Historien om os // Boganmeldelse // Renée Carlino

Titel: Historien om os

Forfatter: Renée Carlino

Genre: Roman / kærlighed / venskab

Udgivet: 8. Juni 2019

Antal sider: 277

Læst som: Papirbog, modtaget af forlaget.Historien Om Os, Renée Carlino, Renée Carlino Historien om os, Anmeldelse af Historien om os, Boganmeldelse, People's Press, Anmeldereksemplar, Emiline og Jason, Krummeskrummelurer.dk, Krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, Hvordan tror du, du ville have det, hvis den næste bog du åbner, minder dig så meget om dit liv, at det kun kan være dig den handler om? Hvis alt det du oplevede som barn og ung teenager, står sort på hvidt i en bog? Og du ved lige præcis hvem der har skrevet den?

Det er præcis hvad der sker for Emiline. Allerede på første side i den bog, som alle taler om – årets bestseller – ved hun, at den historie hun skal til at læse, er om en pige, der forelsker sig i sin nabodreng. Om deres opvækst langt nede for enden af grusvejen, i deres slidte og beskidte huse, med forældre der enten er skredet, eller ikke tager sig godt nok af dem. Om svigt og vold. Om stor kærlighed, og venskab.

“Mænd, fædre, kærester, ægtemænd… De må aldrig gøre en kvinde fortræd, hverken med næverne, med ord eller på anden måde.” (Husk det! piger…)

Men hun er også overrasket, for hun har ikke set Jason i mere end 10 år. Og så er det hendes historie han skriver – altså fra hendes synspunkt. Og han har ikke spurgt om lov…?

Emiline lever ellers et stille og fredeligt liv, i lejligheden hun deler med sin veninde Cara. Hendes kæreste Trevor, som hun har været sammen med i mange år, gør ikke tegn til at han synes de skal bo sammen heller.

Hun skriver selv på en novelle, og underviser samtidigt i kreativ skrivning. Men det med novellen kører ikke rigtigt for hende.

“Vi skændes altid om det her,” sagde han. “Og jeg bliver sur, når du siger, at jeg ikke er nogen læser, som om jeg var en eller anden analfabetisk hulemand.”

En dag får hun pludselig muligheden for at møde ham igen. Det er en svær beslutning, for hun er faktisk virkelig sur på ham…

“Jeg vendte mig for at gå, men han greb min arm og snurrede mig omkring. “Du er ikke kommet for at fortælle mig, at jeg ser godt ud.” Det var unægtelig rigtigt. Men som jeg stod der foran ham, kunne jeg ikke finde ord for det, jeg ville sige: Hvor har du været? Hvordan har dit liv været? Savner du mig? Betød jeg lige så meget for dig, som du betød for mig? Jeg kunne ikke mønstre modet til at blotte mig sådan. Ikke når han nu havde alt det, jeg ønskede mig. “Jeg kom fordi du løj i bogen.””

Emiline og Jason skilles, og ser derefter ikke hinanden i mange år. Heldigvis finder Emiline ud af, at hun har en tante, og det bliver hendes redning. Men hun savner Jason rigtig meget. Den første kærlighed glemmer man aldrig, er der nogen der siger. Så da hun opdager bogen han har skrevet bliver hun både kold og varm. For hvordan har han det? Hvor bor han? Emiline har mange spørgsmål, og hun ved ikke helt hvordan hun skal forholde sig til det hele.

“Jeg var sikker på, at de mange års terapi, som min tante Cyndi og hendes samlever, Sharon, havde betalt for, nok skulle garantere, at min fortid forblev netop det: fortid. Men alligevel vidste jeg allerinders inde, at jeg ikke havde fået bearbejdet det, der skete dengang for enden af den lange støvede vej i Ohio, alle de år inden jeg kom hjem at bo hos Cyndi og Sharon. Jeg var forbeholden og indesluttet, og jeg gemte mig væk i mit forhold til Trevor, i mit job som underviser og i mine tekster Alt det vidste jeg godt, men jeg var ikke sikker på, hvordan jeg skulle slippe ud af skuren.”

Jeg læste bogen i en køre. Kunne simpelthen ikke slippe den igen. Skøn, herlig, kærlig, hjerteskærende, følsom, tårevædet. Den har alle aspekter. Jeg elskede den fra start til slut, og er helt sikkert til mere af forfatteren. Hun skriver let og i et skønt flow, og jeg ved at jeg ikke er den eneste der ikke kunne slippe den igen. Én af de bøger jeg kommer til at genlæse ❤ Smuk, smuk forside, hvem drømmer ikke om at have det sådan?

Der er 5 krummehjerter til Historien om os. ❤❤❤❤❤Historien Om Os, Renée Carlino, Renée Carlino Historien om os, Anmeldelse af Historien om os, Boganmeldelse, People's Press, Anmeldereksemplar, Emiline og Jason, Krummeskrummelurer.dk, Krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, Bogen er modtaget til anmeldelse. Det altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg bliver ikke betalt for at skrive denne anmeldele, og har ingen økonomisk interesse i bloggen. Jeg skriver om det jeg har lyst til, og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer.