SKAM sæson 2 – Noora // Julie Andem // Boganmeldelse – Råmanus

Forfatter: Julie Andem

Forlag: Høst & Søn

Genre: YA, Venskab, Kærlighed, Ungdom

Serie: SKAM. Sæson 2. (Læs anmeldelse af sæson 1 her.)

Antal sider: 240 sider

Udgivet: 14. Januar 2018

Læst som: Hårdt indbundet bog, modtaget af Høst & Søn. SKAM, Skam Råmanus, Skam sæson 2, SKAM sesong 2, Noora sin sesong, SKAM Noora, Boganmeldelse, Anmeldelse, Julie Andem, Bog, Bøger, læs, Høst & Søn, Bog nr. 2. Sæson 2. Noora’s sæson.

Jeg tror man skal have læst (eller set) sæson 1 af SKAM, for at få det bedste udbytte af bogen. Men man kan godt komme ind her, man lærer på sin vis personerne at kende (igen) igennem Noora’s øjne.

Noora har boet i Spanien med sine forældre, men er flyttet hjem til Norge igen i 1. g. Hun bor i kollektiv med Eskild og Linn.

Vi kender jo Noora fra sæson 1, men nu ser vi livet som det ser ud igennem Nooras øjne. Hun føler sig tit ensom. Er god i skolen, gør ekstremt meget rent, og alt skal helst være planlagt. Noora er den pæne pige, der har sine ting i orden. Men hun stresser let, og når noget ikke går som hun har planlagt, bliver hun ked af det, og stresset. Folk forventer noget af Noora. Hun tager ofte med de andre i byen og til fester, men hun drikker aldrig. Hun kan ikke tåle det. Og Noora må indse at “mennesker trenger mennesker” – vi kan ikke klare hele verden selv.

Hun er virkelig træt af William, fordi han ikke var sød ved Vilde i sæson 1. Han er en douchebag, og leger med pigernes følelser. Han er kun ude på én ting, og når han har fået det han vil ha – så bliver pigerne vraget. Dét kan Noora ikke fordrage.!

Men så.. er han jo alligevel lidt sød da.. Men nej – Noora kan ikke gå den vej – hun er jo Vilde’s veninde. Og veninder tager ikke hinandens forelskelser. Noora prøver at stå imod. I virkelig lang tid.

“Noora orker ikke engang at stritte imod. Hun har behov for at tale om det, og hun kan lige så godt tale med Sana. Noora: “Der sker det, at jeg er forelsket i ham. Sådan virkelig seriøst forelsket.” Sana: “Hm.” Noora tænker sig om: “Jeg tænker bare på… Får du ikke af og til sådan sygt meget lyst til at drikke dig i hegnet og være sammen med nogen?” Sana: “Jo”. Noora: “Og hvordan lader du så ligesom være?” Sana tænker sig om: “Ved at min tro er stærkere end lysten. Den føles bare meget vigtigere for mig end at score og drikke mig stiv.” Noora: “Det er lige det. Intet føles vigtigere for mig end at være sammen med William, selvom jeg ved, at der burde være noget.” Sana: “Hvorfor er du så ikke sammen med ham?” Noora: “Fordi han er et dårligt menneske.” Sana: “Hvorfor er han et dårligt menneske?” Noora sukker og tænker sig om: “For det første er han ekstremt kontrollerende.” Sana: “Hvordan det?” Noora: “Han fortæller mig, hvad jeg skal sige og føle og gøre.” Sana: “Og du tør ikke sige ham imod?” Noora: Jo, jo, jeg tør godt at sige ham imod.” Sana: “Men bliver han vred, når du er uening med ham?” Noora: “Nej, han bliver egentlig ikke vred. Han argumenterer bare på sådan en måde, som gør, at jeg ikke kan komme på et modsvar.” Sana forstår det ikke: “Så… hvad er problemet? At han er klogere end dig?” Noora tænker sig forvirret om: “Nej, at han prøver at ændre mine holdninger.” Sana: “Men… dine holdninger ændrer sig jo kun, hvis du synes han har ret.”  Noora: “Ja, men jeg prøver at være stærk og selvstændig her. Skal jeg ligesom bare begynde at ændre alle mine holdninger på grund af en fyr?” Sana: “Jeg synes, du er stærk og selvstændig, når du KAN ændre dine holdninger, uanset hvilket køn der får dig til at ændre dem. Der er jo ikke noget galt i, at han udfordrer din måde at tænke på. Og hvis du ikke er bange for at sige din mening, så tror jeg ikke, du skal være så bekymret for, at han kontrollerer dig.”

Hun møder Nico, Williams storebror, og ender med at være med til deres vilde fest i lejligheden. Han fortæller en masse skidt om William, og Noora tror selvfølgelig på ham. Hun får en lille smule at drikke – og så får hun blackout.

Vi er selvfølgelig midt i vennegjengen, og hører om alle de andre også – men vi ser dem fra Noora’s øjne.

