BOX // Boganmeldelse // Läckberg & Fexeus

Forfatter: Camilla Läckberg & Henrik Fexeus

Genre: Krimi – psykologisk

Serie:  Triologi – dette er den 1.

Udgivet: 9. september 2021

Antal sider: 647

Læst som: Hard back, modaget af forlaget

Camilla Läckberg, Henrik Fexeus, Box, People’s Press, Läckberg og Fexeus, krimi, Vincent Walter, Mina Dabiri, Triologi, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,Fra bagsideteksten:

Da en kvinde findes død i en kasse gennemboret af sværd, står politiet tilbage med en række spørgsmål: Er der tale om et tryllenummer, der er gået galt, eller er det et ekstremt brutalt mord? Mina Dabiri er efterforsker ved Stockholms Politi og beder Vincent Walder, kendis-mentalist og ekspert i kropssprog og magi, om hjælp. De forbinder mordet til en tidligere sag og indser, at de jager en hensynsløs seriemorder, der må stoppes, inden der kommer flere ofre. Men Minas og Vincents kantede personligheder komplicerer sagen, og derudover bærer de begge på mørke hemmeligheder. Deres fortid er tilsyneladende forbundet med det, der sker, og samtidig øges presset for at komme et skridt foran morderen.

***********************’

I Box er der to hovedpersoner, da vi følger både Mina og Vincent lige meget, og bogen handler meget om deres relation til hinanden. Og hånden på hjertet, kommer man til at holde rigtig meget af dem begge to, på trods af,  eller måske fordi? at de har nogle ting at slås med. Anderledes og nyt at høre om en mentalist der samarbejder med politiet. Men før de kan løse mysteriet, må de først lære hinanden at kende.

“Vincent – du kan ikke bare lægge dig på gulvet backstage efter en forestilling. Rengøringspersonalet var ved at få et slagtilfælde. Begge steder.” Vincent tog en småkage mere. Så rækkerne blev lige. Umberto stak hånden ned i en papirspose for at lægge flere småkager op. Vincent bremsede ham med et blik. Der ville gå totalt kuk i rækkerne. “Umberto, hvor længe har vi arbejdet sammen?” sagde han. “Ti år? Jeg betaler prisen for de shows. Det er ikke så simpelt, som det ser ud. Min hjerne er nødt til at slappe af bagefter. Og den bedste måde er at ligge ned. Det ved du også godt.” “Men i en time? Teknikerne i Karlstad brokkede sig over, at du havde farvesorteret deres kabler.”

Der er humor med igennem bogen, feks. står Milda og synger mens hun obducerer, hvilket jeg finder ret morsomt. Men det er jo naturligvis også “bare et arbejde” hun udfører hver dag. Oh man griner også lidt indimellem når deres OCD bliver en anelse meget.

“Mina nikkede og så sig om i lokalet. Hun gøs af velbehag over, hvor sterilt, hvor rent der var. Med undtagelse af kassen var der intet rod, intet skidt, ingen bakterier. Lugten af desinfektionsmiddel hang kras og liflig i hendes næsebor. Hun kunne sagtens bo der i lokalet. Den allestedsnærværende angst i brystet lagde sig, og i stedet bredte en afslappende varme sig ud i hele kroppen. Var det sådan, det føltes for almindelige mennesker, når de sorgløst vandrede rundt i den møgbeskidte verden udenfor?”

Vi hører om Kvibille tilbage i 80’erne, hvor vi følger nogle personer, som vi i starten ikke helt ved hvem er. Samtidigt med at vi følger Mina og Vincent i realtid.

“Han rejste sig og aede hende kejtet på kinden. Hun lod ham gøre det. Vincent gik ud i entréen, stak i skoene og bukkede sig ned for at binde snørebåndene igen. Han havde haft ret. Selvfølgelig blev de ikke lige så perfekte som før. Men det måtte gå an. Han gik ud og nåede næsten hele vejen ned ad stien gennem sneen, der dækkede græsplænen uden for huset, før han standsede og bandt snørebåndene op for at gøre det om. En vis orden måtte der være.”

Inden bogen udkom, var vi til online bloggermøde med forfatterne og forlaget, hvor vi hørte om hvordan bogen er blevet til, hvordan de har skrevet og delt opgaverne mellem sig, og hvordan det pludselig var at skulle skrive sammen med en anden, når man er vant til at skrive alene. Camilla og Henrik har kendt hinanden i rigtig mange år, og det var let for dem at navigere i at være to. De har både siddet i Camillas stue og skrevet, og skrevet hver for sig.

Man kan ikke læse sig til, hvem der har skrevet hvad, det hele flyder sammen og de er et ret godt krimimakkerpar. Man har helt styr på, hvordan alle ser ud, og også omgivelser.

Der er 5 hjerter ud af 5 ❤️❤️❤️❤️❤️ til BOX. Det er den vildeste bog jeg har læst meget meget længe, man bliver bare suget ind i historien, og kan ikke få nok. Velskrevet, hamrende god, spændende og nervepirrende og et brag af en pageturner. Jeg glæder mig til at læse mere om Mina og Vincent.Camilla Läckberg, Henrik Fexeus, Box, People’s Press, Läckberg og Fexeus, krimi, Vincent Walter, Mina Dabiri, Triologi, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,Bogen er modtaget mhp. anmeldelse. Jeg bliver ikke bedt om, ej heller betalt for at skrive dette indlæg. Jeg skriver om det jeg har lyst til og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får.