Manden i tre dele // Boganmeldelse // Thomas Bagger

Titel: Manden i tre dele

Forfatter: Thomas Bagger

Serie:  1. bog om Lucas Stage og David Flugt

Udgivet: 28. juni 2021

Antal sider: 380

Læst som: Papirbog, modtaget af forlaget

Thomas Bagger, Politikens Forlag, Manden i tre dele, Lucas Stage, David Flugt, Sønderjylland, Task Force 14, Krimi, Thomas Bagger krimi, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,Fra bagsideteksten:

På et fredet voldanlæg i Sønderjylland finder politiet liget af en nøgen mand. Den døde er dækket til med en pressening og beskyttet af en dyreskræmmer. Forvirringen er total, da det viser sig, at manden døde tre dage tidligere og er blevet stjålet fra det lokale lighus. Men den nøgne mand er ikke forbrydelsen. Han er budskabet. Voldanlægget har i årtier gemt på en langt mere spektakulær og gruopvækkende hemmelighed, der lynhurtigt får verdenspressens opmærksomhed. To specialagenter fra enheden Task Force 14 tilkaldes til København. Den gådefulde David Flugt og den excentriske Lucas Stage. Agenterne får en kølig modtagelse af de lokale politifolk og møder hård modstand i en landsdel, hvor folk køber deres gardiner nedrullede, og de flade marklandskaber kaster lange skygger.

****************************

Thomas Bagger er et nyt ansigt hos Politikens Forlag, men han har allerede 3 bøger der er udgivet, læst og anmeldt. De er helt sikkert et kig værd, hvis han, for dig, er et nyt bekendtskab. Se anmeldelserne her.

Super Star, Den Permanente, Grav, Thomas Bagger, Politikens Forlag, Manden i tre dele, Lucas Stage, David Flugt, Sønderjylland, Task Force 14, Krimi, Thomas Bagger krimi, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,Navnet der er ridset ind i den døde ældre mand på volden, er efternavnet på drabschefen hos Politiet i Esbjerg. Et navn alle kender. Et navn på en meget stor familie i Esbjerg. Derfor bliver der indkaldt kollegaer fra Task Force 14, da William Grandberg anses for inhabil.

Uhyggen kommer krybende stille og roligt i Manden i tre dele. Og personer man tror man kender, skifter pludselig karaktér. Men Bagger vil gerne skrive en krimi hvor man som læser tager noget med sig. At man føler sig mærket. Og dét må jeg sige at man helt sikkert gør.

“Skitseblokke i høje stabler havde invaderet værelserne, trappetrinnene, ja selv vindueskarmene. David havde bladret i nogle af dem, og i de hektiske blyantstreger set en mands forstand, der langsomt faldt fra hinanden. Onklens ensomhed havde ramt et punkt, hvor den havde forvandlet sig til maniske motiver af mystiske, kønsløse kroppe, tegnet med hengivenhed og besættelse, indtil motiverne, blok efter blok, var en forsøgt gengivelse af det forrige motiv, der aldrig helt lykkedes og i stedet blev et gribende vidnesbyrd om en mand, hvis sind havde sat en fælde for sig selv.”

Før bogen udkom, var vi til online bloggermøde med Thomas Bagger, Politikens Forlag, samt influenceren Mette Marie Lei Lange (Ja, hun er gift med Jon Lange, som bl.a. er eminent som lydbogsindtaler). Vi studsede lidt over hvad hun skulle til mødet. Men hun er fra Sønderjylland, hvor bogen foregår, så allerede helt i starten da Thomas begyndte på bogen, og de talte sammen om den, blev de enige om at vi skulle høre lidt om det hele. For hun kendte Smøl Vold, og alle i Sønderjylland kender hinanden.

Inden da, havde vi også mødt Thomas og Forlaget til en helt almindelig hyggelig snak om, hvordan bogen er blevet til, og hvilke overvejelser han har gjort sig undervejs. Thomas Bagger, Politikens Forlag, Manden i tre dele, Lucas Stage, David Flugt, Sønderjylland, Task Force 14, Krimi, Thomas Bagger krimi, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,

“Nogle gange forstår vi først meningen af noget, vi har lært, mange år efter at vi har lært det.”

I bogen bliver der lagt stor vægt på Sønderjylland, men jeg føler, at bogen kunne være foregået alle andre steder i Jylland. Godt nok siges det, at Sønderjyderne er et specielt folkefærd, men for mig er det ikke så vigtigt, som jeg synes det bliver gjort til. Vi er også en lille afstikker udenlands, og jeg må bare sige, at hele plottet hænger virkelig godt sammen, men du skal holde tungen lige i munden.

“Pilen med den blå kvast havde han tømt for det oprindelige stof og erstattet med M99: et semi-syntetisk opioid 3.000 gange mere potent end Morfin. Kom dette stof ind i blodbanen, blev al snak om hjertefrekvens eller vejrtrækning ligegyldig. Én dråbe, ét liv.”

Bogen er for mig, som læser, en lille smule svær. Den krævede stor koncentration, og det er også derfor anmeldelsen har været så længe undervejs. Den synes jeg nemlig også har været svær at skrive.

Der springes i tid i bogen, og i starten kunne jeg ikke helt holde styr på det hele, både de mange forskellige personer, men også fordi historien foregår på mange planer – eller mange steder. Og især det med at den springer i tid, gør at jeg ikke helt kunne følge med. Men da jeg endelig fangede ideén med det hele, hænger det hele selvfølgelig sammen og vi slutter med pomp og pragt, med den vildeste cliffhanger.

En bog om skadelig kærlighed og giftig loyalitet.

Thomas Bagger skriver fantastisk, medrivende og er meget poetisk i sine beskrivelser. Gode og spændende personkarakteristikker, og jeg har haft nævnt for Thomas at han er god til at finde på lidt specielle navne, der fænger, og som altid passer ind i historien. Og jeg kan faktisk ikke lade være med at blive lidt imponeret 😉 over det. Der var dog et enkelt navn, han kæmpede med i 8 mdr. før det var på plads. Og det synes jeg viser ret godt, at han ikke gør noget halvt. Hans beskivelser af omgivelser er også fantastisk, og han er ret ferm til at holde virkelig godt liv i dialogerne, hele vejen igennem.

Heldigvis har corona været god ved os på én måde… Tiden har nemlig givet Thomas Bagger mulighed for at skrive en masse, og derved er bog nr. 2 i rækken næsten færdig. Så det er bare at sætte sig tilbage og vente.. Jeg er klar.

Thomas Bagger er måske ny for mange, men jeg er sikker på, at han er på vej helt op af stigen i det danske krimilandskab. Der er 4 ud af 5 hjerter til Manden i tre dele ♥♥♥♥.Thomas Bagger, Politikens Forlag, Manden i tre dele, Lucas Stage, David Flugt, Sønderjylland, Task Force 14, Krimi, Thomas Bagger krimi, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,

Bogen er modtaget mhp. anmeldelse. Jeg bliver ikke bedt om, ej heller betalt for at skrive dette indlæg. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg skriver om det jeg har lyst til og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer.