Den sommer alting ændrede sig + Sommeren uden dig // Boganmeldelse // Jenny Han

Forfatter: Jenny Han

Forlag: Carlsen

Genre: Ya. Kærlighed. Venskab

Serie: Sommerserien. Nr. 1  og 2 af 3.

Udgivet: 18. juni 2020 (Bog nr. 3 – Vores sommer sammen, udkommer d. 27. august)

Antal sider: 247 /248

Læst som: Softcover, modtaget af forlaget.Jenny Han, Lara Jean, Den sommer alting ændrede sig, Sommer uden dig, The Summer I Turned Pretty, It’s not summer without you, ya, young adult, to all the boys I loves before, Carlsen, Lindhardt og Ringhof, Forlaget Carlsen, anmeldelse, boganmeldelse, bookreview, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, anmeldereksemplar,

Femtenårige Belly har tilbragt hver eneste sommer i Cousins Beach sammen med sin mor og storebror og Fisher-familien: hendes mors bedste veninde, Susannah, og hendes to sønner, Conrad og Jeremiah – og hun elsker det! Også selvom hun som den yngste og den eneste pige altid har været lidt udenfor… Men i år skal det være anderledes! Belly håber, at det bliver den her sommer, at Conrad ser, at hun ikke længere er en lille pige. Belly opdager dog, at hun ikke er den eneste, som har forandret sig, Der er noget skævt ved Conrad og en undertone i Fisher-familien, hvor alt måske ikke længere er, som det skal være. Det bliver en sommer med store følelser, en sommer, hvor nye sandheder skygger for solen, og den sommer, hvor alting ændrer sig.

****************************************

Vi hører historien fra Belly´s side. Om hendes somre, som hvert eneste år foregår på samme måde. Med hendes mor og storebror, mors veninde og hendes 2 drenge. Belly har altid været forelsket i Conrad. Hun har også altid været lidt udenfor. Både fordi hun er den yngste af de 3 unge, og så selvfølgelig fordi hun er en pige. Men som somrene går, bliver hun pludselig lidt mere interessant for de 2 drenge. Og det selvfølgelig også i takt med, at Belly pludselig begynder at se en anden fyr. (Hvem kender ikke det? Hvis du mister interessen for én, og kommer videre 😉 Så kan det godt tænkes at du igen bliver interessant 🙃 )

“Det var rigtigt. Mor kunne ikke fordrage, at jeg sladrede om Steven om sådan noget. Hun ville blot sige, at han havde brug for tid for sig selv, og at jeg kunne tage med næste gang, og at det desuden ville være meget sjovere at blive i huset med hende og Beck. Jeg sank dybere ned i sofaen med armene over kors. Chancen var forspildt. Nu sad jeg bare der som en dum sladrehank, den evindelige lille pige. På vej ud vendte Jeremiah sig om og dansede en hurtig lille dans for mig, og så kunne jeg alligevel ikke lade være med at le. Conrad så sig overskulderen og sagde: “Godnat, Belly.” Og det var så det. Jeg blev forelsket.”

Denne sommer er det som om der foregår et eller andet som hun ikke er en del af. Det er både hendes mor og Susannah der har hemmeligheder, som det er Conrad og Jeremiah. Hun tænker på det en gang imellem, men skyder det så fra sig, det er nok ingenting.

“Jeg kunne mærke, at jeg rødmede igen. “Så, øh, hvorfor slog i op?” spurgte jeg, som om jeg ikke allerede vidste det. De havde slået op, fordi Clay var en idiot, derfor. Clay havde altid været en idiot. Typen der prøvede at få havmåger til at spise brusetabletter, fordi han havde hørt, at det fik deres maver til at eksplodere. Clay kløede sig i nakken. “Jeg ved det ikke. Hun skulle på ridelejr eller et eller andet, og langdistanceforhold er noget lort.” “Men det var jo kun her i sommer,” protesterede jeg. “Det er da dumt at slå op bare for en sommer.” Jeg havde været forelsket i Conrad i flere år. Jeg kunne sagtens køre nogle måneder, ja, flere år, på en forelskelse. Det var som en slags næring for mig, det alene kunne holde mig i live. Hvis Conrad havde været min, havde intet kunne få mig til at slå op med ham blot for en sommer, eller et år for den sags skyld.”

Sommeren ender på ingen måde som nogle af dem forventer. Og her er det så, at det var helt perfekt at bøgerne er udkommet samtidigt! For man kan ikke vente med at læse videre…

“Gør vi virkelig det her?” spørger jeg, og måden, han kigger på mig på, fortæller, at svaret er ja. Det har altid været ja. Det er, som om intet eksisterer ud over dette ord, dette øjeblik. Der er kun os. Alt, der er sket denne sommer og hver eneste sommer før den, har ledt frem til dette. Til nu.”

Jeg vil ikke skrive noget fra bog 2! Simpelthen fordi jeg derved ville komme til at spoile noget som I ikke vil vide, før I har læst den første 😉 Teaser? JEP – og I gider godt læse dem 😍

Jeg var vild med de første bøger jeg læste af Jenny Han, så jeg var ikke i tvivl, da jeg fik muligheden for at læse disse 2. Jeg er måske nok lidt udenfor målgruppen, men jeg synes altså at det er skønt med noget ung romantik indimellem. De fleste kan nok godt huske, hvordan det er at være 16-17 år og være hovedkuls forelsket? Dét kan jeg ihvertfald (Og egentlig er det ikke anderledes at være i min alder og være forelsket 🙈 Just sayin 😉 ) Jeg kan mærke følelserne gennem begge bøger, og Jenny Han´s måde at beskrive både personer og steder er fabelagtig, så jeg føler næsten jeg selv er med i bogen faktisk 😉 ahhh – okay – men næsten 😘 Og det er det fede ved de her bøger. At man har alle følelserne udenpå tøjet, og bare må læse videre, for at se hvad der sker videre. Jeg lagde ikke bøgerne fra mig, før jeg havde læst dem begge, og kan faktisk ikke vente med at læse nr. 3 også. Og så håber jeg egentlig at disse også bliver filmatiseret, ligesom Hvis bare du var min (To all the boys I loved before) også blev. Den er på Netflix btw, hvis du får lyst til at se den – Part 2 er også kommet, og den er ligeså skøn.)

Der er 5 hjerter ud af 5 ♥♥♥♥♥ til begge bøger fra mig.Jenny Han, Lara Jean, Den sommer alting ændrede sig, Sommer uden dig, The Summer I Turned Pretty, It’s not summer without you, ya, young adult, to all the boys I loves before, Carlsen, Lindhardt og Ringhof, Forlaget Carlsen, anmeldelse, boganmeldelse, bookreview, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, anmeldereksemplar,

Bøgerne er modtaget med henblik på anmeldelse. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg bliver ikke betalt for at skrive denne anmeldelse, og har ingen økonomisk interesse i bloggen. Jeg skriver om det jeg har lyst til, og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer.