Kys din kæreste på rejsen // Boganmeldelse // Pia Konstantin Berg

Kryb // Boganmeldelse // Julie Hastrup

Titel: Kryb

Forfatter: Julie Hastrup

Serie: 9. bind om  Rebekka Holm.

Antal sider: 439

Udgivet: 31. maj 2022

Læst som: PDF – indtil Hard back blev modtaget fra forlaget.Kryb, Julie Hastrup, En Rebekka Holm-krimi, Politikens Forlag, Rebekka Holm, Krimi, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,Fra bagsideteksten:

Gro er vild med at bo på Ungdomsøen sammen med andre unge. De arrangerer events på den lille ø uden for Københavns Havn, og da de en dag skal holde fest for et populært politisk parti, kommer Gros gode veninde Frida ud på øen for at hjælpe til. Men næste morgen er Frida væk. Er hun sejlet tilbage til København sammen med nogen? Da Frida findes død, er det Rebekka Holm, drabsefterforsker ved Københavns Politi, der bliver kaldt ud. Rebekka slikker sårene, efter at hendes svenske kæreste har brudt med hende, men bliver straks dybt opslugt af det tragiske dødsfald og nægter at give op, da hendes chef vil lukke sagen som en ulykkelig ung kvindes selvmord. En dygtig og dedikeret retsmediciner leder Rebekka på sporet af, at noget er gået helt galt op til Fridas død, og snart leder hun indædt efter en djævelsk gerningsmand gemt bag navnet Diabolus. Hvem er han? Hvor har Frida mødt ham? Og hvorfor begynder de, der kendte Frida, også at dø? Alle spor ender blindt – lige indtil Rebekka få hjælp fra højst uventet kant.

Kryb er en uhyggelig aktuel krimi om ond magt, gammelt venskab og sårbarhed, der går i arv. Og om en morder, som er klar til at ofre alt og alle for aldrig at blive afsløret.

***********************************

Når man åbner én af Julie Hastrups bøger, åbner man for en skattekiste. Sådan har jeg det lidt, når det er en velkendt karakter, som jeg har savnet – og ja, Julie Hastrup er naturligvis også savnet 😉 Men Rebekka Holm er en af de karakterer jeg kender yderst godt, da jeg har været med helt fra starten, og altid læst den nyeste så snart den var landet. I starten – før jeg blev blogger igås… da lånte jeg dem på biblioteket, så min samling er desværre ikke komplet. Og en dag, vil jeg læse dem alle sammen igen, fra start til slut i én omgang.Kryb, Julie Hastrup, En Rebekka Holm-krimi, Politikens Forlag, Rebekka Holm, Krimi, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,Desværre kunne jeg ikke komme med til det inviterede event, hvor bloggerne var med forlaget og Julie ude på Ungdomsøen. Det ser ud til de har haft en pragtfuld tur, jeg måtte blive hjemme, og håber jeg kan komme med næste gang. Det meste af bogen foregår nemlig på Ungdomsøen, og det at have set en “kulisse” kan gøre bogen mere “levende” og især at høre forfatteren selv fortælle om den. Hendes tanker bag, hvad hun har lagt mærke til undervejs, og hvordan hun har skrevet bogen.

Det er jo 9. gang vi er sammen med Rebekka Holm. Du kan godt starte her, for de er selvstændige…. Meeen jeg anbefaler altså at du starter fra den første – En torn i øjet – du vil savne en del information hvis du ikke har det hele med. Du kan klikke her, og læse mine anmeldelser af Julie Hastrups bøger.

Niclas som har ligget på hospitalet længe, har brudt med Rebekka, og det hører vi også en del om denne gang. Nu tager han ikke engang tlf. når hun ringer, og det går hende meget på. Til gengæld er der kommet en ny retsmediciner…  og han virker ret spændende.

“Gro var blevet meget fuld under festmiddagen, nervøs over, om arrangementet ville forløbe, som det skulle. Der havde været så mange vigtige og betydningsfulde mennesker på besøg på øen, inklusive en gruppe unge fra Værdipartiets Ungdom og især Værdipartiets stifter og en håndfuld af hans nærmeste, blandt andre hans berømte hustru og deres to voksne sønner. Gro havde gjort alt for at servicere dem alle, så de ville kunne huske hende efter festen. Man kunne aldrig vide, hvilke forbindelser der kunne være nyttige i fremtiden.”

Gro bor på Ungdomsøen, samme med en håndfuld andre unge. Indimellem når der foregår et event på Øen, kommer der flere over for at hjælpe til, men ellers er de ikke så mange i det daglige.

