De tavse kvinder // Boganmeldelse // Karin Slaughter

Forfatter: Karin Slaughter

Forlag: Harper Collins

Serie: Georgia-serien – Sara Linton og Will Trent. Nr. 8

Antal sider: 608

Udgivet: 26. august 2020

Læst som: Hard back – modtaget af forlaget.

Karin Slaughter, Wiil and Sara, Sara Linton, Will Trent, Jeffrey Tolliver, Georgia-serien, Harper Collins, Harper Collins Nordic, Harpercollins.dk, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, anbefaling, anmeldereksemplar, Fra bagsideteksten:

I forbindelse med efterforskningen af et drab på en indsat under et fangeoprør i et statsfængsel, bliver specialagent Will Trent fra GBI præsenteret for nogle foruroligende oplysninger. En af de indsatte hævder, at han med urette er mistænkt for at være gerningsmand til et brutalt overfald, som politiet føler sig overbevist om, at han stod bag, selvom det aldrig lykkedes at få ham dømt for det. Manden insisterer på, at han blev lokket i en fælde af et korrupt politikorps under ledelse af Jeffrey Tolliver, og at den rigtige gerningsmand – en seriemroder, som i årevis systematisk har slået til mod kvinder – stadig er på fri fod. Hvis Will genåbner efterforskningen, vil han ikke kunne undgå at beskylde en afdød og højt respektert politichef for at have taget fejl, men til gengæld vil den indsatte samarbejde med GBI og levere de oplysninger, som er nødvendige for at opklare drabet i forbindelse med fangeoprøret i fængslet. Blot få dage forinden er endnu en ung kvinde brutalt blevet myrdet i en park i det nordlige Georgia. Taler den indsatte sandt, og er der en seriemorder på spil? Da Will Trent begynder at dykke længere ned i de to drabssager, står det hurtigt klart, at han må opklare de gamle sager for at finde de svar, der er brug for. Men der er gået næsten ti år. Folks hukommelse er blegnet, vidner er forsvundet, beviser er blevet væk, og løgne er blevet til sandheder. Men Will kan ikke opklare nogen af sagerne uden hjælp fra den person, han har allermindst lyst til at involvere: sin egen kæreste og Jeffrey Tollivers enke, retsmedicineren Sara Linton. Da fortiden og nutiden begynder at støde sammen, må Will erkende, at alt det, han sætter pris på i sit liv, står på spil…

****************************

Det er min første Slaughter bog – men ikke den sidste!! Det er en Will Trent krimi, og en del af en serie. Jeg vil sige, at det indimellem var lidt svært at følge med, fordi jeg mangler informationer fra de tidligere bøger. Og sådan er det jo tit (oftest) i bøger i en serie. Dog er jeg så heldig at jeg har en veninde der har lyttet til alle hendes bøger, så jeg har, igennem hende, fået et lille indblik i bøgerne alligevel. Jeg får lyst til at starte fra den første bog, og så arbejde mig fremad. Når det er sagt, så kunne jeg godt følge med (i det meste), og jeg tror da jeg har fået det ud af bogen, som alle andre også får 😉 For vi får en masse at vide hele vejen igennem bogen, der gør at man er ok opdateret.

“Faith steg ud af bilen og trampede hen mod medarbejdernes indgang. Hun havde ryggen til Will, men hun forestillede sig, at hun gik og brokkede sig over ham hele vejen. Hun nåede hen til indgangen og holdt sit politiskilt op til kameraet. Will gned sig i ansigtet og tog en dyb indånding af den varme luft i bilen. Var alle kvinderne i hans liv blevet sindssyge, eller var det ham, der var en idiot? Kun en idiot kunne finde på at stille det sprøgsmål.”

Bogen er meget lang! Den er 600 sider, og jeg synes der står meget på hver enkelt side – små bogstaver. Jeg kan dog ikke helt se, at den kunne ha været kortere. Jeg gættede ikke slutningen – havde dog en fornemmelse på et tidspunkt.

“”Du kaldte det en husafskrabning i dine noter.” “Det er et sår. En flænge,” sagde han. “Måske ramte hendes ryg et eller andet i faldet? En klippe? Hendes tøj var ikke beskadiget, men det har jeg set før. At friktionen alene kan have forårsaget en hudafskrabning.” Han brugte ordene sår, flænge og hudafskrabning i flæng, hvilket nærmest svarede til at sige, at en hund var en kylling eller et æble. “Kan vi vende hende om på siden?” spurgte Sara.”

Normalt læser jeg ikke bøger der er alt for udpenslede, men jeg opdagede alligevel at jeg var fuldstændig opslugt – især når de stod der og obducerede – jeg ku li det ku jeg 😉 Ment på den måde, at jeg synes det var mega spændende. Og også de store beskrivelser af hvad der skete med ofrene, kunne jeg sagtens have med at gøre, det troede jeg faktisk ikke jeg kunne.

“Desuden havde hun brug for mere end bare tamponer. Hun havde brug for chokolade, smertestillende piller, mere chokolade og en pose små chokoladebarer, for chokolader feder ikke, hvis man kan have hele stykket i munden på én gang.”

Bogen skifter mellem den gamle sag og Jeffrey Tolliver og hans kone Sara Linton (som indimellem er exkone..), og nutiden med Will Trent, hans makker Faith og hans kæreste Sara Linton (ja – det er den samme Sara 😀 ). Der er et godt flow imellem dengang og nu, og det var ikke svært at følge med i. Og det bliver heller aldrig en kæmpe lang gentagelse af, hvad der er sket i tidligere bøger – flowet kører og det hele bliver bare fortalt henad vejen.

Jeg giver 5 hjerter ud af 5 ❤️❤️❤️❤️❤️ til De tavse kvinder. Jeg var fanget fra start til slut. Dog med en lille pause undervejs – netop pga. at den var så lang. Men den var ikke “tung” og blev aldrig kedelig. Og så kan jeg godt lide den underspillede humor Karin Slaughter har med hele vejen igennem bogen, jeg har grint mange gange, også selvom den er alvorlig, og enhver kvindes mareridt. Jeg er fan.

Bonus info: Karin Slaughter skriver kun om ting som er sket i virkeligheden. Hun ynder at have sine venner med i bøgerne, gerne forklædt som “bad guys”. Hun har besøgt et hav af fængsler, i sin undersøgelser til bøgerne. Selvom hun skriver voldsomme krimier, kan hun godt selv blive skræmt – bl.a. af Fredag d. 13. film.Karin Slaughter, Wiil and Sara, Sara Linton, Will Trent, Jeffrey Tolliver, Georgia-serien, Harper Collins, Harper Collins Nordic, Harpercollins.dk, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, anbefaling, anmeldereksemplar, Bogen er modtaget mhp. anmeldelse. Jeg bliver ikke bedt om, ej heller betalt for at skrive dette indlæg. Jeg skriver om det jeg har lyst til, og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer. Jeg har ingen økonomisk interesse i bloggen.