Jeg kan se dig // Boganmeldelse // Mari Jungstedt

Titel: Jeg kan se dig

Forfatter: Mari Jungstedt

Serie: Gotland-serien. 15. uafhængige bind.

Udgivet: 29. maj 2020

Antal sider: 278

Læst som: E-bog, modtaget af forlaget.

Mari Jungstedt, Jeg kan se dig, People’s Press, anmeldelse af Jeg kan se dig, Svensk krimi, Anders Knutas, anmeldelse, boganmeldelse, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, anmeldereksemplar, Fra bagsideteksten:

Roen har lagt sig over Gotland efter turistsæsonen, men septembervejret er smukt, og havet er stadig varmt efter den lange, hede sommer. Frida og tre studiekammerater tilbringer weekenden på den isolerede ø Lilla Karlsö, inden de atter skal i gang med jurastudierne. Efter en lur på en afsidesliggende strand, vågner Frida op i kærestens arme og gør en frygtindgydende opdagelse. Både han og de to andre studiekammerater er døde. Hun er den eneste overlevende. Hvem ville de unge mennesker til livs? Er nogen ude efter at myrde studerende, eller befandt de sig bare på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt? Og hvorfor undslap Frida? Kriminalkommisær Anders Knutas bliver trukket ind i en skræmmende sag, der trækker tråde langt tilbage i fortiden.

*********************************************

Mari Jungstedt, Jeg kan se dig, People’s Press, anmeldelse af Jeg kan se dig, Svensk krimi, Anders Knutas, anmeldelse, boganmeldelse, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, anmeldereksemplarFrida og 4 venner skal på tur til en lille ø, som kun Frida har besøgt før. De glæder sig, og det bliver hyggeligt at være sammen igen, efter ferien, hvor de alle har været spredt for alle vinde. Frida er dog så heldig, at hun er kæreste med én af de andre, og glæder sig generelt til at vise de andre hvor smukt der er. Lige inden de sætter sig i båden, vælger den ene af dem dog at stige af. Han vil ikke sige hvad han skal – blot at det er noget vigtigt. De andre bliver selvfølgelig ærgerlige over det, men synes egentlig at han har opført sig lidt sært det sidste lange stykke tid.

“Hun åbnede bildøren og sørgede for, at Berit kom ind at sidde, før hun gik i gang med at filme menneskene, afspærringerne, de uniformerede betjente og teknikerne, der gik rundt og tog området i øjesyn. Midt i det hele dukkede to politibiler op, og både Johan og Pia genkendte restmedicineren Kristina Hammarström. Det betød, at liget stadig befandt sig på stedet. Man kunne tydeligt mærke angsten blandt de folk, der havde samlet sig. Frygten havde bidt sig fast ude i den sagnomspundne Martebo Mose. Og denne gang var det afgjort virkelighed.”

Frida overlever, men hendes 3 andre venner ligger døde, da hun vågner op fra en lur. Hun går i chok, men får selvfølgelig kontaktet politiet først. Anders Knutas og Karin Jacobsson kommer til øen, og det gør Pia og Johan Berg også. Det er som om de kan trylle, indimellem. De kender altid lige en der kan hjælpe dem på vej, så de er sikre på at være de første til at filme grusomhederne. 😉

Da endnu en person findes død, må de grave dybt for at finde ud af om der er en sammenhæng til de andre mord. Frida er meget fåmælt, hun er gået i chok og kan intet huske fra øen. Men jo længere tid der går, kommer hun i tanke om ting. Bid for bid.

Jeg har altid været vild med Mari Jungstedt’s bøger. De allerførste har jeg haft lånt fra biblioteket, andre har jeg læst som e-bog, andre har jeg lånt af min mor som har dem alle (det er derfor hendes bøger på billedet 😉  ) Men bøgerne er selvstændige, så der kan springes en enkelt eller 2 over (Men gør det ikke 😉 ), og man kan godt følge med i livet til Knutas og Karin alligevel.

Jeg var så heldig at møde Mari Jungstedt til Bogforum i november, da jeg var med som Maria’s assistent, da hun interviewede hende. Her foreslog Mari selv, at hun  skrev en hilsen i bogen, der var til min mor. Hvilket jeg sagde ja til, og min mor blev simpelthen så glad, da hun fik bogen. Én af de ting, jeg rigtig godt kan lide i Mari Jungstedt’s bøger er, at det ikke er krimi det hele. Vi får også noget baggrund. Vi ved hvad de laver i fritiden, og følger med dem hjem og kender derfor både Knutas, Karin og Johan lidt mere indgående. Beskrivelserne virker ret præcise, men jeg ved også, at Mari Jungstedt gør meget ud af det. Hun har boet på Gotland i mange år, og derfor bliver det malende beskrivelser af områderne.

Jeg kan se dig, slutter med en kæmpe cliffhanger… I torsdags, var jeg med til online forfattermøde med Mari Jungstedt og People’s Press, og her talte vi om netop det. Mari lover, at den næste bog i Gotland-serien starter kort efter Jeg kan se dig, slutter. Men hun har faktisk ikke lagt sig fast på, hvad der sker videre… Så det er jeg ret spændt på.

Det tager ca. 9 mdr. at skrive en bog for Mari Jungstedt. Lidt ligesom en baby 😉 Hun har aldrig besluttet sig for hvor mange bøger hun vil skrive i serien, hun tager det bog for bog. Hvis der er læsere til at læse, skal hun nok skrive. Hun lever sig helt ind i sine karakterer, og kan tage sig selv i, at kigge op mod vinduet, der hvor “Karin bor”, og tænke hvad mon hun laver nu. Udover Gotland-serien, har hun også Gran Canaria-serien, og hun har netop udgivet første bog i sin Malaga-serie. Så hun skriver ikke kun på Gotland-bøgerne. Når Mari Jungstedt researcher til sine bøger, går hun all-in. Hvis hun f.eks. skal skrive om en anoreksiramt pige, besøger hun én, og er sammen med hende så meget som muligt, og lærer hvordan hun lever.

Der er 5 hjerter ud af 5 til Jeg kan se dig ♥♥♥♥♥. Jeg var underholdt fra først til sidst, og lagde den ikke fra mig før jeg var færdig. Bogen er ikke så lang, og jeg læste den på en enkelt dag. Den er letlæst, på den måde, at det ikke er voldsomt skræmmende (Altså bastialske mord og blodbad), men stadig uhyggelig og tankevækkende. Anbefales til alle der vil have en god krimi at læse i sommervarmen.Mari Jungstedt, Jeg kan se dig, People’s Press, anmeldelse af Jeg kan se dig, Svensk krimi, Anders Knutas, anmeldelse, boganmeldelse, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, anmeldereksemplar

Bogen er modtaget mhp. anmeldelse. Jeg bliver ikke betalt for at skrive dette indlæg, og har ingen økonomisk interesse i bloggen. Jeg skriver om det jeg har lyst til og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får.