Hvepsestik // Boganmeldelse // Line Vester Larsen

Titel: Hvepsestik

Forfatter: Line Vester Larsen

Forlag: Brændpunkt

Genre: Kriminalroman

Udgivet: 12. Marts 2019

Antal sider: 319

Læst som: Hardback modtaget fra forlaget efter aftale med forfatteren. Hvepsestik, Line Vester Larsen, anmeldelse, boganmeldelse, forlaget Brændpunkt, krimidebutant, anmeldereksemplar, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, Krummes Krummelurer

København er ramt af hedebølge, da motionisten, Anders Hansen, gør et makabert fund i Frederiksberg Have. En studine er brutalt blevet stukket ned og efterladt døende ved havens børneatrraktion suttetræet. Den garvede efterforsker, Britt Østerby, sættes på sagen, og som makker får hun den unge Oliver Lindberg. Sagen tager hurtigt en uventet drejning, da det viser sig at Oliver gemmer på en tung hemmelighed, der kan koste ham pladsen i efterforskningen. Inden længe befinder Britt sig i en drabssag, som med lynets hast udvikler sig kaotisk, da nye spor trækker tråde til en broget verden af sugardating, hvor kærligt selskab sælges og købes som en eftertragtet luksusvare. Et par dage efter findes endnu en kvinde myrdet. Er der en sammenhæng mellem de to drab? Hvorfor havner den tilsyneladende naive motionist, Anders, igen i begivenhedernes centrum? Jorden brænder under Britt, der én gang for alle må revurdere sit pragmatiske syn på skyld og uskyld i en vanvidsefterforskning, der involverer alternative drabsmetoder og udspekuleret hævn.

*********************************************************************

Britt og Anders skynder sig ud til suttetræet, og kigger sig lidt omkring. En ung studine er blevet stukket ned, og efterladt. Britt har været efterforsker i mange år, hvorimod Oliver ikke har været med på en drabssag før.

Oliver ynder at fortælle Britt om hans mange erobringer, og dem gider hun egentlig ikke at høre på. Men Oliver fortsætter ufortrødent alligevel 😉 Og han forsøger at fortælle Britt noget ret vigtigt – det er bare som om der hele tiden kommer noget i vejen, og de ikke når at få talt færdigt.

“De sad afventende med ret ryg, og kastede nervøse øjekast til hinanden. ved nærmere eftersyn lignede de to menneskeskygger, hvor kroppens livsgnist var blevet suget ud af dem med en slamsuger.”

Spændende og bredt personkaragalleri. Alle vi møder, er naturlige, og det er noget af det jeg rigtig godt kan lide – de er helt almindelige mennesker, og ikke sat højt på en piedestal. Også omgivelser er godt skildret. Og man kan fornemme at hun har lagt rigtig meget arbejde i sin research.

“Hun ligger derinde nu – skåret op for øjnene af mig.”

Masser af humor og dramatik. Man både griner, spærrer øjnene op, og bogen får det til at risle koldt ned ad ryggen.

“Britt, jeg er simpelthen så sulten, at jeg er ved at kradse af. Kan vi ikke spise lidt frokost i kantinen først?” tiggede Oliver. “Det kunne du lide, men den går altså ikke Granberg.” “Mit efternavn er altså Lindberg,” svarede han tvært, fordi han i sagens natur var for ung til at kende historien om den svneske ballonskipper.”

“trappeopgangen var bred med fine stukornamenter i loftet og finurlige krummelurer langs væggene.”  (Jeg er sikker på, at Line har tænkt på mig, da hun skrev dette 😉 )

“Han zappede lidt rundt mellem de forskellige kanaler og fandt en genudsendelse af et af de underlødige programmer, der lukrerede tykt på at udstille dårligt bemidlede menneskers forhutlede liv. Endda ved at udsætte dem for alverdens tåkrummende pligtopgaver, der lod dem henstå som årtiets sinker.”

Line er krimidebutant, uddannet fra Copenhagen Business School og har en baggrund som Kommunikationsrådgiver. Hun er født i Århus, har boet i Paris og New York, og i dag bor hun på Frederiksberg med sin familie. Da hun skrev til mig om jeg ville læse hendes bog, her inden den udkom, takkede jeg ja. Jeg var godt nok lettere presset her kort før Krimimessen, men jeg vil altid gerne (når jeg kan) give en debutant et skud. Det er vigtigt at vi får nye krimiforfattere frem i lyset. (At jeg så endte med at få ok god tid, da Krimimessen desværre er blevet aflyst pga. Corona – kunne ingen vide på daværende tidspunkt. – Og nej, jeg er ikke i karantæne – eller sendt hjem fra job. Jeg arbejder som kontorassistent på kvindeafdelingen i Horsens – og kvinder har det med at føde… og børn kommer når de skal, uanset Corona – så jeg arbejder 😉 ) Jeg havde set frem til at møde Line på Krimimessen.

“Frederiksberg Have henlå efterhånden tyst i tusmørket, hvor fuglenes sagte kvidren dystert vidnede om, at et tilintetgjort menneskeliv i haven ikke skulle berøve dem deres aftensang.”

Meget fine og lange sætninger. Jeg tror Line har villet gøre det så godt, i og med det er hendes første bog, men det bliver for meget for mig, når jeg skal læse en sætning mere end én gang, for at forstå hvad der står skrevet 😉 Jeg synes dog det bliver bedre halvvejs i bogen, der er ikke de helt store armbevægelser og finurlige anekdoter, som jeg synes der er i første del. Ikke desto mindre er jeg ret vild med bogen, og vil anbefale den til alle der er til en god krimi og et lille gys.

Lille fodnote 😉 Da jeg læste de sidste sider i bogen, hvor Line takker dem der har hjulpet hende, og fortæller hvordan hun har arbejdet, bed jeg mærke i den politiassistent af 1. grad hun nævner – og som er hendes svoger. Jeg var ret sikker på, at det var samme fyr, som jeg gik i parallelklasse med i hele folkeskolen, og klasse med på handelsskolen, så det måtte jeg naturligvis have opklaret hos Line. Og den var god nok 😉

“”Nice try. De er sgu alle sammen nogle banditter i habitter, de slipsedrenge,” proklamerede Oliver.”

Jeg giver Hvepsestik 4 Krummehjerter ud af 5 ♥♥♥♥. Den var god, og jeg havde svært ved at lægge den fra mig igen. Men hun taber mig lidt undervejs, med de fine formuleringer. Godt sammensat plot og et emne der sagtens kan komme mere frem i dagens lys. Og man får lige et plot twist igen til sidst – jeg havde ikke luret slutningen. Absolut en rigtig flot krimidebut, og jeg håber der kommer mere fra Line Vester Larsen. Umiddelbart kunne man håbe på en 2’er??Hvepsestik, Line Vester Larsen, anmeldelse, boganmeldelse, forlaget Brændpunkt, krimidebutant, anmeldereksemplar, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, Krummes Krummelurer,

Bogen er modtaget af forfatteren, mhp. anmeldelse. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg bliver ikke betalt for at skrive dette indlæg, og har ingen økonomisk interesse i bloggen. Jeg skriver om det jeg har lyst til og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer.