En helt normal familie // Boganmeldelse // Mattias Edvardsson

Titel: En helt normal familie

Forfatter: Mattias Edvardsson

Genre: Roman om en forbrydelse – men ikke en krimi. Psykologisk thriller..? måske.

Udgivet: 22. August 2019

Antal sider: 465

Læst som: Papirbog, modtaget af forlaget.En helt normal familie, Mattias Edvardsson, E helt vanlig familj, People's Press, Roman, Boganmeldelse, Krummes krummelurer, Krummeskrummelurer.dk, Krummeskrummelurer, Boganmeldelse, anmeldereksemplar, Bagsidetekst:

En mand i trediverne bliver fundet knivdræbt på en legeplads i Lund. Mistanken falder på 19-årige Stella, som et vidne har set. Men hvorfor skulle Stella – en helt almindelig svensk teenagepige – slå en tilfældig forretningsmand ihjel?

Stellas far er præst, og hendes mor forsvarsadvokat, og mens mistænekeliggørelsen og fordømmelsen vokser, kæmper de for deres datter. Både Stella og forældrene har dog en forhistorie, og i takt med at Stellas liv optrevles, skrælles familiens sandheder, løgne og selvbedrag af, lag for lag. Indtil ét sprøgsmål står tilbage. Hvad skete der den skæbnesvangre aften, og hvem bærer skylden for det? Fortalt i tre spændingsmættede spor af henholdsvis far, mor og datter tvinger romanen læsren til selv at tage stilling og spørge. Hvor godt kender du dig selv og dine nærmeste? Og hvor langt er du villig til at gå for at beskytte dem? En helt normal familie, er et nervepirrende familiedrama og et urovækkende portræt af vore dages forbandede ungdom i Norden, ikke mindst som en ung pige. Et retssalsthriller med psykologisk dybde, der har taget Sverige med storm og nu går sin sejrsgang verden over.

************************************************************************************

En mand findes dræbt, og Stella på 19 år, bliver sigtet og fængslet for drabet.

Vi følger først Stellas far, der er præst, og hans fortælling af historien. Krydret med historier fra Stellas barndom og tidlige ungdomsår. Og får en klar fornemmelse af hvem hun er, og også hendes far og mor.

“Jeg er langt hen ad vejen et socialt menneske, men jeg tror også, at jeg i grunden er ret introvert. Jeg har altid holdt privatlivet helligt, også i min egen familie. Retten til sit eget værelse er for mig lige så vigtigt som muligheden for at kunne åbne sig og tale om alt. Jeg tror, det har hjulpet Ulrika og mig mange gange, at der altid har været mulighed for at trække sig tilbage, og være alene med sig selv. Kravet om altid at skulle dele alt kan så let blive kvælende. Det siges ofte, at mennesket er et flokdyr, men vi må ikke glemme, at vi i lige så høj grad er enspændere.”

Men bagefter får vi så Stellas fortælling. Og hendes historier, det hun kan huske fra sin barndom, og også fra de unge teenageår. Men samtidigt også om hendes tid i fængslet.

“Jeg skrev næsten uafbrudt med Chris. “Må jeg se?” sagde Amina og forsøgte at få fat i min mobil. “Hvad skriver han? Er det noget snavs?” “Snavs?” “Ja, sex-ting?” “Sex-ting? Hvem i alverden siger sex-ting? “Hun kom til at grine. “Lad mig nu se. Hvorfor skal det være så hemmeligt?” Jeg ved ikke hvorfor. Jeg har normalt ikke noget problem med kiss-and-tell. Tværtimod, jeg elsker at dissekere hver eneste lille detalje. Der findes ikke et erogent punkt på min krop, som Amina ikke kender til. Men det var på en eller anden måde anderledes med Chris. Det føltes forkert at fortælle for meget om det. Ikke kun om det seksuelle, det hele.”

Til sidst får vi mors historie. Fortalt på samme måde, med små tilbageblik på barndom og unge år. Mor er selv jurist, og ved hvordan alting foregår.

Og vi er lige forvirrede.

“Retshandlingens struktur giver ubestrideligt anklageren en fordel. Der er en psykologisk fordel i at være den, der præsenterer et hændelsesforløb først. Den fortælling, man hører først, fremstår ofte som sandheden, og der er betydeligt højere krav til de efterfølgende udsagn, hvis de skal ændre på det første billede af et hændelsesforløb. Og både dommere og domsmænd er desværre kun mennesker, hvor meget de end anstrenger sig for at være umenneskelige og se bort fra fordomme og andre psykologiske mekanismer, der påvirker og styrer os.

Intens historie, der har været mega puslespil at få lagt. Men ligningen går op og vi får den sidste brik til puslespillet helt til sidst.

Ny og anderledes tænker jeg først, at det ikke er selve forbrydelsen vi skal opklare. Men vi følger istedet en helt normal familie, der pludselig står midt i deres livs værste mareridt, da deres datter bliver anholdt. Hvordan man tager sine børn i forsvar, og vil gøre alt i sin magt for at hjælpe. At selvom ens unger bliver store og virker til at kunne klare sig selv… ja, så vil de altid bare være børn. Og at vi alle tænker: Det kunne ske for mig.

Super spændende og anderledes bog. Jeg var bidt fra første side, og kunne ikke lægge den fra mig igen. Intens og nytænkænkende, og helt igennem fantastisk. Spændende personer vi møder, og jeg ville ønske vi havde hørt lidt mere om Amina og hendes familie.

Jeg var så heldig at møde Mattias Edvardsson hos People’s Press i København, sammen med Maria, da hun skulle interviewe ham. Jeg lyttede med, og skrev lidt af alt det de talte om på min tlf. Det har jeg normalt svært ved, at skrive ned samtidigt med at lytte – men det gik faktisk helt ok på denne måde. Stavekontrollen var way forkert… men jeg forstår alligevel det jeg har skrevet 😉 Et virkelig hyggeligt møde, hvor Mattias fortalte lidt om hvordan bogen er blevet til, hans hverdag, og bøger generelt.En helt normal familie, Mattias Edvardsson, E helt vanlig familj, People's Press, Roman, Boganmeldelse, Krummes krummelurer, Krummeskrummelurer.dk, Krummeskrummelurer, Boganmeldelse, anmeldereksemplar, Der er 5 krummehjerter ud af 5 til Mattias Edvardsson’s En helt normal familie. Svær at lægge fra sig, og spændende fra først til sidst. Man er fanget i hans spind. Godt fortalt, og perfekt skildring af sproget for både Stella og forældrene.  En helt normal familie, Mattias Edvardsson, E helt vanlig familj, People's Press, Roman, Boganmeldelse, Krummes krummelurer, Krummeskrummelurer.dk, Krummeskrummelurer, Boganmeldelse, anmeldereksemplar,

Bogen er modtaget til anmeldelse. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg bliver ikke bedt om, ej heller betalt for dette indlæg. Jeg har ingen økonomisk interesse i bloggen. Den er mit frirum – min legeplads. Min yoga. Jeg bliver ved så længe jeg synes det er sjovt.