Skammekrogen // Boganmeldelse // Sofie Sarenbrant

For enden af regnbuen // Boganmeldelse // Silas Holst

Titel: For Enden Af Regnbuen

Forfatter: Silas Holst

Genre: Biografi / fortælling om familie

Antal sider: 285

Udgivet: 20. September 2019

Læst som: Papirbog. Modtaget af forlaget.For enden af regnbuen, Silas Holst, Anmeldelse, Anmeldereksemplar, Politikens Forlag, Regnbuefamilie, Regnbuebørn, Krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, Krummeskrummelurer.dk, Fra bagsideteksten:

Alle kan få en familie. For enden af regnbuen er en rørende bog om at blive far og om at skabe en kærlig og stabil failie med én mor, to fædre og seks bedsteforældre. Silas Holst fortæller medrivende og bevægende om at leve i kærlighed og familieidyl med sine to børn, men også om at blive knust på grund af skilsmisse og om at grave sig fri af mørket og finde ordninger, der får familielivet til at hænge sammen på nye måder.

En række af Silas Holsts venner, heriblandt Julie Steincke og Pernille Højmark, som alle har fået familie på utraditionel vis, bidrager med inspirerende historier, og forfatteren giver en række konkrete råd om, hvordan man selv får en moderne familie og ikke mindst løser hverdagens praktiske udfordringer med dine, mine og vores børn.

*********************************************************************

Jeg har været fan af Silas Holst i rigtig mange år. Jeg har fulgt ham i Vild med Dans, og spændt fulgt med i diverse forestillinger han har været med i. Dog er jeg kun heldig at have set en enkelt af dem – Dirty Dancing i Operahuset. WOW for en oplevelse.

“Vi skal i vores dejlige, lille land passe på, at vi ikke skaber os et bedrevidende samfund. At vi ikke mistolker “ytringsfrihed” med “ytringspligt.” Vi behøver ikke altid komme med vores besyv om alt, medmindre vi bliver spurgt. Det må og skal ikke være et svaghedstegn at sige “det ved jeg ikke noget om,” og i stedet for at pege fingre ad alt, der virker anderledes end de kasser, vi selv lever i så skulle vi måske begynde at placere pegefingeren i bøjet tilstand rundt om hagen, lade tommelfingeren understøtte hagen og hvile hovedet på den i lyttende position. Måske vi rent faktisk kunne lære noget af hinanden. Og hvor ville det være rart, hvis vi kom tilbage til at nyde at lære af hinandens meninger og valg og lade os inspirere i stedet  for at lade forskellighed vokse til skænderier, mavesår og had. We´re here, we´re queer – get used to it.”

I for enden af regnbuen, fortæller Silas om stort og småt. Om kærlighed. Til både børn, kærester, mand, forældre og svigerforældre. Om at få en hverdag til at lykkes.

Men først og fremmest fortæller han sin rørende historie om at blive far. Om hvordan han hele livet har ønsket det, men i mange år troede det var umuligt. Om at han vidste han var homoseksuel da han var ganske ung, men holdt det for sig selv, og fulgte spændt med på tv, om ligesindede der faktisk fik børn.

“Det har altid fyldt meget hos mig at få børn, men i og med at jeg er homo, så lå børn ikke lige i kortene. Jeg kendte i mine unge dage ikke ord som “regnbuefamilie”, regnbuebørn” eller noget som helst andet med regnbue foran. Kun det obligatoriske regnbueflag, der hang over indgangen til alle de værtshuse og natklubber,  jeg i hemmelighed for familien og de fleste andre begyndte at frekventere i de tidlige 00’ere. Et flag, jeg betragtede som et velkommen-hjem-skilt og en varm krammer. Symbolet for et sted fuldt af menesker, hvor jeg følte mig hjemme, og som kun de allernærmeste veninder blev slæbt med til. De allierede, der kendte til min hemmelighed.”

