsen, Fru Mortensen, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, anmeldelse af mysteriet i Genbrugsen, Anmeldwreksemplar, Lindhardt og Ringhof, kriminalroman, Fra bagsideteksten:

En række dødsfald sker blandt en flok frivillige i en af Nykøbing Sjællands genbrugsbutikker. Først ét, så et andet af de ældre mennesker mister livet. Politiet mener, det skyldes naturlige årsager, men den tror efterlønneren Anne-Maj Mortensen ikke på. Stædigt går hun i gang med selv at opklare sagen midt i hverdagslivet med familiemiddage, slankekure, hundeopdragelse og havearbejde. Mysteriet i genbrugsen er første kriminalroman i Anna Grues serie om fru Mortensen.

*******************************************************

Vi møder en broget flok i Genbrugsen. Og i Anne-Majs nærhed generelt. Men hun mener selv at hun er den klogeste. Selvfølgelig.

Mens der sker mord i Anne-Maj’s omkreds, kan hun ikke lade være med at blande sig. Hun mener hun ved noget. Om noget. Og hun får fat i en hos politiet hun kan fortælle det til. Han ved ikke helt hvad han skal synes om hverken fru Mortensen, eller det hun fortæller. Vi vender tilbage til politimanden nogle gange 😉 Hun får sig selvfølgelig blandet ind i det hele, og begynder at lege detektiv, og forsøger at opklare sagen alene. Når nu politiet ikke vil lytte 😉

“Mens alle andre åh’er og ah’er, syder Anne-Maj indvendig, Boller? Ha! Sådan nogle kan enhver jo bage. Kender hun Else ret, er de ikke engang økologiske. Og så Kærgården! Anne Maj er lige ved at give udtryk for sin holdning til smørbare blandingsprodukter, men bremser sig selv i sidste øjeblik. Mange mennesker, garanteret også en del af de tilstedeværende, bruger den slags uden at tøve og kalder det endda for smør. Skal hun vinde dem over på sin side, er det ikke nu, hun skal være hovskisnovski.”

Inden bogen går igang, får man lige et billede af hvor alting ligger i forhold til hinanden – altså Genbrugsen i forhold til hvor Anne-Maj bor f.eks. Vi møder også hele flokken på den første side – så man har en fornemmelse af, hvem de forskellige er, og hvordan de hører til hinanden. Det gør faktisk, at man kender dem lidt allerede, inden man møder dem i bogen første gang.

“Dengang Anne-Majs egen mor var blevet ældre, før hun blev rigtig syg, skulle hun altid køres hjem efter søndagsmiddagen. Hver gang tog moren sin hoveddørsnøgle frem, allerede før de forlod Anne-Majs hus. Gennem hele bilturen sad hun så med tommel- og pegefinger presset om nøglen, så den var klar til at blive stukket i låsen hjemme hos hende selv. Det er bedst at være forberedt, som hun sagde.”  (Jeg vidste ikke, at man skulle være ældre/gammel for at have den vane? 😉  )

Jeg elsker Anne-Maj! Intet mindre. Hun er sjov, hun er stædig og har næsen i alt! Samtidigt med at hun egentlig gerne vil passe sig selv og sin gravhund. Gå i haven, og lave mad til sin datter og sit barnebarn. Og INGEN skal røre hendes køkken! Eller blande sig i hendes madlavning. Man gør det ihvertfald ikke mere end én gang 😉 Hun vil gerne have ret. Hun er måske også liiidt påståelig. Men hun er elskelig og hjertevarm <3

Og når man, som jeg, også elsker at gå i genbrugsbutikker, er det skønt at læse om, hvordan de arbejder de her ældre mennesker. Nogle vil gerne hjælpe hinanden, andre ikke så gerne. Og nogle sidder ret godt fast på netop deres område – og ingen skal overtage det! Og det er lidt sjovt, for i den ene genbrugsbutik her i byen, kunne jeg lige se det for mig. Der står også nogle ældre damer 😉 og nogle af dem ser lidt vrantne ud 😉 og andre vil gerne snakke. Men sådan er vi jo så forskellige.

Jeg er glad for at det er en del af en serie, for jeg er på ingen måde færdig med fru. Mortensen! Eller hendes elskelige barnebarn og søde datter.

“Hvorfor tror yngre mennesker altid, at fatteevnen forringes i samme tempo som læsesynet, hørelsen og bindevævet?”

Den fine pakke jeg modtog fra forlaget var altså bare herlig. En pose twist, et sæt spillekort, garn og strikkepinde sammen med bogen. Hvis nu man hører den på lydbog, er det garanteret lækkert at sidde og strikke til, eller lægge en kabale <3 Så tak for den fine hilsen. Som passer perfekt til forsiden af bogen. Og hvor var det fantastisk at læse en bog helt uden stavefejl 😉 Jeg fandt ihvertfald ikke nogen. En fornøjelse. (Men jeg er udgået for twist 😉 ) Jeg vil sige at den kan betegnes som en hyggekrimi. Er du til massemord og blod der flyder i stride strømme, vil du blive skuffet. Men hvis du kan lide en god omgang krimi med stof til eftertanke, og noget du ikke helt kan gætte før til sidst, + en hyggelig historie i roligt tempo, så er det denne her du skal tage og kigge på. Jeg var underholdt fra start til slut, og synes den var spændende.

Der er 5 hjerter ud af 5 🧡🧡🧡🧡🧡  til Mysteriet i Genbrugsen.Anna Grue, Mysteriet i Genbrugsen, Fru Mortensen, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, anmeldelse af mysteriet i Genbrugsen, Anmeldwreksemplar, Lindhardt og Ringhof, kriminalroman, Bogen er modtaget med henblik på anmeldelse. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg bliver ikke bedt om, ej heller betalt for at skrive denne anmeldelse. Jeg har ingen økonomisk interesse i bloggen. Jeg skriver om det jeg har lyst til, og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer.