Vildfremmed / Boganmeldelse // Pernilla Ericson

After – Mødet // Boganmeldelse // Anna Todd

Titel: After – Mødet

Forfatter: Anna Todd

Genre: Kærlighed/YA/Romantik

Serie: After serien (Der er 5 bøger i alt – dette er den 1.)

Udgivet: 27. februar 2019

Læst som: Papirbog – modtaget af forlaget.After, After serien, Anna Todd, Anna Todd After, Tess og Hardin, Tessa og Hardin, Boganmeldelse, Anmeldelse, Anmeldereksemplar, After - bogen bag filmen, Krummes Krummelurer, Krummeskrummelurer, Krummeskrummelurer.dk, Anmeldereksemplar, Anna Todd Tess og Hardin,Bogen er netop udkommet i ny udgave med ny forside, i anledning af at den er filmatiseret og netop har gået i biografen. Der er et bonuskapitel i denne, som ikke er i tidligere udgave. Jeg har læst 4 ud af 5 bøger for – måske 5-6 år siden, ej jeg ved ikke helt hvornår – men i hvertfald så tilpas længe siden, at jeg ikke rigtigt kan huske det hele 😉 Anmeldelsen kommer desværre lidt sent, jeg ville gerne have haft den ud, inden den stoppede i biografen 🙁 men med en albue fyldt med smerter, har det knebet at få skrevet alle de anmeldelser jeg gerne ville. Det beklager jeg naturligvis.

Tessa tager til Washington for at gå på college, og kommer til at leve et helt anderledes liv, end det hun var vant til. Derhjemme har hun en stabil og trofast kæreste – Noah – som hun har kendt siden de var helt små. De er helt “sammengroede”, og ingen af dem er nervøse over at deres forhold kan lide under deres langdistanceforhold.

Hendes mor er meget kontrollerende, og vil gerne bestemme det meste. Men det opdager Tessa faktisk først da hun starter på college, og kommer væk fra hende i dagligdagen. I de sidste 2 år har Tessa arbejdet hårdt for at få det til at lykkes at komme til Washington og gå på college. Mens vennerne festede, lavede hun lektier, så da hun endelige skal afsted er hun helt overvældet.

“Hej, Tessa, velkommen til WCU – med de mindste værelser og de vildeste fester.” Den rødhårede smiler endnu bredere. Hun ser på skift på de tre lamslåede ansigter foran sig, og så lægger hun hovedet tilbage og skraldgriner. Min mor står og glaner med åben mund, og Noah flytter utroligt på sig. Steph rejser sig op og kommer over og slår sine spinkle arme om mig. Det kommer helt bag på mig, og det første par sekunder går jeg helt i stå, men så gengælder jeg hendes søde gestus. Noah lader mine tasker dumpe ned på gulvet, og i det samme banker det på døren. Jeg tager mig selv i at ønske, at det hele bare er en eller anden åndssvag joke. “Kom ind!” råber min nye roommate. Døren går op, og to fyre vælter ind. Fyre på pigernes gang den allerførste dag? Måske var Washington Central alligevel ikke så god en idé. Eller også skulle jeg have tjekket, hvem jeg skulle bo sammen med. Min mor ser meget lidende ud, og jeg gætter på, at hun tænker noget lignende. Den stakkels kvinde ser jo ud, som om hun kan gå i gulvet hvert øjeblik.”

Allerede da hun møder sin nye roommate, gør hendes mor store øjne, da hun er helt forfærdet over at hendes lille pige skal bo sammen med en der er så anderledes end dem, men Tessa tager det i stiv arm, hun vil lære en masse at kende, og har været bange for om hun overhovedet vil få venner.

“”Hvis du bare vidste hvad jeg kunne gøre for dig,” siger han, og jeg gisper. Hvordan nåede vi fra at stå at råbe ad hinanden til det her? Og hvorfor tiltrækkes jeg af det? Jeg er mundlam. Hardin’s stemme og beskidte tanker gør mig helt blød i knæene, sårbar og forvirret. Jeg føler mig som en kanin fanget i rævens hule”

Der går heller ikke lang tid inden hun møder Hardin. Han er SÅ træls. Og stikker helt ud. Har de absolut modsatte meninger end Tess, er fyldt med tatoveringer og har en ring i øjenbrynet og i læben. SÅ meget modsat Tessa’s Noah. Men den ring i læben der, den fremhæver virkelig hans smukke fyldige læber. Og hold da op, hvor er hans øjne grønne 😉 Tessa kender slet ikke de følelser hun pludselig får – hun har aldrig haft det på den måde før.