“William lukker døren ind til klasselokalet og vender sig om mod Noora. Noora kan ikke vente et sekund længere. Hun går med fuld fart direkte mod ham og ind i hans arme. De krammer. De begynder at snave. De ender op mod en væg eller et bord. Det er svært at sige. Det vinder vi bare ud af, yo” (Julie being Julie <3 )

“Noora står tilbage. Selvfølgelig gør hun det. Hvor skal hun ligesom gå hen? Til time måske. Men er der egentlig undervisning så sent på året? Ja, det må der jo være, for hvorfor skulle de ellers være på skolen? Hvad fanden ved jeg? Det passer i hvertfald perfekt, at William vil mødes om fredagen. Sådan rent dramaturgisk. Det ville være ret tamt, hvis de bare tog snakken lige på stedet, for hvad skulle fredagsafsnittet så handle om? (Mere Julie <3 )

I Råmanus bøgerne er der meget der ikke er med i serien. Der er scener der er skrevet men ikke optaget, der er optagede scener der er blevet slettet. Der er sætninger der ikke er de samme som i serien. For Julie gjorde meget ud af at fortælle skuespillerne at de skulle “have deres eget sprog” – sige det på deres måde. Og nogle improviserer lidt mere end andre. Så det vil du bl.a. opleve i bogen. Men hvis du (kun) har set SKAM en enkelt gang, er det ikke sikkert du bemærker forskellene. Men de er der 😉 Bl.a er der også en scene på s. 158, som ikke er filmet til serien. Den er ikke “lys” i teksten, som de udgåede scener.

“Eskild tænker, at han ikke burde spørge, men han er jo Eskild, så han kan ikke lade være. Eskild: “Hvem var det?” Isak svarer ikke. Eskild prøvende: “Min søster er også totalt retarderet.” Isak svarer ikke. Eskild: “Nej, men altså sådan helt seriøst. Hun er faktisk psykisk udviklingshæmmet. Hun bor på en institution og sådan noget. Isak griner lidt. Eskild bliver glad. Endelig noget andet end klynk og skam. Måske kan det nu lykkes ham at få Isak med.” (Eskild being Eskild..)

Hvis scenen var blevet filmet og brugt, ville man vide noget om sæson 3, som man først opdager langt senere.

Der er massere af små finurligheder med i bogen, som jeg synes er mega vigtige. Og derfor er det fedt at have bogen.

Og det er ligesom at gensé det hele igen (igen) – Jeg har hele “filmen” kørende inde i hovedet mens jeg læser.

Selv slow-mo scenerne er beskrevet..

“Alle pigerne vender sig om. William’s Porsche ruller op foran skolegården. MUSIK og SLOWMO starter her: William, P-Chris og to Penetrators stiger ud af bilen. Alle er klædt i sort (Kanye West-style): Alle undtagen William har sår og blå mærker. Hele skolegården stopper op og viger bort, idet drengene passerer. Drengene passerer pigerne uden at tage notits af dem. William ser ikke på Noora, Noora ser efter ham.”

I bogen skriver Julie til skuespillerne – til folkene bag serien. Hun skriver det hun tænker på, lige præcis i det øjeblik. Om det så er omkring lys eller musik (Har I iøvrigt lagt mærke til musikken i SKAM? – det er jo en verden helt for sig selv.. – den tager vi en anden dag..), eller noget der lige skal huskes.

Hvis du vil læse mere om SKAM kan du evt. gøre det i mit første indlæg om sæson 1 – Eva’s sæson.

Mange hardcore SKAM-fans, er meget uvidende om, hvorfor bøgerne udkommer på andet end norsk. For skam er norsk – og det skal man ikke røre ved! Jeg er på sin vis enig – og har selvfølgelig bøgerne på norsk. MEN! Hvis du er dansker, og har set serien med danske undertekster, og ikke forstår en masse norsk, kan jeg sagtens forstå at man vil have den på dansk. De første og de bagerste sider er dog stadig på norsk – Julie’s storyboards – dem er der ikke rørt ved – og dét kan jeg godt lide <3

OOOG så er der jo en epilog, man ikke får i serien. Kun i bogen <3

Og så husker vi alle sammen lige, at det er Noora der har lært os denne sætning:

Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always. SKAM, Skam Råmanus, Skam sæson 2, SKAM sesong 2, Noora sin sesong, SKAM Noora, Boganmeldelse, Anmeldelse, Julie Andem, Bog, Bøger, læs, Høst & Søn,

Jeg er (selvfølgelig.) fan – og der er 5 krummehjerter ud af 5 <3 <3 <3 <3 <3 Jeg elsker at det er nørdet, og at ALT er med i bogen. SKAM, Skam Råmanus, Skam sæson 2, SKAM sesong 2, Noora sin sesong, SKAM Noora, Boganmeldelse, Anmeldelse, Julie Andem, Bog, Bøger, læs, Høst & Søn, Bogen er modtaget med henblik på anmeldelse. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg bliver ikke bedt om, ej heller betalt for at skrive dette indlæg. Jeg tjener ingen penge på at blogge.