Nattens Udyr // Boganmeldelse // Michael Katz Krefeld

Titel: Nattens Udyr

Forfatter: Michael Katz Krefeld

Serie: Cecilie Mars – del 2. Læs anmeldelse af bind 1 – Mørket kalder her.

Udgivet: 30. oktober 2020

Antal sider: 360

Læst som: Hard back. Modtaget af forlaget.

Michael Katz Krefeld, Lindhardt og Ringhof, Nattens Udyr, anmeldelse af Nattens Udyr, Cecilie Mars, En Cecilie Mars krimi, Mørket Kalder, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, anbefaling, anmeldereksemplar, Fra bagsideteksten:

Når du ser dem komme, er det for sent… En række bastialske kvindedrab ryster Danmark og sætter ild til nettet og medierne. Drabene fører tilbage til en gammel voldtægtssag, som samler en gruppe mænd med en indædt vrede mod kvinder. I sin efterforskning kommer politikommissær Cecilie Mars på sporet af et hemmeligt selskab, og hun opdager hurtigt, at loven ikke rækker, hvis hun skal stoppe gerningsmændene. Men hendes kontante og kompromisløse stil skaber hurtigt nye fjender. Pludselig er Cecilie muligt bytte og trofæ for en brutal vrede.

*****************************************

Jeg kan love Jer for, at der var en hel skare af krimibloggere der jublede meget højt, da Michael Katz Krefeldt bekendtgjorde, at der kom en ny bog med Cecilie Mars. Krefeld havde nemlig sagt, at Mørket kalder var en selvstændig bog, også selvom vi plagede ham en hel del 😉 Så ja – jeg har glædet mig siden jeg fik at vide vi fik en mere. Michael var alligevel ikke helt færdig med Cecilie Mars, der var mere i hende der måtte ud.

“Serien af venstre-jabs blev fulgt op af et perfekt højre-hook, der ramte XL Bobs kæbe rent. Cecilie tog fat om kampsportsdukkens nakke og sendte et par solide knæspark op i hans ansigt. Tessa rappede uforsonligt fra anlægget, mens Cecilie hamrede løs. Cecilie slap sit greb om Bob og betragtede forpustet dukken, der svirpede frem og tilbage på sin fod. Hendes sports-bh og shorts var våde af sved efter den intense træning, og hun hev efter vejret. Da hun havde sundet sig, vendte hun sig om mod sofabrodet og satte sig på hug for at indtage sin sidste bane coke. Bogstavelig talt. Hun ville gå på rehab, lovede hun sig selv, vel vidende, at det var bullshit. Hun havde brug for hvert et gram til at udholde verden. Til at finde sig i alt det lort, omgivelserne sendte mod hende. Ikke mindst Karstensen, hvis job hun nemt kunne løse, selv i en cokerus.”

Vi bevæger os ret meget rundt på “The Dark Net” – men uden at det på noget tidspunkt bliver firkantet eller fortællende. Det passer ind i historien, og vi får ikke flere oplysninger end dem vi har brug for. Det mørke net gemmer på så mange grusomheder, at man bliver forpustet bare ved tanken. En gruppe mænd hader kvinder mere end de fleste, og de forsøger at ramme nogle af dem. De har fundet på deres eget sprog, og egne navne.  De er nærmest som en sekt. Det er Stacy’er, Becky’er der helst vil ses med Chads – med alfahannerne. Der er ikke plads til de “normale” mænd, føler de. Det er skabt af modige gentlemen mod feministerne. Dem der påtvang dem et sexløst liv alene pga. deres genetiske lavere beskaffenhed. Ret meget i tidens ånd, selvom det her er langt værre adfærd.

Enhjørninge bliver aldrig mere det samme…🦄🦄🦄

“Cecilie bankede på døren og trådte ind sammen med Troels. Det overraskede hende, at Karstensen ikke var alene. Han sad for enden af konferencebordet i selskab med en yngre mand og en kvinde. Karstensen bad Cecilie og Troels om at tage plads, hvorefter han præsenterede manden som Palle Hjort fra politidirektørens kontor og kvinden som Birgitte Lund fra Rigspolitiets pressetjeneste. “Hvad er der sket? Er Peter Lundin flygtet? sagde Cecilie og smilte. Der kom ingen smil retur. “Jeg er glad for, at du har bevaret din humoristiske sans, Cecilie. Min mangler fuldstændig, svarede Karstensen.”

Cecilie gør måske nok hvad der passer hende. Men hun er ikke ond. Hun har et godt hjerte, og passer på sin makker. Hun bakker op, og tager gerne skraldet for andre. Desuden har hun altid en kvik bemærkning klar. Hun er rå som få, men vil egentlig de fleste det godt. Og så vil hun så gerne have at der er roligt derude i ghettoen hvor hun bor, og hvor banderne bekriger hinanden på daglig basis.