“”Hardin, jeg må se at komme hjem. Vi kan ikke blive ved på den her måde. Det er ikke godt for nogen af os,” siger jeg og kigger ned. “Jo, vi kan,” siger han og løfter mit ansigt op imod sig, så jeg kigger ind i hans grønne øjne. “Nej, vi kan ej. Du hader mig, og jeg vil ikke længere være din boksebold. Du forvirrer mig. Det ene øjelik siger du, at du ikke kan udstå synet af mig, eller også ydmyger du mig på det groveste lige efter en af de mest intime oplevelser, jeg nogensinde har haft. Han åbner munden for at sige noget, men jeg lægger en finger mod hans løber. “Og i næste øjeblik står du og kysser mig og siger, at du vil have mig. Jeg ved ikke, hvem jeg er, når jeg er sammen med dig, og jeg hader den måde, jeg har det på, når du siger de der forfærdelige ting til mig.””

Og herfra sker der jo bare en masse spændende. Selvfølgelig lærer vi Steph, Nate og Hardin bedre at kende. Tessa forsøger at dele sol og vind lige, så hun stadig husker at ringe til Noah, samtidigt med at det er vildt spændende at have fået nye venner. Og at gå på college. Og gå til fester, ikke mindst.

Selvfølgelig får Tess følelser for Hardin, selvom det er meget forvirrede følelser. Hardin er skiftevis kold og varm, og hun ved aldrig hvor hun har ham. Hun føler han leger med hende, og hun forstår ikke hvorfor. Hvordan kan han hele tiden skifte mening?

“Er du okay? Hvad skete der?” “Det er ikke noget særligt, bare noget glas,” siger jeg. Han kommer hen og tager fat i min hånd. Og i det samme mærker jeg varmen strømme igennem mig. Han ser på min finger og rynker panden. Så giver han slip og går over til Landon. Han har lige kaldt mig patetisk, og nu går han pludselig helt vildt op i en lille rift på min finger” Jeg bliver sindssyg over den mand, virkelig sindssyg, som i spændetrøje og den lukkede afdeling.”

Bogen er god. Men måske en anelse for lang. Til sidst tænkte jeg ihvertfald… igen?? Men der er rigtig mange ting med som selvfølgelig tager tid og skriverier. Og jeg forstår jo godt at det er en fordel at “vi” som læser, forstår at det altså ikke bare lige er en enkelt gang… Men, ja. Jeg er vild med den, den skulle måske bare have været 100 sider kortere? Men når det så er sagt, så er jeg stadig vild med Anna Todd’s skrivestil. Hun har humor, og ved præcis hvordan hun fanger læseren i sin hule hånd. Spænding, kærlighed, råt miljø, venner, sårbarhed og glæde.

Bogen har her fået en smuk og ny forside i anledning af filmen. De “gamle” After bøger er stadig smukke at have stående i reolen i deres mange farver.

Jeg synes filmen er helt ok, men der mangler virkelig mange oplysninger, som man får i bogen. Men jeg synes godt man kan følge med.. (næsten 😉 ) Men nu har jeg lige opdaget at det ikke er forfatteren til bogen der har skrevet filmmanuskriptet.. det tænker jeg kan have noget at sige. MEN – hun skriver manus til den næste film.. Og ja, den skal jeg selvfølgelig også se. Og hvis der kommer en bog inden filmen igen? Ja – den læser jeg også gerne 😉

4 ud af 5 hjerter fra mig. Længden trækker den et hjerte ned.After, After serien, Anna Todd, Anna Todd After, Tess og Hardin, Tessa og Hardin, Boganmeldelse, Anmeldelse, Anmeldereksemplar, After - bogen bag filmen, Krummes Krummelurer, Krummeskrummelurer, Krummeskrummelurer.dk, Anmeldereksemplar, Anna Todd Tess og Hardin,

Bogen er modtaget med henblik på anmeldelse. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg bliver ikke betalt for at skrive dette indlæg, og jeg har ingen økonomisk interesse i min blog. Jeg skriver om det jeg har lyst til, og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer.