Undergravet // Boganmeldelse // Lone Theils

Opløst // Boganmeldelse // Sara Blædel og Mads Peder Nordbo

Titel: Opløst

Forfatter: Sara Blædel og Mads Peder Nordbo

Udgivet: 16. juni 2021. Kommer også på lydbog samme dag, indtalt af Dan Schlosser.

Antal sider: 330

Læst som: Bog, modtaget af forlaget Politikens Forlag, Opløst, Sara Blædel, Mads Peder Nordbo, Sara Blædel og Mads Peder Nordbo, anmeldelse af Opløst, Dea Torp, Liam Stark, Krimi, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,Fra bagsideteksten:

Det er sommer, og alt ånder fred og idyl i den fynske landsby Tommerup. Charlotte, en yngre mor til to små børn, er på vej fra morgenmotion i hallen til sit arbejde på den lokale folkeskole, da hun forsvinder sporløst på den korte strækning. Da Charlottes mand senere på dagen møder desperat op hos politiet i Odense, modtager vicepolitiinspektør Liam Stark og politikommisær Dea Torp anmeldelsen, men venter med at sætte en eftersøgning i gang, da Charlotte kun har været savnet få timer. Næste morgen er hun imidlertidig stadig ikke dukket op, og det står snart klart, at der kan være tale om en forbrydelse. De følgende dage vokser sagen til et omfang, hvor det meste af Fyn er involveret, og folk gemmer sig inden døre af frygt for at blive den næste der forsvinder. En intens kamp mod tiden udspiller sig for Liam og Dea, som må se sig fanget i et spil, hvor mennesker dør en pinefuld død, uden politiet kan gøre andet end at se magtesløst til.

**********************

Politikens Forlag, Opløst, Sara Blædel, Mads Peder Nordbo, Sara Blædel og Mads Peder Nordbo, anmeldelse af Opløst, Dea Torp, Liam Stark, Krimi, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,Se lige hvad der kom sammen med bogen – en vandflaske (Som vi ikke måtte drikke…) Men som indeholdt en seddel, når man kiggede rigtig godt efter. Jeg har sagt det før, vi bloggere elsker når der gøres lidt ekstra ud af det, og får os lidt op i omdrejninger, allerede inden vi har åbnet bogen. Og jeg siger også lige igen – det påvirker på ingen måde min karakter af bogen 😉

Mærk dig mine ord 😉 Det er ikke sidste gang du støder på dette nye krimimakkerpar! Sara Blædel har altid skrevet alene, og har forsvoret at hun skulle andet. Det vidste Mads heldigvis ikke, da han skrev om sin idé til Sara. Mærkeligt nok, så faldt hun pladask for hans idé, og så begyndte OPLØST! Med Sara på Sjælland, og Mads i Tommerup på Fyn, har de haft mange snakke foran computeren, med telefonen ved siden af, og det har fungeret rigtig godt synes de begge.

Jeg var inviteret af forlaget til at møde disse to herlige mennesker en torsdag eftermiddag. Desværre havde jeg allerede lavet planer, så jeg måtte springe over. Heldigvis ved jeg at de begge kommer til krimimessen, så jeg får lejlighed til en lille signatur i min bog til den tid. Og jeg har også mødt dem begge før. Men det er bare altid hyggeligt med de her bloggermøder. Ikke nok med at man møder forfatterne, så ser man også de dejlige folk fra forlaget, og de andre skønne bloggere, som man kommer til at holde uendelig meget af ❤️ Og det er bare så længe siden der har været bloggermøder der ikke var på computeren 😉 Men man får en anden viden til sådan et arrangement. Man kommer bagom bogen, med på deres første ideér, deres tanker på deres vej i bogen, og føler deres kærlighed til bogen og dens karakterer. Og man har mulighed for at stille dem spørgsmål, hvis man har tænkt over noget mens man har læst bogen.