“Med andre ord en nøgle, som vi ikke kan bruge til en skid. Jeg er færdig”. “Rolig nu. Jeg tænker, at vi bliver klogere, hvis vi parrer nøglen med indholdet på ClickBarts harddiske, som jeg har kopieret hertil,” sagde han og bankede på computeren. Cecilie nikkede energisk. “Fedt, Ismail! Se at få gang i alt  dit voodoo-shit!” “Nu er min familie fra Pakistan, så det er ikke vanvittig meget voodoo, jeg har fået lært mig.”” Ismail tastede løs på sit keybord. “Så noget Islam-shit,” sagde Cecilie og smilte.

Der er et meget hårdt sprog, vulgært faktisk – og en hård tone hele vejen igennem bogen. Det skal man lige vænne sig til, men jeg synes, at jo længere man kommer, finder man ud af at det bare er jargonen, også selvom det er lidt voldsomt. Det passer bare ind i bogen.

“Pis og fuck, tænkte hun. Hun var færdig. Fucking færdig nu. Lorte-John havde endelig indhentet hende. Hun satte sig ind i Golfen og startede bilen. Hun så ned i tasken med de løse papirer med de mange navne på. Hun var nødt til at komme op med en plan og advare dem. I det samme bankede den kraftige betjent på ruden. Cecilie gassede op og kørte ud af Teglholms Allé.”

Og så blev jeg måske (som Cecilie?) lidt småforelsket i Jeremy… The bad guy.. Som også kunne være følsom, men som især gemte på hemmeligheder.

“Det eneste jeg har været, er fucking blind. Hvilket jeg må lære at leve med.”

Cecilie’s nye makker Troels, virker på mig (indimellem) lidt som et “skvat” – ej, det er hårdt sagt, men han tager måske nok en enkelt dum beslutning 😉 i ny og næ.. Men jeg kom til at holde af ham alligevel – især da han tør sige Cecilie imod.

“Folk kører ikke optimalt i dag, sagde Troels diplomatisk, mens han knugede om armlænet.”

Der er 5 hjerter ud af 5 ❤❤❤❤❤ til Nattens Udyr. Jeg var fanget fra start til slut. Det er jo ingen hemmelighed at Michael Katz Krefeld skriver fantastisk, så det behøver jeg ikke gå i detaljer med 😉 Her har han endnu engang begået en krimi der er SÅ meget anderledes end det vi (eller ihvertfald jeg) er vant til. En kvindelig politikommissær, der er lidt uden for lands lov og ret. En kvindelig politimand der gør som det passer hende, også selvom det er ulovligt. Og hvordan er det så lige? For vi har mødt mange mænd der er præcis som Cecilie – afdankede alkoholikere, der både lyver, tager stoffer og selv begår kriminalitet. Men Cecilie er kvinde med nogle af de træk – tilgiver vi hende? Eller synes vi hun er for meget? Hun er bare helt sin egen, og hun venter ikke på at få lov – hun handler på egen hånd. Og nogle gange får hun “lidt” slag for det. Men hun rejser sig altid op igen, og vender gerne den anden kind til, hvis det bliver nødvendigt.

Sådan Michael – det var lige den Cecilie vi havde savnet. Og endnu bedre – der er en 3’er i vente 🙏🏻  og det er virkelig rart – for den slutning… var ikke som forventet 😉 Min umiddelbare kommentar (til mig selv…) var : Holy guaca-f*cking moly…😱

Dagen før udgivelse, var jeg så heldig at deltage i online bloggermøde med Michael Katz Krefeld, forlaget og en god håndfuld krimiblogger-kollegaer. Det var iført den hættetrøje som vi fik tilsendt sammen med bogen. En lækker sort hoodie, som var adgangskrav for deltagelse. Så der sad vi så – hele banden, og lignede en hel bande 😉 Michael Katz Krefeld, Lindhardt og Ringhof, Nattens Udyr, anmeldelse af Nattens Udyr, Cecilie Mars, En Cecilie Mars krimi, Mørket Kalder, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, anbefaling, anmeldereksemplar, Mig der går all-in på farvekoordineringen 😉 ^^

Det er altid dejligt at høre forfatterens egne ord omkring bogen, tanker og hvad han selv synes. Ydermere er det også altid givtigt at høre de andre bloggere, hvad de mener om bogen, og hører de spørgsmål de sidder og gemmer på. Det gør nogle gange at man får et andet syn på nogle ting. Denne gang var jeg nysgerrig på en ting. Michael nævner nemlig en “øko-café” i Horsens, og jeg måtte selvfølgelig vide om den findes i virkeligheden 😉 Det gør den dog ikke – men det er ren krimikærlighed til Horsens og Krimimessen.Online bloggermøde, bloggermøde, Michael Katz Krefeld, Lindhardt og Ringhof, Nattens Udyr, anmeldelse af Nattens Udyr, Cecilie Mars, En Cecilie Mars krimi, Mørket Kalder, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, anbefaling, anmeldereksemplar, Bogen er modtaget mhp. anmeldelse. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg bliver ikke betalt for at skrive denne anmeldelse, og har ingen økonomisk interesse i bloggen. Jeg skriver om det jeg har lyst til, og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer.