For barnets bedste // Boganmeldelse // Holm & Bolther

Titel: For barnets bedste

Forfatter: Line Holm & Stine Bolther

Serie: 1. bind i ny serie om kriminalhistorikeren Maria Just

Antal sider: 448

Udgivet: 3. september 2020

Læst som: Papirbog, (læsereksemplar) modtaget af forlaget.

For barnets bedste, Stine Bolther, Line Holm, Politikens Forlag, Holm & Bolther, krimi, roman, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, anbefaling, anmeldereksemplar, Fra bagsideteksten:

Den unge politihistoriker Maria Just bliver uforvarende trukket ind i en makaber mordsag i stærk ny roman af det debuterende krimipar Holm & Bolther. Maria Just arbejder som historiker på politimuseet i København. Hun er i gang med at forberede en udstilling om 100 års uopklarede mordsager, da Røde Kors’ generalsekretær findes myrdet på bestialsk vis. Efterforskerne Mikael Dirk og Frederik Dahlin er på bar bund, men der går lynhurtigt mediestorm og toppolitik i sagen. Ledelsen presser hårdt på for at se resultater – en udfordring for de to selvrådende mænd, der ikke ahr arbejdet sammen før, og som på mange måder er hinandens modsætninger. Da Maria ved et tilfælde finder en forbindelse mellem den verserende sag og et 52 år gammelt uopklaret dobbeltmord i Hellerup, bliver hun ufrivilligt kastet ind i opklaringen, der trækker tråde til landets mest magtfulde og til et skamfuldt kapitel i danmarkshistorien.

******************************

Maria Just arbejder som kriminalhistoriker, og skal lave Politimuseets kommende udstilling “100 års uopklarede mordsager”. I den forbindelse støder hun på en gammel sag, der trækker tråde op til en verserende sag. Men samtidigt kommer den lidt tæt på noget fra hendes ungdom.

En hundelufter finder en tidlig morgen liget af Røde Kors’ generalsekretær. Han har ridset et mærke ind i huden, nærmest som et symbol. Maria finder ved et tilfælde symbolet et helt andet sted. Desuden kommer hun med oplysninger til politimakkerparret Dirk og Dahlin, som de ikke selv ville have fundet.

“”Jeg er færdig for nu,” sagde hun til den heftigt sms’ende politiassistent, som stadig sad ved indgangen. “Fedt. Så kan jeg komme tilbage på min pind. I går var helt skørt herinde. Generalsekretæren, du ved,” sagde Holz og mimede med lukkede øjne og tungen skævt ud af halsen en hængt person. Eller en person, der var meget stresset, det var svært at afgøre.”

Første bog om kriminalhistorikeren Maria Just. Spændende og et friskt pust med en ny “genre”, forstået på den måde, at de fleste hovedpersoner i krimier oftest er politimænd eller journalister 😉

Både Stine Bolther og Line Holm er journalister, og har derfor et bredt kendskab til hvad der foregår i mange forskellige ting. Og det undgår man heller ikke at lægge mærke til. De har styr på, hvad der sker i en retssal, har styr på jargon i de forskellige verdener, og så skriver de begge virkelig godt. Stine Bolther er derudover også forfatter og tv-vært, og har arbejdet i over 18 år som rets- og kriminalreporter. 9 bøger har hun skrevet, bl.a. true crime. Line Holm har været ansat på Berlingske og og været medlem af avisens gravegruppe og arbejdet med undersøgende journalistik. Hun har skrevet 2 journalistiske bøger. Det er første gang jeg er stødt på et kvindeligt makkerpar i krimiverdenen, og det er dejligt og nyt. Man lægger på intet tidspunkt mærke til, at de har skrevet forskellige kapitler, og sat det sammen – jeg kan ikke sige hvem der har skrevet hvad. Sproget er flydende, rettidigt og detaljerigt. Derudover giver de os et fint indblik i ting, der egentlig er bag om ting – ting “vi almindelige danskere” ikke kender noget til – og de gør det med et lille blink med øjet. Altså informationer, pakket lidt sjovt ind. En ting der undrer mig, er dog, hvordan Maria kan blive så viklet ind i hele politisagen – ville man få lov at komme med så langt ind i sagerne i virkeligheden? Måske, jeg ved det ikke. Stine og Line mødte hinanden i 2011, da de begge dækkede sagen om Amagermanden. Jeg mødte det skønne makkerpar til Krimimessens mini-krimidag på Horsens Bibliotek. Jeg havde jo “set” dem da der var online bloggermøde, men det var rigtig fint lige at se dem “live” og høre dem på scenen.For barnets bedste, Stine Bolther, Line Holm, Politikens Forlag, Holm & Bolther, krimi, roman, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, anbefaling, anmeldereksemplar,

