Døden i kurbadet // Boganmeldelse // Anna Grue

Forfatter: Anna Grue

Serie: 2. selvstændige bind om Fru Mortensen

Genre: Hyggekrimi

Udgivet: 28. maj 2021

Antal sider: 408

Læst som: Hard back. Modtaget af forlaget.

Døden i kurbadet, Anna Grue, Anne-Maj Mortensen, Kurbad, hyggekrimi, krimi, Lindhardt og Ringhof, anmeldelse af døden i kurbadet, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,Fra bagsideteksten:

En kvinde bliver brutalt myrdet på et luksuriøst kurbad, og det er efterlønneren Anne-Maj Mortensen, der finder liget. Hun er på genoptræning efter en knæoperation, og udstyret med et mindre lager af smertestillende medicin går hun i gang med sin egen efterforskning, hvilket ikke ligefrem behager det lokale politi. Kort efter sker endnu et dødsfald, og Anne-Maj får sig møvet dybere ind i sagens opklaring. Men er det klogt at lægge sig ud med en morder, når man knap kan gå?

***********************

Åhh Fru. Mortensen. Hun har virkelig været savnet. Ja, faktisk siden jeg lukkede Mysteriet i Genbrugsen. Hun er egenrådig, nysgerrig, ved bedst, med gå-på-mod og humor. Humor fik vi også fra forlaget denne gang  en skøn pakke med både vin, chokolade, ansiktsmaske og agurker til brug ved vores egen lille skønhedsevent.Når vi ikke kunne komme til kurbad, måtte kurbad komme til os ❤

“Anne-Maj er ved at sprænges over ikke at kunne ringe til Anders Hall og fortælle om dagens opdagelser og konklusioner, men det nytter jo ikke. Man ringer ikke til folk dagen efter deres bryllup. Det kan selv hun forstå.”

Anne-Maj har fået et nyt knæled, og kan derfor ikke rigtigt være hjemme hos sig selv, da hun bor i flere etager, og samtidig jo har gravhunden Mortensen den Tredje. Datteren Iben og barnebarnet Didi, har derfor overtaet det lyseblå hus imens Anne-Maj forsøger at komme sig på Høve Kurbad. Her møder vi en broget skare af folk, der enten er på kur, har vundet et ophold, trænger mennesker i hverdagen, eller bare er her for at hygge sig.

“Nej, lad os nu lige tænke os om…” siger Anne-Maj. Det irriterer hende, at Tytter sådan forsøger at bemægtige sig rollen som den, der leder og fordeler arbejdet i deres lille gruppe. Hvem er det måske, der har opdagererfaring og ved, hvordan man diskret forhører folk, uden at de opdager det?”

Der sker jo så det, at én af gæsterne bliver fundet druknet i et mudderbad – selvfølgelig af Anne Maj – og så starter jo den store opklaring. Nogle af gæsterne ved godt, at det var Anne-Maj der var med til at opklare mysteriet i genbrugsen, og synes hun skal engagere sig i dette også. Ja, faktisk synes de det er en god idé at slå sig sammen, og finde ud af hvad der er sket. Som sagt – så gjort. Læn dig blot tilbage og nyd når Fru Mortensen folder sig ud 😉  Ja, det går selvfølgelig ikke så stærkt, når hun nu er hæmmet af 2 krykker. Samtidig hersker der ingen tvivl om, at hun savner sit køkken… Hun elsker jo at lave mad, og maden på Høve Kurbad er ikke noget hun vil anbefale nogen som helst.

“Anne-Maj er blevet trodsig. Hun vil finde ud af noget, politiet ikke ved i forvejen. Det er jo hendes forfængelighed, der er på spil. Hun vil opdage en eller anden detalje, som kan pege efterforsknignen i den rigtige retning og genetablere Anders Halls respekt for hende. Men hvad? Hun har virkelig brug for at tænke sig om. Klokken er to … Der er halvanden times pause før ugens sidste tur i fysioterapien – den kan hun passende bruge til at tænke sig om. Efter at have kastet et blik ind i havestuen beslutter hun sig for at skynde sig et andet sted hen. Hendes tankevirksomhed skal ikke forstyrres af Tytter og Ida, som har taget plads i karnappen.”

