Gode naboer // Boganmeldelse // Mattias Edvardsson

Titel: Gode naboer

Forfatter: Mattias Edvardsson

Genre: Krimi / roman

Udgivet: 25. september 2020

Antal sider: 370

Læst som: Hard back. Modtaget af forlaget

Gode naboer, Goda grannar, People’s Press, Mattias Edvardsson, svensk, svensk krimi, En helt normal familie, krimi, roman, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, anbefaling, anmeldereksemplar, Fra bagsideteksten:

“Storbyparret Micke og Bianca flytter med deres to børn til et idyllisk villakvarter uden for Lund, som tilsyneladende opfylder alle deres drømme om et roligt forstadsliv. Her kender alle hinanden, og man kan bevæge sig frit og sikkert gennem byen. Men efterhånden som de lærer deres naboer at kende, kommer en følelse af ubehag krybende. Hvad er den smukke eksmodel Jacquelines forhistorie? Og er det egentlig passende, at hendes trettenårige søn Fabian vil være venner med deres seksårige søn? Da Bianca bliver påkørt ude foran deres hus, virker det umiddelbart som en ulykke. Men mens Bianca kæmper for sit liv på hospitalet, bliver både Micke og politiet i tvivl. Er der mon en anden og mere dyster forklaring?

***********************************

Sidste år læste jeg “En helt normal familie”, som var Mattias Edvardsson’s første danske udgivelse, og det er en bog der bliver i hovedet bagefter. Jeg har også en kollega, som ofte læser det samme som jeg, og hun gav mig fuldstændig ret! Psykologiske bøger, der bliver ved at rumstere, og reagere indeni, er noget af det bedste synes jeg.

Micke og Bianca flytter til det hyggelige miljø, med naboer til alle sider. Naboer der umiddelbart er både flinke, “almindelige”, og snakkesaglige. Micke har ikke boet i et sådan område før, så alt er nyt for ham. På en måde vil han gerne være social, på den anden side, vil han ikke. Da han finder ud af at han som lærer på sit nye arbejde, skal have Fabian, en af drengene fra gården, synes han ikke helt om det, men sådan er det i et lille samfund, siger alle til ham. Alle kender alle. På godt og ondt. Og ingenting er helt som det ser ud.

Og kan man, når man bor i det her lille samfund, tillade sig at lukke sin dør? Lade hækken vokse, så naboerne ikke kan kigge med? Og lukke sig inde?Gode naboer, Goda grannar, People’s Press, Mattias Edvardsson, svensk, svensk krimi, En helt normal familie, krimi, roman, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, anbefaling, anmeldereksemplar,Bogen omhandler bl.a. mobning, vold og børn med diagnoser. Mobning og vold i alle former og i de fleste familier, og det går så fint i spænd med at de bor i det her Astrid-Lindgrenske smukke område. Forstået på den måde, at alt burde ånde fred og idyl, men hvad gemmer der sig bag plankeværket?

“Fandtes der overhovedet noget, som kun var sort eller hvidt?  Vi ser kun sjældent hele billedet. Det er så nemt at drage forhastede konklusioner og dømme.”

Bogen er bygget op, så man skiftevis følger med i livet FØR  Bianca bliver påkørt og EFTER. Og den måde at skrive på er helt genial. Havde man nu fået historien som helt almindelig – fra start til slut, er jeg ikke sikker på den ville være så god. Men på denne måde gør det det hele spændende, og han slipper altid kapitlet lige der… hvor man tror man får mere at vide.

“”Så er det altså jer, der er flyttet ind? Er det rigtigt, at I er 08’ere?” 08’ere? Sagde man virkelig stadigvæk det om stockholmere? Jeg kendte ikke nogen, der havde en fastnettelefon længere, områdenumrene burde vel efterhånden være lige så irrelevante som drejeskiver og bakelittelefoner. “Øhm, ja, jo,” sagde jeg og tørrede håndfladen af i shortsene, inden jeg gav hånd. “Micke.” “Jeg hedder Jacqueline. Det er Fabian og mig, der bor henne i nummer femten.” Hun pegede på huset for enden af en indkørsel, hvor ukrudtet voksede frodigt mellem fliserne, og det cirka en meter høje stakit så ud til at kunne trænge til en omgang med penslen. På muren ved siden af hoveddøren var der en hestesko og et vindspil af træ, samt et sølvfarvet et-tal og et femtal, der hang skævt.”

Der er flere forskellige familier vi følger med hos, og det at man hører tanker osv. fra de forskellige, gør det også helt specielt. Og Mattias er god til at skifte jargon, alt efter om det er Fabian, Micke eller Jacqueline der fortæller.

Jeg var så heldig at være inviteret med til online bloggermøde med Mattias Edvardsson og People´s Press. Maria fra Book-a-rest, styrede interviewet med hård hånd. Jeg er altid lidt nervøs, når sproget ikke er dansk – om jeg nu forstår det. Men Mattias Edvardsson er rigtig god til at tale med dansk udtale, og mange svenske ord oversætter han til dansk inden, så det var intet problem at forstå det. Én af de gode ting, vi har fået ud af Corona – er at mange ting kan ordnes online – og især de her bloggermøder er fantastiske nye tiltag, og gør det muligt at deltage i mange flere end normalt. Tak til både Mattias, People’s Press og Maria for et godt interview.Bloggermøde,online bloggermøde, zoommøde, Gode naboer, Goda grannar, People’s Press, Mattias Edvardsson, svensk, svensk krimi, En helt normal familie, krimi, roman, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, anbefaling, anmeldereksemplar, Mattias Edvardsson har skrevet 7 bøger der er udkommet i Sverige, denne er den 2. der er udkommet på dansk. Han var lidt nervøs for at skrive denne “2’er”, da nr. 1 blev sådan en succes som den gjorde – kan man gøre det igen? Og ja, det må jeg bare sige, at det kunne han.

Der er 5 hjerter ud af 5 til Gode naboer ❤❤❤❤❤ Mattias Edvardsson skriver på en måde så man hele tiden er holdt fanget, og dét på en måde som jeg ikke har oplevet andre forfattere skrive. Det var fuldstændig det samme med hans første krimi som jeg læste sidste år – En helt normal familie.

Gode naboer, Goda grannar, People’s Press, Mattias Edvardsson, svensk, svensk krimi, En helt normal familie, krimi, roman, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, anbefaling, anmeldereksemplar, Bogen er modtaget mhp. anmeldelse. Jeg bliver ikke bedt om, ej heller betalt for at skrive dette indlæg. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg skriver om det jeg har lyst til, og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer. Jeg har ingen økonomisk interesse i bloggen. Den er mit frirum – min legeplads. Min yoga. Jeg bliver ved så længe jeg synes det er sjovt.