“Hun så dem med det samme, da hun trådte ind ad døren i sikkerhedsslusen. Klassisk makkerpar. Office Guy og Field Guy, tænkte hun. Den ene var i mørke jeans, skjorte og koksgrå habitjakke. Han havde venlige øjne og en manke af bløde krøller, der så velfriserede ud på en måde, som Marias aldrig gjorde. Den anden havde grå stænk i det kortklippede hår og så  fem-ti år ældre ud. Eller også var det hans mere rå stil, der snød. Hans jeans var slidt hvide på knæene, hans Dr. Martens-støvler havde næppe set skosvært, siden de blev leveret fra fabrikken, og hans marineblå, højhalsede sweater var blankslidt. han havde et pistolhylster i bæltet.”

Der sættes fin sløjfe på handlingen der foregår både i nutiden og i fortiden. Stort persongalleri, men jeg synes egentlig det går ok med at følge med alligevel. (Jeg er ikke så god til, når der er mange personer at holde styr på 😉 ) De er beskrevet detaljeret, og det er ikke svært at forestille sig hvordan de ser ud.

“”Hold nu kæft. Den sag havde man da løst på fem minutter i dag,” sagde Frederik, da Maria var færdig med at skitsere hændelsesforløbet i Callisensvej-sagen. Mikael smækkede med tungen og fik sendt et højlydt “tsk” i Frederiks retning. “Jamen, det havde man sgu da! Det må jo have flydt med dna på det gerningssted. Og havde man haft vore dages udbredte overvågning, så…” protesterede Frederik. “Jamen, hør her, Marty McFly, så gå ud og start tidsmaskinen. Hvis du rejser tilbage til 68 og opklarer drabene dengang, så fikser Maria og jeg sagen om Georg Schmidt,” sagde Mikael. Tilbage til fremtiden-referencen fes tilsyneladende helt hen over hovedet på Frederik mens Maria grinede højt.”

Jeg synes især at makkerparret Dahlin og Dirk er et pudsigt par. De er vidt forskellige personligheder, og står hvert deres sted i livet, hvilket indimellem giver lidt knubs. Men de ender med at falde godt i hak, og jeg glæder mig egentlig til at læse mere om netop de to i en kommende krimi.

“Hvis det på nogen måde var fysisk muligt, kunne Ilse Svann have svoret, at hendes nervesystem var forbundet med hundens blære.”

Selvom bogen er hård, er der masser af passager der giver et smil på læben. Humor er, for mig, aldrig skidt – selv i en krimi. Og hvad er egentlig For barnets bedste? Hvornår skal man gribe ind? Hvornår fjerner man et barn for barnets skyld?

“Armene var spredt ud fra kroppen og bundet fast til gelænderet, så manden lignede en, der var stivnet i et ynkeligt forsøg på at flyve ved egen kraft. Hans ben hang slappe og livløse og endte i et sæt uklædelige mokkasiner med duske, noterede Ilse. Hun havde altid haft svært ved at forstå ældre mænd, der iførte sig den slags Hugh Hefner’sk fodtøj. Man kunne jo – som her – risikere at blive fundet død i dem.”

Der er 4 ud af 5 hjerter til For barnets bedste. Jeg synes historien er spændende, men lang. Og jeg synes der er for meget politik i den. Og politik er, sådan helt generelt, ikke mig 😉 Når det er sagt, synes jeg bogen er velskrevet og gennemarbejdet at de 2 kvindelige forfattere, og jeg vil helt klart anbefale den til alle der er lidt mere inde i politik end mig 😉For barnets bedste, Stine Bolther, Line Holm, Politikens Forlag, Holm & Bolther, krimi, roman, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, anbefaling, anmeldereksemplar, Bogen er modtaget i gave. Jeg bliver ikke bedt om, ej heller betalt for at skrive dette indlæg. Jeg har ingen økonomisk interesse i bloggen, og skriver om det jeg har lyst til, og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får.