Han fortæller hvornår drømmen om teater opstod, og hans fortællinger om teatret er “fløde på mine jordbær,” Drengedrøm der går i opfyldelse. Om hans egen første gang på scenen, og hvordan han husker hvordan det var at sidde på 4. række og tænke – det der – det er mig en dag.

Men samtidig fortæller han om sin egen usikkerhed. At han scannede alle aviser, for at være den første til at læse anmeldelser af ham. Så han nonchalant kunne sige det er fint nok, hvis anmelderne ikke var så vilde med det han havde gjort. Jeg sidder faktisk spændt og venter på resultatet selv, imens jeg læser 😉 For vi har været med til prøverne, og strabadserne. Vi vil ha at det skal være gode anmeldelser.

“Jeg har seks uger til at smide julefedtet, opbygge noget, der minder om en kondi, og nå ja, lære hovedrollen som Danny Zuko i Grease. En forestilling, jeg havde lavet før, bare ikke i denne rolle. For to år siden var jeg Kenickie, men nu efter et par slidsomme år er jeg rykket op i drengegruppen T-Birds’ hieraki og skal spille lederen. Hvis den dårlige kondi og julesulet i kinderne ellers tillader det… Jeg er sammen med de bedste kollegaer, der alle hjælper mig. Ikke med at smide fedtet, men ved at bakke mig op, så mit dårlige selvværd ikke får lov at vinde og får mig til at tvivle på, om jeg nu også kan finde ud af det her. Min yndlingkoreograf er på forestillingen og laver hver dag fed dans.”

Om hans møde med Johannes. Om hans livslange venskab til Louise, som er mor til Silas og Johannes børn.

Det er en hudløs ærlig fortælling om livet på godt og ondt. Om både glæder og sorger. Om ting der lykkes og ikke lykkes.

Om hvordan man fortæller hele verden at man skal have et regnbuebarn, når man er kendt. At man ikke bare kan være i sin egen lille lykkeboble, for folk opdager det. Folk har meninger. Folk er ikke altid søde! Og hvordan han vil gøre alt for at beskytte Louise, Johannes og sig selv, men også godt ved, at det er bedst hvis historien kommer fra dem selv.

Det er en bog til dig der måske selv gerne vil have en regnbuefamilie, der er rigtig mange gode råd og tanker at læse om.

Du får konkrete råd til, hvad du kan gøre, hvis du ønsker børn, men ikke skal/kan få dem på “naturlig vis”.

Det er en bog til dig der vil læse om Silas’ historie. Måske har du fulgt ham, ligesom jeg, og har lyst til at høre hans historie.

Det er en bog jeg har grint over. Og virkelig grædt over. Den rører på noget dybt inde i mig. Og jeg er helt vild med den. ❤

Det er virkelig fint med de sidste par kapitler i bogen, hvor Silas’ venner fortæller deres hisorie om at få børn. Står du selv i samme situation, kan du drage god nytte af dem.

Jeg er vild med det. Ganske enkelt. Vi får en fod indenfor i familien, på teatret, i Silas tanker og handlinger. Det er en “let” bog at læse, måske især fordi jeg finder den særdeles interessant. Vi føler vi er med på sidelinien, og det hele er så godt beskrevet, samtidig med at han beskytter familien og ikke skriver noget som andre ikke skal vide – det føler jeg ihvertfald.

Der er 5 ud af 5 hjerter til Silas for For Enden Af Regnbuen. ❤🧡💛💚💜For enden af regnbuen, Silas Holst, Anmeldelse, Anmeldereksemplar, Politikens Forlag, Regnbuefamilie, Regnbuebørn, Krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, Krummeskrummelurer.dk,

Bogen er modtaget med henblik på anmeldelse. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg bliver ikke betalt for at skrive dette indlæg, og har ingen økonomisk interesse i bloggen. Jeg skriver om det jeg har lyst til, og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens interesser.