“Da pressemødet sluttede, var ingen i kongeriget Danmark i tvivl om, at Odense Politi ledte efter en sort Golf. Dybbøl havde insisteret på, at samtlige print fra overvågningsbåndene blev vist i tv. Hver en detalje var blevet fremhævet, ridsen nederst på venstre dør og den lille bule i kofangeren lige over anhængertrækket. Efter pressemødet fulgte Dea efter Liam ind i det store møderum, hvor sagen efterhånden fyldte alle vægge og borde. “Det er sgu da altid noget, at hun ikke brugte ordet “koransagen” over for pressen.” Ministeren? så dum er hun trods alt ikke,” sagde Liam. Politiet og ministeriet lever i vidt forskellige verdener, men vi er dog enige om at holde kæft, når en sag lugter lidt af terror.” “Her lugter ikke af terror,” sagde Dea og så rundt på sagen, der fyldte væggene. “Men hvad fanden lugter her så af?” Liam nikkede sammenbidt. Der lugtede faktisk lidt af bacon og kaffe nede fra deres kantine.”

Folk forsvinder i den lille by Tommerup. Én efter én. Der er ingen forklaring, der er ingen sammenhæng, man kan ikke se et mønster. I det lille lokalsamfund, begynder folk at holde sig indendøre, af frygt for at det er dem der skal forsvinde næste gang. Det der gør denne sag anderledes og aldeles modbydelig er, at det er “helt almindelige personer” der forsvinder fra deres “helt almindelige dagligdag”. Da den første person forsvinder, tager politiet det ikke så tungt, for folk forsvinder frivilligt på daglig basis. Men denne ægtemand er ikke i tvivl, hun ville aldrig forlade sine børn. Men så forsvinder den næste… og politiet kæmper en intens kamp mod tiden, da først de får de første ledetråde.

“Det går sgu da næsten ikke an at være så skarp?” udbrød Dea og lød næsten imponeret. “Indsigten i vores arbejde – og hvordan vedkommende gemmer sig for os – ligger i hvert fald på niveau med en garvet rocker,” sagde betjenten med et lille grin.”

For mig, med min hjerne der ikke kan kapere for meget på samme tid, var der lidt for mange mennesker med. Men jeg har hørt andre sige, at det ikke var et problem for dem. Jeg tror også at det, at mange af dem der er med er ældre, og har navne der er “lidt gammeldags”, gjorde det svært at skelne hvem der er far, hvem der er søn, og hvem der hører til hvem. Men det er jo bare mig! MEN det store persongalleri samt områder er virkelig godt beskrevet. Og alt hvad der sker i bogen er i malende beskrivelser, og det er her uhyggen kryber ind under huden.

“Hvad sker der, hvis troen på Gud er stærkere end troen på mennesker.”

Det er ingen hemmelighed at jeg har læst alle Sara Blædels bøger, og vil fortsætte med det. Jeg har mødt Mads et par gange på krimimessen, og snust lidt til hans bøger, som jeg endnu har til gode – de står dog i bogreolen – aka flyttekasser lige p.t 😉 . Deres samarbejde er virkelig fedt! Det må være svært at skrive sammen når man er vant til at skrive alene, og når det er med en man ikke kender så godt. Men det får man på intet tidspunkt at føle i bogen. Den smelter sammen og er en helhed fra først til sidst. Den er grusom, vanvittig, og så nærværende og “dagligdags”, at man nogle gange lige kigger sig over skulderen, hvis man går i skumringen 🙈 (Hurra for sommer lige nu 😉 ) På trods af det manglende hjernesamarbejde 😉 var jeg fanget fra start til slut, og var fuldstændig vild med den.

Der er 5 hjerter ud af 5 ❤❤❤❤❤ til Opløst. Glæder mig allerede til den næste.  Politikens Forlag, Opløst, Sara Blædel, Mads Peder Nordbo, Sara Blædel og Mads Peder Nordbo, anmeldelse af Opløst, Dea Torp, Liam Stark, Krimi, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,Bogen er modtaget mhp. anmeldelse. Jeg bliver ikke bedt om, ej heller betalt for at skrive dette indlæg. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får, og jeg skriver om det jeg har lyst til og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer.