Boganmeldelse // Ligblomsten // Anne Mette Hancock

Titel: Ligblomsten

Forfatter: Anne-Mette Hancock

Udgivet: 1. april 2017

Antal sider: 303 sider

Læst som: Papirbog, modtaget fra forlaget Lindhardt & Ringhof

Anne Mette Hancock er krimidebutant. Og hold da op for en debut… Hun fanger krimi-nerven fra side 1, siderne vender næsten sig selv, og man kan ikke stoppe med at læse igen.

Jeg mødte Anne Mette i søndags på krimimessen – til blogger-frokostmøde med Lindhardt & Ringhof. Det var rigtig hyggeligt. Skønt at høre om hvorfor hun skriver. Hvordan hun skriver. Hvad hun har tænkt hele vejen igennem bogen.

I søndags var jeg kun kommet til kapitel 6. (Og jeg synes det var så FLOVT… at jeg ikke havde nået at læse mere – men jeg fik 3 bøger (eller 5 faktisk…) lige inden krimimessen, så jeg kunne simpelthen ikke nå at læse mere) – jeg gik hjem søndag aften og læste videre. Mandag blev jeg færdig, og var bare WAUW… Jeg vil anbefale den til alle der gider at høre det.

Anne Mette beklager spoileren 😉 Jeg havde næsten glemt hvad hun fortalte om selve handlingen, da jeg selv læste videre 😉 Det er det gode ved at være glemsom 😉

Heloise Kaldan er tæt på, at blive fyret fra sit job som Journalist på Demokratisk Dagblad, da hendes seneste artikel viser sig at være forkert, fordi kilden bliver afsløret i at lyve.

Samtidigt begynder hun at modtage mystiske breve fra en kvinde hun ikke kender. Både på arbejdet, og hjemme i privaten. Det viser sig, at kvinden for nogle år tilbage myrdede en ung advokat. Et mord som ingen ved hvorfor hun begik, men som ingen er i tvivl om, at hun begik – for hun stillede sig lige under overvågningskameraet da hun gik derfra. Siden har hun været forsvundet fra jordens overflade. Ingen ved hvor hun befinder sig. Heloise kontakter sin sygemeldte kollega, som var på sagen for 3 år siden, men kan ikke umiddelbart få fat på ham.

Da hun, endelig, går til politiet med brevene, møder hun politimanden Erik Schäfer, som også var på sagen for 3 år siden.

Det passerede ikke revy. Der var ikke noget diasshow, der eksploderede i hendes indre lysbilledapparat, med patinerede barndomsbilleder af hjemmelavet rabarbersaft og stangtennis og campingture ved Vesterhavet. Ingen fortrydelse over uforløste drømme eller stier, hun ikke havde valgt at gå ned ad. Der var bare helt stille”

Ingen af dem forstår de små beskeder der er i brevene, og de kan ikke helt hitte rede i de mange tråde der pludselig er i sagen. Og hvor har hun Heloise’s adresse fra ? Hun har hemmelig adresse, og haft det i flere år. Lige pludselig bliver hun tagget i et billede på instagram. Et billede der er taget fra Heloise’s lejlighed. Et billede der viser toppen af Marmorkirken. Politiet bliver selvfølgelig sat på sagen, og de finder flere forskellige fingeraftryk i Heloise’s lejlighed. Bl.a. aftryk fra en mand som de har i deres system, pga. at han har en voldsdom. Da det er en Heloise kender ganske glimrende, bliver hun forskrækket. Hvorfor er han i politiets arkiv ?

“Han samlede papirerne igen og gik ud i køkkenet, hvor to civilklædte betjente fra Indbrudsgruppen stod og talte med en kvinde, som sad ved køkkenbordet. Schäfer kendte ikke betjentenes navne, men havde set den ene af dem flere gange på gaden. En rødhåret og bleg ung fyr. Den anden var arabisk af udseende og mindede af statur om en etageejendom i Dubai, tænkte Schäfer.”

Pludselig bliver der begået endnu et drab, og Heloise begynder at blive en anelse nervøs.

Ligblomsten skal have 5 hjerter ud af 5 her hos mig. Det er en vanvittig god og spændende bog, og historien og plottet er noget man kunne læse om i avisen. Hun skriver flydende og let. Man når på intet tidspunkt at falde hen – man er på fra side 1. Og fidusen med Instagrambilledet, gør bare lige at hjertet dunker derudaf. Man er lige pludselig midt i efterfroskningen – selv. Man føler man står midt i lejligheden.

Har du lyst til en læseprøve ? Så tjek her.

Da Anne Mette i sin tid sendte manus ind til forlagene, ville de alle sammen gerne udgive den. Hun havde på forhånd lavet en forside hvor der stod Lindhardt & Ringhof, fordi det var dem hun allerhelst ville have til at udgive sin bog. Det er nogle år siden hun startede på bogen, på en ferie i Syd Frankrig. Da hun kom hjem gik hun i stå, da hverdagen buldrede derudaf. Så gik der nogle år, inden hun rigtigt tog fat igen. I starten skrev hun hjemmefra, men fandt hurtigt ud af, at hun havde brug for at komme ud og mærke verden. Så det næste halve år, stod hun op og tog på “arbejde” – og skrev på bogen på en café, som hendes bror ejer. Til det første møde hos Lindhardt & Ringhof, havde hun allerede en forside klar – og det er faktisk den der er forsiden i dag. Anne Mette har styr på sagerne – og jeg glæder mig helt vildt til den næste kommer. For hun har lovet der kommer flere bøger, med nogle af de samme hovedpersoner. Yay. Count me in 🙂

Bogen er modtaget til anmeldelse. Jeg er ikke blevet bedt om at skrive dette indlæg, det gør jeg af interesse. Jeg tjener ingen penge på bloggen, og jeg skriver kun om det jeg synes kommer indenfor bloggens genre. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får.