Manden i tre dele // Boganmeldelse // Thomas Bagger

Gladiator // Boganmeldelse // Jens Henrik Jensen

Titel: Gladiator

Forfatter: Jens Henrik Jensen

Serie: OXEN. Selvstændigt bind, nr. 5 i serien om jægersoldaten Niels Oxen.

Udgivet: 1. september 2021

Antal sider: 500

Læst som: Hard back, modtaget af forlaget. OXEN, Jens Henrik Jensen, Niels Oxen, Politikens forlag, krimi, Oxen krimi, Oxen nr. 5, Gladiator, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,Fra bagsideteksten:

Da en snigskytte dræber en gruppe krigsveteraner i en afsides shelterlejr, må PET bede den tidligere jægersoldat Niels Oxen om hjælp. Oxen siger ja til at assistere sin gamle makker Margrethe Franck, men efterforskningen viser sig at være yderst vanskelig: Snitskytten har formentlig meget mere på samvittigheden, og en ung kvindelig betjent krydser konstant deres spor på mystisk vis. Tilmed har PET – uvist af hvilken grund – mørkelagt dele af sagen. For PET er den højtdekorerede Oxen den rette at sende ud i ingenmandsland i jagten på de skyldige. For Oxen selv, bliver det en skæbnesvanger opgave, da han står ansigt til ansigt med døden.

5. bind i serien om den højt dekorerede jægersoldat Niels Oxen. Man vil helt klart få mest ud af at læse fra starten – altså triologien De hængte hunde, De mørke mænd, og de frosne flammer, samt det 4. bind Lupus. Hvis du trykker HER, kan du læse mine anmeldelser af bøgerne. Her står også en hel del mere om Niels Oxen, end jeg har skrevet her. Man må næsten have baggrundshistorien, for at kunne følge rigtigt med. Men altså – at have en serie på 5 bind til gode, er altså heller ikke helt skidt 😉  OXEN, Jens Henrik Jensen, Niels Oxen, Politikens forlag, krimi, Oxen krimi, Oxen nr. 5, Gladiator, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,Mossmann er blevet sendt til Skagen på malekursus af fruen. Han er ikke imponeret, og glæder sig til han kan komme hjem igen. Han bliver heldigvis hvervet, og glæder sig over at han, på trods af at han er gået på pension, stadig kan bruges. Han får selvfølgelig hentet Oxen ind, og sammen med Margrethe Franck går de, uden at vide det, en voldsom og vanskelig tid i møde. En flok krigsveteraner er blevet skudt flere steder i landet, og måske hænger det sammen med nogle andre sager, og dem skal de finde hoved og hale i. Lad jagten begynde… Og denne gang kommer Oxen helt derud hvor det er for sent at bede om hjælp, og hjælp har han brug for nu –  mere end han plejer. Han er hevet helt ind i PET, hvor han skal hjælpe med opklaringen, og det er spændende, og han er nysgerrig 😉 Der er underfundig jysk humor undervejs, der gør at man, selvom den er mørk og voldsom, indimellem lige letter på smilet.

Vi møder en gammel kending i Gladiator, da Jens Henrik Jensen tager et smut forbi Nina Portland også, som er med i de første bøger han skrev. (Jeg har ikke læst de første bøger, men har hørt de er vanvittigt gode!) Det er altid lidt sjovt når tingene kulminerer på den måde, så har du læst Økseskibet, Kulmanden og Spøgelsesfangen, får du lidt at smile af her.

“Mit navn er Niels Oxen, for helvede! Min søn hedder Magnus.”

Vi møder både kendte og nye ansigter her, og jeg er især meget facineret af den unge Finnsen, der først er med i det skjulte, men sidenhen bliver en vigtig brik i puslespillet. Franck er jo bare den hun er, og Mossmann er sit gode gamle jeg. Der skiftes mellem at fortælle fra Oxens side, en “ukendt”, Mossmann, Franck og Finnsen. Det gør historien spændende på flere planer, da man hører tanker fra dem alle, og man undres over, og sætter især mange spørgsmålstegn til, hvem den “ukendte” er. Man har en rigtig fin fornemmelse af hvordan alle ser ud, da der er rigtig gode personskildringer. Men også områder, huse og rum, er fint beskrevet, og jeg ser en film inde i mit hoved mens jeg læser.

“De sad dér, på få meters afstand, tilskuerne. Repræsentanterne fra dyreriget gloede på dem, tavse og fulde af forventninger om at se blodet flyde. På forreste række sad hyænen mellem gnuen og flodhesten. Helt til højre sad mandrillen, lidt for sig selv. På anden række sad vortesvinet, zebraen og leoparden….”

Bogen er anderledes, på mange områder, da man ikke altid ved om det er virkelighed, eller drømme der flakser rundt. Og her sidder man lidt med vidtåbne øjne, og næsten ryster på hovedet. Vi bevæger os ned i Underverdenen, og her sker der ting, som man bider negle af…

“Nej. Han kunne ikke fortælle hende, hvordan hans instinkter havde drevet ham helt herop. Hvordan hans rygmarvsreaktion var at søge dækning langs en mur. Der var en hårfin grænse mellem flashbacks, paranoia og virkelighed. Og han anede ikke, i hvilken af de tre zoner han lige havde befundet sig.”

Holy smoking Jesus… 😨 Den bog er fuldstændig uden sammenligning. Der bygges et scenarie op henad vejen, og man kan knapt trække vejret imens. Man føler hele tiden, at lige pludselig, kan det hele bare falde og smadre sammen. De sidste kapitler læses uden at kunne tage øjnene væk fra bogen. De bliver kortere og kortere, kapitlerne, og man vender siderne før man næsten er til ende.

Der er 5 hjerter ud af 5 ❤❤❤❤❤ til Gladiator. De første 3 bøger jeg læste, fik “kun” 4 hjerter, hvorimod den seneste – Lupus – og ISÆR Gladiator, bare sprænger skalaen for mig. Well done! Jeg håber på mindst én mere ♥ jeg ved dog der går en rum tid, for med den research bøgerne kræver, er de ikke færdige på 0.5. Men vi venter gerne. OXEN, Jens Henrik Jensen, Niels Oxen, Politikens forlag, krimi, Oxen krimi, Oxen nr. 5, Gladiator, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,Bogen er modtaget mhp. anmeldelse. Jeg bliver ikke bedt om, ej heller betalt for at skrive denne anmeldelse. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får, og jeg skriver om det jeg har lyst til og finder interessant og i tråd med bloggens temaer.