“I det samme hørte hun lyden af skridt ude i tunnellen. Hun stirrede stift ud i mørket og holdt vejret, mens hun forsøgte at identificere dem. Det var målbevidste skridt, det var der ingen tvivl om, kunne det være Gro, som ledte efter hende? Men ville hun så ikke kalde på hende? Skridtene kom nærmere, og Frida rejste sig langsomt op, stod et øjeblik på sine stive kolde ben og lyttede. Tunnellens ekko forstørrede lyden, og hendes puls voksede proportionalt med lyden og dunkede hårdt i ørerne. Hvad nu, hvis det var ham? Frida turde næsten ikke trække vejret af skræk for at komme til at afsløre sig selv. Skridtene var helt tæt på, men nu var de blevet mere tøvende, afsøgende… som om personen ledte efter noget eller nogen.”

Frida, Gros veninde, kommer ud på Ungdomsøen for at være med til at hjælpe ved et stort arrangement, som et af Folketingets partier holder. De skal servere for dem, og de synes begge to det er dejligt at de kan gøre dette sammen. Men efter festen er slut, og alle er taget ned for at bade, forsvinder Frida pludseligt og med lynets hast. Villads, én af de andre unge på Øen, viser pludseligt interesse for Gro, og den er helt sikkert gensidig. Så derfor skænker Gro ikke Frida flere tanker før næste dag, da hun ikke kan finde hende. Men hun er nok bare taget med nogle af de andre da de sejlede tilbage…

“Glasdøren, som førte ind til kontorbygningen, var låst, da Gro nåede derover. Heldet var dog med hende, for lidt efter gled dørene atter til side, og en mand hastede ud af bygningen, og Gro nåede lige akkurat indenfor, inden glasdørene atter lukkede i. Receptionen var mennesketom, og hun gik over til elevatoren, hvor en blankpoleret oversigtstavle viste hende, at journalisterne holdt til på fjerde sal. Med et blidt sug i mellemgulvet steg hun til vejrs, og kort efter åbnede metalgabet sig for hende, og hun trådte ud på etagens tæppebelagte gulv.”

Som altid når Julie skriver, er der tænkt meget over omgivelserne, og jeg følte helt sikkert at jeg var med på øen da jeg læste bogen. Nede i de dystre gange, med på Gros værelse sammen med hende og Villads, mærkede sandet under fødderne på “stranden”. Jeg har helt klart også et billede af hvordan de alle sammen ser ud. Persongalleriet er spændende, og der er lidt personer at holde styr på denne gang, men det gik, selv med min krøllede hjerne 😉

Vi er inde omkring The Dark Web, og nogle ting, som jeg ikke anede eksisterede. Man undres, og tænker at det er helt utroligt hvad der dog kan ske de steder.

Reza er tilbage igen. Juhuuu. Den orlov har da også varet længe nok nu, synes jeg 😉 Dejligt igen at høre deres ping pong, og interne jokes. Jonas, som hun ellers var blevet tildelt, har “søgt nye udfordringer” og har ikke engang sagt farvel til Rebekka, inden han tog videre. Nu synes Rebekka ellers endelig at de var ved at finde kammertonen, efter hun var kommet lidt videre og ikke længere tænkte på den sofaseance de havde haft et par år tidligere.

“”Jeg er vild med Kennedy-klanen,” lo Reza. “Politik tilsat Hollywood-glamour. Jeg synes altid, at der har manglet lidt Hollywood i Folketinet.” “Du har altid været til mere lir end mig,” lo Rebekka, og Reza daskede godmodigt til hendes arm. “Styr dig lige,” udbrød han med et stort grin, men lagde hurtigt ansigtet i mere alvorlige folder. “Men det er ikke kun populær politik og glamour i den familie. De har også været ramt af tragedier. Jeg mener, at det var Ernst Hempels forældre, som omkom i en forfærdelig brand engang i 1980’erne.” Reza kneb eftertænksomt øjnene sammen, og Rebekka kunne ikke lade være med at smile. “Din kendis-paratviden bliver ved med at imponere mig…””

Og lad mig endelig vide, om du gætter plottet/gerningsmanden her…  Jeg gjorde ikke! Det er gennemtænkt og uforudsigeligt, hvis du spørger mig. Jeg havde mange tanker undervejs 😉

Der er flere nye bekendtskaber for Rebekka Holm, som jeg håber vi får meget mere at vide om i næste bog ♥

Der er naturligvis 5 krummehjerter ud af 5 ❤️❤️❤️❤️❤️ til Kryb og Julie Hastrup. Det er helt som at komme hjem, når man igen skal læse om Rebekka. Denne gang med en lillebitte smule (med tryk på lillebitte) mere flirteri end i sidste bind, der var ihvertfald en lækker stemning omkring det 😉 Julie Hastrup skriver godt, fængende og spændende, og man lægger ikke bogen fra sig før man er færdig. Well done! Rebekka Holm har været savnet. Endnu en pageturner til samlingen. Kryb, Julie Hastrup, En Rebekka Holm-krimi, Politikens Forlag, Rebekka Holm, Krimi, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,Bogen er modtaget mhp. anmeldelse. Jeg bliver ikke bedt om, ej heller betalt for at skrive denne anmeldelse. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg skriver om det jeg har lyst til og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer.