Låst // Boganmeldelse // Anne Mette Kirk

Genre: Spændingsroman

Serie: 2. bog om politiassistenten Marc Abildgaard. Den første hedder Knust

Udgivet: 22. Januar 21

Antal sider: 348

Læst som: Hard back – modtaget af forfatteren/forlaget

Låst, Anne Mette Kirk, People’s Press, Knust, Marc Abildgaard, spændingsroman, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, anbefaling, anmeldereksemplar, Fra bagsideteksten:

Da nat bliver til morgen i København, findes 24-årige Clara efterladt i en blodpøl på toilettet på en natklub. Hun har voldsomme hovedskader og svæver i livsfare. Hvordan er en festlig sommeraften i byen endt så brutalt?

Politiassistent Marc Abildgaard indser hurtigt, at forbrydelsen mod Clara er begået med så målrettet et had, at hun næppe er et tilfældigt offer. Mens Clara kæmper for sit liv på Rigshospitalet, kæmper personerne i hendes omgangskreds for at redde sig selv. Hver især gemmer de på en pinefuld historie. Selv offeret Clara vogter over en mørk hemmelighed.

Låst er en fængslende historie om venskaber, der sættes på prøve, løgne vi fortæller os selv så længe, at de til sidst bliver sandheder, og om en beruset ung kvinde, som næsten mister alt.

*********************************

“Anne Mette Kirk har arbejdet som reporter på TV2 News, vært på Station 2 Efterlyst og som presse- og kommunikationsrådgiver i Kongehuset. Hun debuterede i 2019 med den anmelderroste roman KNUST, der strøg direkte ind på bestsellerlisterne. LÅST er andet bind i serien om den unge politimand Marc Abildgaard.”

Da det er andet bind i en serie, ville jeg normalt have læst bind 1 først. Men da jeg modtog bogen, kunne jeg ikke nå at læse KNUST, så jeg forhørte mig lidt, og fik at vide, at jeg godt kunne starte med denne. Det er om den samme politimand – Marc Abildgaard, men personerne det handler om er ikke de samme – og så alligevel, der findes en enkelt genganger. Men jeg havde ikke problemer med at følge med. Dog kan det sagtens tænkes, at jeg læser den alligevel, da jeg godt kan lide at vide alt, når der er flere bøger på vej.

“Det andet der bekymrede ham endnu mere, var, at efterforskeren slet ikke havde nævnt hans gamle dom. Formentligt fordi politiet netop nu arbejdede på en sigtelse mod ham og gemte den slags guldkorn til senere. Som en særlig trumf, der kunne smides øverst i bunken, når det var mest belejligt og afgørende. Måske under et grundlovsforhør”

Clara og hendes veninde Ronja er igang med at flytte ind i en spritny lejlighed, de har været heldige at få fat i, igennem en ven til Clara´s bror. Overdådig efter deres tur til Costa Rica. De har været veninder i mange år, og kender hinanden ud og ind. Deres venskab er sådan et alle gerne vil have og længes efter. Dog er de meget forskellige, og især Clara har sit at kæmpe med, men har den største støtte, både i sin bror Theo og i Ronja.

“”Her er et fucking badekar! Et rigtigt fucking badekar med plads til to,” råbte Ronja.”(Jeg mindes at have sagt PRÆCIS (næsten) det samme, da jeg overnattede til Bogforum forrige år 🤣 )

Clara har sidste dag i sit sommerjob på Institut for Psykologi hos den anerkendte professor Lazare. Hun har brugt sommeren på at taste forsøgsdata ind fra spørgeskemaer, og selvom hun ikke er kommet så meget tættere på at vide en masse om psykologi, har det været godt at være der, og det er godt på hendes CV. Efter weekenden skal hun, sammen med Ronja, starte på psykologistudiet.

“Clara trådte ud af sine sandaler, mens hun endnu stod på entreens kokosmåtte. Sikrede sig, at selv ikke en millimeter af de slidte lædersandaler, der havde tilbragt måneder på de støvede gader i Costa Ricas små byer, rørte gulvbrædderne. Hendes sandalers usselhed stod lysende klar i kontrasten til herskabslejlighedens plankegulve. “Behold dem endelig på, og bare rolig, jeg har ikke nogen af de hæslige blå plastikfutter med,” smågrinte Jannick. “Ikke i denne her hede.” Clara smilede anstrengt og trådte tilbage i sandalerne, det ragede ikke ham, at hun aldrig havde sko på indenfor. Men det var en regel, én blandt mange.”

En hurtigt arrangeret fest med Theo og hans venner i pigernes nye lejlighed, og så er det bare afsted mod byen.

