JihadBruden // Boganmeldelse // Jens Strandbygaard

Titel: Jihadbruden

Forfatter: Jens Strandbygaard

Forlag: Byens Forlag

Serie: 1. bind i serien om Daniel Vest

Udgivet: 12. Oktober 2018

Antal sider: 324

Læst som: Papirbog – modtaget af forfatteren.Jens Strandbygaard, Jihadbruden, Jihadbruden af Jens Strandbygaard, Byens Forlag, Boganmeldelse, Anmeldelse, Krummes Krummelurer, Krummeskrummelurer.dk, krummeskrummelurer, Krumme anmelder, Anmeldereksemplar, Daniel Vest,Daniel Vest er Frømand. Og sognepræst… Han hjælper folk i nød, folk der har brug for hjælp. Men han har også sit eget at slås med. Og familien er i hans tanker hele tiden.

“Han tjekkede ind og fik nøglen til værelset, der havde lige så meget karakter som en skovsnegl og samme charme som en parkeringsvagt, til gengæld havde det wi-fi og udsigt til parkeringspladsen.”

Han bliver kontaktet af en bekymret mor. Hendes datter er forsvundet, og hun har mistanke om at hun er taget til Syrien. Evt. for at blive gift. Hun er skrækslagen, og ved ikke hvad hun skal gøre. Daniel lover at forsøge at hjælpe.

“”Du skal tale med kvinderne, de kan hjælpe dig.” “Hvordan får jeg kontakt med dem?” “Du skal tale med Dina,” sagde han. “Dina er ikke som de andre, Dina vil hjælpe.” “Hvem er Dina? Hvor finder jeg hende?” “Jeg har et telefonnummer,” sagde manden. “Hvor kender du hende fra?” “Bare hils hende fra Muhammed, når du ringer.” Daniel stønnede. “Muhammed hvem?” “Hendes fætter.”

Han tager på en farefuld færd til Syrien, for at lede efter Mathilde. Han rejser bl.a. i en tom benzin/tankvogn. Det er svært at komme frem, og man følger det hele.

“Han var ikke decideret nervøs, men spændt, på en måde der skærpede sanserne. Der var noget skræmmende over at sidde indespærret i en kulsort metalkasse inde i tanken på en lastbil, men han jog nervøsiteten på flugt ved at koncentrere sig om sin mission, om hvordan han ville finde Mathilde og mujahiden og få dem ud af Raqqa.

Samtidigt i bogen, følger vi også Mathilde, og hendes rejse. For hun er rigtig nok på vej til Syrien. For at blive Jihadbrud. Og hun glæder sig. I lang tid har hun fulgt grupper og personer på internettet, og har allerede flere veninder. Hun følges med en pige fra Tyskland, og de bliver først indlogeret sammen. Hun glæder sig til at møde sin kommende mand, ISIS krigeren Sheik Ibn Omar.

“Hvad fanden sker der?” spurgte han henvendt til Sara, der var fulgt med ham hen til de forsamlede. “Al-Khansaa,” sagde hun. “Det religiøse politi, de værste bødler i byen.” “Men de er kvinder,” protesterede Daniel. “Ja, og det gør det hele megt værre,” sagde Sara stille, “deres metoder er grænseløse.”

Men Mathilde forstår ikke helt hvad der foregår, og hun misforstår nogle ting. Og hvorfor er der soldater over det hele. Det ligner ikke det billede hun har i hovedet – af det hun har fået fortalt, og glædet sig sådan til.

“Daniel medbragte en pistol, en Heckler & Koch USP9. Den var præcis og driftssikker, hvilket var egenskaber, han satte pris på hos et våben, da han aldrig ønskede at stå i en kampsituation med en pistol, der var gået i baglås. Han havde set andre, modstandere, med våben i netop denne situation og at dømme efter deres ansigtsudtryk, var det en oplevelse, han gerne var foruden. Hans egen pistol blev løbende rengjort og olieret, og det var stort set kun den manglende massage, der adskilte den fra en VIP-kunde i en luksusspa, og derfor vidste han, at den virkede når han skulle bruge den.”

Bogen er 1. bind i en serie om Daniel Vest. Jeg kan godt lide Jens Strandbygaard’s humor, som han så fint får flettet ind i alt det skrækkelige. Det gør at der alligevel er en lethed over ordene – over bogen. Men den giver stof til eftertanke. Den giver gåsehud, tårer og virkelig mange tanker. Bogen sad i mig i et godt stykke tid bagefter. Normalt kan jeg sagtens starte på en ny bog, samme dag jeg har afsluttet en anden. Det kunne jeg ikke med denne.

“Det tilkommer hverken dig eller mig at være herre over liv og død. Den beslutning er guds alene. “Din eller min gud?” spurgte Sara spydigt. “Vi har samme gud,” sagde Daniel blidt. “Det er budbringerne, der er forskellige.”

Der er 4 Krummehjerter ud af 5 til Jihadbruden. Man er fanget. Dog vil jeg sige, at jeg lige skulle igang. Den ene historie, hvor man følger Daniel’s rejse ned efter Mathilde, er efter min mening, ikke ret spændende. Der tog jeg mig selv i at falde i staver, og lave alle mulige andre ting. Men samtidigt følger vi fra starten af, Mathilde, og det er jo mega spændende, så på den vis synes jeg ikke jeg kunne springe noget over. Bogen tager rigtigt fat, i den sidste halvdel, og der er spænding og gys til det sidste. Jeg glæder mig til at følge Daniel Vest fremover. Og HOLD YOUR HORSES…. for en slutning. Dén havde jeg ikke set komme. Sæt igang med mere Daniel Vest, Mr. Strandbygaard.Jens Strandbygaard, Jihadbruden, Jihadbruden af Jens Strandbygaard, Byens Forlag, Boganmeldelse, Anmeldelse, Krummes Krummelurer, Krummeskrummelurer.dk, krummeskrummelurer, Krumme anmelder, Anmeldereksemplar, Daniel Vest, Jeg mødte Jens til krimimessen 2019. Faktisk var jeg inviteret til bogudgivelse, sammen med en flok skønne bloggerkollegaer, men måtte melde afbud, så det er derfor jeg først får læst Jihadbruden nu. Jens Strandbygaard, Jihadbruden, Jihadbruden af Jens Strandbygaard, Byens Forlag, Boganmeldelse, Anmeldelse, Krummes Krummelurer, Krummeskrummelurer.dk, krummeskrummelurer, Krumme anmelder, Anmeldereksemplar, Daniel Vest, Bogen er modtaget af forfatteren med henblik på anmeldelse. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg bliver ikke betalt for at skrive dette indlæg. Jeg skriver om det jeg har lyst til, og som jeg finder passende ind i bloggens temaer.