Blæst // Boganmeldelse // Anne Mette Kirk

Forlag: Forlaget Peoples

Serie: Politiefterforsker Marc Abildgaard

Genre: Spændingsroman

Udgivet: 31. marts 2022

Antal sider: 363

Læst som: Hard back, modtaget af forlaget

Blæst, Anne Mette Kirk, People’s Press, Forlaget People’s, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplarFra bagsideteksten:

“PR-maskinen hos Danmarks Radio kører i højeste gear. Forventningerne er skruet helt op til den nye søndags-serie “Røde papirer”. Og især til Silas Ryby, som har skrevet serien om sin egen turbulente barndom. Dagen før premieren tager Silas tilbage til sit barndomshjem for at besøge sin familie, men politiefterforsker Marc Abildgaard bliver tilkaldt. Silas’ far og søster er dræbt af skud. En dybt chokeret Silas anholdes tæt på gerningsstedet. Men var Silas på flugt eller på vej efter hjælp? Hvem ønsker familien udryddet? Og hvorfor forsvinder pludselig flere andre med tilknytning til sagen. Blæst er en nervepirrende fortælling om de fejltagelser, vi fejer ind under gulvtæppet, om berømmelsens brutale bagside og om to dødelige skud. Midt i den bedste sendetid.”

**************************************

Dette er 3. bog i serien om politiefterforskeren Marc Abildgaard. De to forrige bøger er Knust og Låst, den sidste kan du læse en anmeldelse af her. Jeg har ikke læst Knust, men påtænker at gøre det snarest. Dog vil jeg sige, at man godt kan læse bøgerne som enkeltstående. Man kan godt følge med, men man mangler nok lidt, at vide noget om Abildgaard, hvis man hopper ind her.

Marc er, for en stund, retur til sin fødeegn, for at kigge lidt efter sin mor, der døjer med noget som lægerne ikke helt kan hitte rede i. Han befinder sig godt på politistationen, og med sine kolleger, hvor han har fået lov at være i månederne hjemme. Han har dog lidt et hyr med sin mors hund, der går sine egne veje, hvis den får lov. Og Marc har travlt, når han både skal passe sit job, sin mor og hendes hund, samtidig med at han håbede lidt at han kunne dyrke en gammel interesse samtidigt.

“Trice samlede sin sweater tilbage op på skulderen. Den faldt øjeblikkelig ned igen.”Seertallene bliver som i de gode gamle dage.” Bjørg foldede armene hen over brystet. Gode gamle dage. Hvor usmagelig havde man lov til at være! Fotografierne fra opslagstavlen på politistationen dukkede frem i hendes indre. “Og hvad med Silas, har I overhovedet tænkt på ham i Jeres plan?” “Silas er det absolut vigtigste og skal naturligvis tages med på råd,” præciserede Findahl. “Vi viser ikke serien uden hans samtykke. Ikke på vilkår.”

Bjørg er den yngste dramachef i Danmarks Radio’s historie, og nu topper hendes karriere med hendes første tv-serie. En tv-serie hun har arbejdet hårdt med, sammen med seriens unge forfatter. En ung mand, der har haft en turbulent barndom, og har vundet Bjørgs hjerte. Ja – altså ikke som sådan 😉 for Bjørg har en dejlig kæreste som hun bor sammen med. Men Silas er noget specielt for Bjørg. Måske fordi de har arbejdet så tæt sammen i lang tid og hans historie har berørt hende dybt. Men jo tættere de kommer på dagen hvor den skal vises, får Bjørg en lille tvivl, som kun hun selv kan arbejde med. Men det nager hende, og æder sig lige så stille ind på hende.

“Det skal nok gå alt sammen. Om ikke andet så ad helvede til.”

Silas, hele historiens hovedperson, er taget hjem til sin fødeby, for at være sammen med sin far og søster. Han vil gerne at de ser hans serie, inden den bliver vist på tv. Så de er forberedte. Men pludselig er de døde – lige der i stuen, og Silas er forvirret, og løber efter hjælp.

“Silas stoppede op. I dette højtidelige øjeblik sad millioner af danskere klistret til skærmen, mens den dystre titelmelodi til “Røde papirer” akkompagnerede den poetiske billedside. Alt gik op i en højere enhed. Når han lukkede øjnene, huskede han nemt episoden frame for frame. Vidste, at åbningsscenen, hvor Meriam og han selv blev glemt af deres far foran skolen, ville bjergtage og forarge. Tryllebinde og blæse danskerne omkuld.”

Plottet holder, og historien er spændende og meget velskrevet. Der foregår flere forskellige historier i historien, som gør at man føler man kender personerne rigtig godt.

Jeg har et klart billede af, hvordan både personer og steder ser ud, fordi Anne Mette Kirk er rigtig god til at forklare og beskrive det for os.

Jeg giver bogen 5 ud af 5 hjerter ❤️❤️❤️❤️❤️.  Jeg var nemlig – præcis som ved den forrige bog – fanget fra start til slut, og BLÆST bagover. Jeg har i et stykke tid haft svært ved at læse og fastholde det, men det fik Blæst da lavet om på. Den er spændende, og man når at tænke mange tanker undervejs, især i den første halvdel af bogen. Sidste halvdel, er mest spændende fordi der sker en masse ting, som man bare sidder og håber på, ender på den rigtige måde. Anne Mette skriver godt, og i et dejligt flydende sprog. Hun holder læseren fanget, især ved at man følger historien fra flere forskellige vinkler, så man lige bliver nødt til at læse næste kapitel også – og det fortsætter hele bogen igennem. Jeg kender ikke Anne Mette Kirk’s plan, og ved derfor ikke om der kommer flere bøger i serien. Men jeg vil gerne følge Abildgaard lidt mere, så jeg håber på at der kommer en 4’er.Blæst, Anne Mette Kirk, People’s Press, Forlaget People’s, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar

Bogen er modtaget mhp. anmeldelse. Jeg bliver ikke bedt om at skrive denne anmeldelse, og har ingen økonomisk interesse i bloggen. Jeg skriver om det jeg har lyst til, og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får.