Marc Abildgaard forlod politiet i Lyngby for et år siden, og er nu hos Nordsjællands Politikreds. Han var blevet stillet en stilling som efterforsker i sigte, men indtil nu, kørte han stadig kun patrulje, og han var kommet i tvivl om det var den rigtige beslutning han tog. Vi følger Marc, mens han lidt fra sidelinien kommer til at deltage i efterforskningen, og beviser sit værd igen og igen, og hvordan han vokser med opgaven. Og jeg beundrer ham hans iver og gå-på-mod samtidigt med at han arbejder næsten i døgndrift.

“En ung mand sprang med høj fart ud foran patruljevognen med spredte arme, som var han Jesus på korset. Hans kammerater så storgrinende til, Marc huggede øjeblikkeligt bremserne i, men uden at blive det mindste chokeret. Der var nætter, hvor pizzaslices landede på patrujljevognens forrude, mens andre vagter sluttede med tragiske knivstik og grove overfald. På denne del af Gothersgade kunne alt ske. Den unge fyr highfivede sine venner og blottede en togskinnebøjle på tænderne i overmunden, mens Marc sukkede. Hvor deprimerende! Patruljevognen var degraderet til rekvisit i en mandomstest for teenagedrenge.

Bogen handler mest om Clara, der er udsat for et voldeligt overfald – men da hun ligger i koma på Rigshospitalet, bliver det historierne til familie og venner vi hører rigtig meget til. De har hver deres historie at fortælle, og undervejs findes der rigtig mange gerningsmænd. De kan faktisk alle sammen have gjort det, og der er et plottwist til sidst, som jeg ikke havde set komme. Vi hører om deres forhold til Clara, og næsten hvert kapitel slutter med en cliffhanger. De har alle deres at slås med, og de forsøger at holde sammen på sig selv, og deres historie.

Der er en del personer med i bogen, der hver har sin historie at fortælle. Det kan normalt godt forvirre mig, fordi der er mange at holde styr på. Men måske fordi kapitlerne er korte?, eller også fordi Anne Mette Kirk er så god til at få personerne levende igennem sine beskrivelser, gør det at jeg på intet tidspunkt mister overblikket. Og så er der alle de her søde fyre, som man ikke helt kan lade være at få et lille crush på 😉

Bogen lander lige ned midt i Me-too bølgen, og samtykkelov, og er derfor højaktuel. Den handler også om mobning. Om venskab og kærlighed, og om hemmeligheder. Det er ikke en blodig krimi, men har derimod noget på hjerte, og det at vi kommer til at kende alle personernes historie, gør at vi føler vi kender dem.

Torsdag deltog jeg i Zoom møde med People’s Press, Anne Mette Kirk og en håndfuld krimibloggere. Et virkelig godt og hyggeligt møde. Her hører vi både om Anne Mette’s baggrund og hvad hun tidligere har beskæftiget sig med. Vi får historien om hvorfor og hvordan LÅST fik sin titel (Og også hvordan KNUST fik sin). Hvad hendes tanker bag bogen og temaerne er og har været. Normalt ville sådan et møde have foregået fysisk – og sikkert i København, men her må jeg altså takke corona lidt – for det gør det muligt at deltage i flere møder på denne måde, og dermed møde flere forfattere. Dét at man hører forfatteren selv fortælle omkring bogen gør noget, som man kun får på denne måde. Det kommer ikke til udtryk i mine hjerter som bogen får, dem har jeg allerede tildelt inden (såsnart jeg har læst bogen, ved jeg hvor mange hjerter den får), så det gør ikke mit indtryk af bogen anderledes.

Jeg giver Låst 5 hjerter ud af 5 ❤❤❤❤❤ Jeg var fanget fra start til slut, og jeg er virkelig begejstret. Selvom der er mange personer med i bogen, mister jeg ikke, som jeg normalt hurtigt gør, overblikket over dem. Kapitlerne er korte og lette, så man hurtigt lige snupper et mere. Det er en pageturner af format, og jeg glæder mig allerede til nr. 3, som Anne Mette Kirk, heldigvis så småt er i gang med. Well Done! Låst, Anne Mette Kirk, People’s Press, Knust, Marc Abildgaard, spændingsroman, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, anbefaling, anmeldereksemplar, Bogen er modtaget mhp. anmeldelse. Jeg bliver ikke betalt for at skrive dette indlæg, og har ingen økonomisk interesse i bloggen. Jeg skriver om det jeg har lyst til, og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer, og det er altid min helt uforbeholdne mening du får.