Og selvom Anne-Maj lader sig opsluge af opklaringsarbejdet sammen med de øvrige gæster, forsøger hun også at blive en del af politiets arbejde. Men det forekommer hende ikke så nemt, og hun ender faktisk med at blive en smule fornærmet. Denne gang får hun endda inddraget Didi lidt i det hele, til stor beklagelse fra Iben – som på den anden side også er lidt nysgerrig. Og oven i det hele, skal hun jo også lave daglige øvelser for sit knæ, OG møde fysioterapeuten nede i fitnesslokalet.. Hun har faktisk ikke tid til det.. Men hun fortsætter sit eget opklaringsarbejde med fuldt gå-på-mod.

“Anne-Maj selv vil booke en ny massagetid og benytte lejligheden, mens hun bliver æltet, til at smalltalke med Hanne Groth for måske at få mere at vide. Desuden vil hun – men det indvier hun ikke de andre i – aflægge kokken den visit, hun så længe har haft planer om. Måltid for måltid er Anne-Majs liste med forbedringsforslag blevet længere, og hun ser frem til at gennemgå den med kokken. Hun er vis på, han vil være taknemmelig for et kvalificeret input.”

Fedt persongalleri, og virkelig gode og beskrivende omgivelser – jeg får helt lyst til at besøge sådan et kurbad, og blive forkælet – ja, hvis maden var lidt bedre, selvfølgelig 😉 og jeg tror også jeg springer mudderbadet over 😉

“Anne-Maj henter bladet og slår op på den opgave, hun i formiddag var begyndt på. Den ser helt forkert ud. Et øjeblik er hun konfus, men så går sandheden op for hende: Hendes fine, velordnede krydsordsopgave, hvor alt stod snorlige, og alle udfyldte felter bar de korrekte bogstaver, er blevet vandaliseret på det groveste. Nogen har simpelthen løst resten af den. Store, sjuskede bogstaver, som visse steder ligefrem går uden for firkanten. Uigennemtænkte gætterier, som bare er streget ud og rettet til andre bogstaver… Trods den groteske fremgangsmåde er vedkommende endda nået frem til det korrekte resultat, konstaterer hun surt. Det er hærværk, tænker Anne-Maj, simpelt hærværk. Hvordan kan nogen finde på at løse andre menneskers krydsogtværser?”

Anna Grue er en god fortæller, og med Anne-Maj Mortensen har hun fundet en karakter der er super sjov. Hun har sin egen mening, og er faktisk ret ligeglad hvad andre mener, og hun er ikke bange for at gå egne veje. Jeg har skraldgrinet et par gange undervejs, og det er jo altid et godt fingerpeg. Ordet Hyggekrimi passer perfekt. Der er ikke en masse drabeligt og blodigt, men der er stadig et lille mysterie man skal løse. Og her kan man sagtens gætte med undervejs.

Og så er det jo også incl. coronarestriktioner. Det er faktisk meget sjovt at læse om, hvordan det hele var i starten – nogle ting jeg egentligt havde glemt… Sikke hurtigt man glemmer. Der kommer jo højst sandsynligt virkelig mange bøger hvor Corona eller Covid-19, tests og vacciner indgår, men dette er den første jeg læser omkring det. Og jeg synes Anna Grue er kommet så fint omkring det. Både at der er tilhængere og det absolut modsatte.

“Anne-Maj har meget svært ved at forestille sig at få stress. Hendes overbevisning er i bund og grund, at man bare skal tage sig sammen og være omhyggelig med at planlægge sin hverdag. Orden og systematik giver ro i sindet. Men den slags siger man jo ikke højt.”

Vi hører også en del til både Iben og Didi, hvilket er skønt. Didi er simpelthen så finurlig, og hende vil jeg gerne høre meget mere til. Hun bliver en god detektiv 😉 Og jeg glæder mig allerede til næste gang Fru Mortensen bliver inddraget i noget, som hun kan hjælpe politiet med at opklare.

Der er 5 ud af 5 hjerter❤❤❤❤❤ til Døden i kurbadet. Da jeg åbnede bogen, havde jeg ikke lyst til at lukke den igen, før jeg var færdig.Døden i kurbadet, Anna Grue, Anne-Maj Mortensen, Kurbad, hyggekrimi, krimi, Lindhardt og Ringhof, anmeldelse af døden i kurbadet, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,

Bogen er modtaget mhp. anmeldelse. Jeg bliver ikke betalt for at skrive dette indlæg og har ingen økonomisk interesse i bloggen. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg skriver om det jeg har lyst til og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer.