Hævnens lyst // Boganmeldelse // Rikke Thorup

Titel: Hævnens lyst

Forfatter: Rikke Thorup

Forlag: Mellemgaard

Udgivet: 11. december 2020

Antal sider: 405

Læst som: Lyttet på Mofibo

Rikke Thorup, Hævnens lyst, Rikke Thorup Hævnens lyst, boganmeldelse Hævnens Lyst, anmeldelse af Hævnens lyst, Mellemgaard, Forlaget Mellemgaard, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, anmeldereksemplar, Fra bagsideteksten:

I en lille by nord for Aarhus lever den unge Lea Maagård under kummerlige forhold med forældre, der ernærer ved at sælge deres datter til sexlystne mænd. Et barndomshjem, hvor kærlighed og tryghed er det sidste, man får at føle. Hver dag og nat er en lang kamp for denunge piges overlevelse, til hun en dag får nok. Hun forsvinder sporløst, men forældrene melder hende aldrig savnet. Mange år senere i samme område begynder en række brutale mord og blodige overfald, som varsler en uventet drejning for det lille idylliske samfund, og sandhederne står i kø for at komme frem. Dette bliver en hæsblæsende sag for drabsafdelingen i Aarhus. Med efterforskningsleder Andreas Larsen i spidsen bliver det starten i en vanvittig jagt i opklaringen af flere gamle henlagte mysterier, der pludselig vælter op til overfladen. Alle frygtindgydende motiver peger alle i retning af den tidligere forsvundne pig? Men er hun tilbage?

********************************

Jeg blev kontaktet af forfatteren, om jeg havde lyst til at læse hendes bog. Ret ofte siger jeg nej tak, simpelthen fordi jeg ikke kan sige, hvornår jeg får tid til at læse og anmelde. Men på den anden side, er jeg også ofte tilbøjelig til at sige ja tak, fordi jeg gerne vil hjælpe en ny forfatter godt på vej. Og det er en forfatters “baby” vi har i hænderne. Det betyder noget.

Jeg var startet på bogen i januar, men nåede ikke så langt, før jeg måtte lægge den igen. Den fangede mig slet ikke. Jeg blev noget intimideret af starten, fordi vi her hører om den unge Lea, der bliver misbrugt af mænd hver eneste nat. Det var en hård start, og jeg tænkte at det kunne jeg simpelthen ikke holde til hele bogen igennem. Den lå en tid, men den spøgte stadig i mit hoved. Så besluttede jeg at give den endnu et forsøg, men nu som lydbog. Og vi var da heller ikke mere end et par kapitler inde, før den havde fanget min interesse. For heldigvis er det kun i starten vi hører det her penslet helt ud. (Jeg er normalt ikke sart!) Det ved Rikke godt, for det har vi skrevet sammen om 😉

“Så skete det! Den velkendte knirkende lyd fra de halvrådne gamle trappetrin op til loftrummet hørtes. Hun fulgte lyden og mærkede angsten tiltage. Skridtene blev lydløse, og hun vidste, fodtrinene var nået til det ildelugtende lodne gulvtæppe. Tæppet, der var genbrugt fra naboens hus og ikke engang kunne nå helt ud til loftets kanter, men vippede op langs siderne og lod fugt og skimmel gemme sig under det. Her boede hun på sit fjortende år og havde aldrig prøvet andet. Små insisterende dryp fra dråber, der havde fundet vej ned gennem de gamle tagsten og halvrådne lægter, afslørede sig selv. En mandeskikkelse kom langsomt til syne i skæret fra gårdlampens svage lys, der strakte sig højt fra den mudrede gårdsplads, hvor vinterens mange regnfulde dage for længst havde overtaget magten. Hun kunne lugte ham, og snart ville hun kunne mærke ham. Skikkelsen bøjede sig ned over hende, og den dårlige ånde omsluttede hendes ansigt i det ret så kolde rum. Dunsten af cigaretter og en udefinerbar blanding af surt og stærkt åndede ud fra hans svælg, og han hviskede hæst i hendes øre. “Bliv liggende roligt, og slap helt af, og gør som jeg siger, så skal jeg være sød ved dig.”

Men så tager bogen fart, og vi er med i efterforskningen af nogle brutale mord der bliver begået i et område, hvor de myrdede bor tæt på hinanden. Vi følger både med fra Politiefterforskeren Andreas, politiassistent Lisbeth Ejby, Politiassistent Gundersen (En smart i en fart-type, der er for lækker til de fleste, hvis han skal sige det selv 😉 ) og hen omkring Retsmedicineren. Og det er både privatliv og arbejdsrelateret, hvilket fungerer godt.

“Den store, smukke sneklædte glaskuppel tonede frem i morgenlyset forude. Stine satte cyklen fra sig i stativet og gik mod personaleindgangen for at låse sig ind. Scanneren bippede, og døren gik op med et klik, og hun stampede med et par hårde tramp sneen af sine gamle støvler. Trak huen af og kørte en hånd gennem det let svedige nakkehår, imens duften af kaffe hilste hende i møde. “Godmorgen, Stine,” bød flere kolleger hende velkommen, da hun trådte ind i kantinens køkken. Hendes blik scannede flygtigt gennem rummet, hvor hun hurtigt spottede ham. Alexander, den lækre mørkhårede kollega med de dybe, brune øjne, sad ved et bord for sig selv. Foroverbøjet, med en hue trukket godt ned over ørerne og albuerne hvilende på bordkanten, hang han ind over en bog. Tydeligvis langt væk. “Godmorgen,” forsøgte Stine forsigtigt for ikke at forskrække ham. De skønneste dybe mørkebrune øjne så op fra bogen, direkte ind i hendes, og hans ansigt indrammedes om et bredt smil. “Stinepigen, der var du jo. Godmorgen, min ven.”Alexander klappede bogen i.”

Samtidig følger vi den unge Stine der arbejder 2 forskellige steder samtidig med at hun studerer biologi. Hun er glad for sit liv og det lille hyggelige kolonihavehus som hun har arvet. Hun arbejder bl.a. i Botanisk have, hvilket egentlig er hendes drømmejob. Hun er glad for sin chef, og bliver virkelig glad for en sød kollega. De bliver forelskede, og forsøger at få det hele til at gå op. Men kan hun stole på Alexander? Hun vil så gerne lukke ham helt ind, men hun har haft en lidt dårlig barndom, og har ikke mange mennesker i sit liv som hun helt stoler på.

“Du må være Stine. Jeg hedder Jørgen. Jeg er Alexanders far. Hyggeligt at hilse på dig. Jeg har hørt en del om dig,” blinkede han og trak en stol ud fra bordet og satte sig i hjørnet. “I arbejder sammen, hører jeg?” “Ja, vi arbejder sammen i Botanisk Have,” kom det genert fra Stine. Hun mærkede roen lægge sig stille og roligt i kroppen i takt med hendes hjerteslag og følte sig hurtigt ganske tryg i selskabet. Alexanders forældre var virkelig søde. Nu forstod hun pludselig, hvad en familie var. En rigtig familie. Sådan en tryg en af slagsen. Hun rettede sig op, stadigt med fingrene trygt sammenflettet i Alexanders, og forsøgte på naturlig vis at fortsætte samtalen med Alexanders far. Han smilede stadig mod hende med rolige, anerkendende øjne. “Jeg arbejder også i en helsekostbutik et par dage om ugen for at supplere og tjene ekstra til mit studie. Jeg læser biologi som enkeltfag på HF, og jeg skal til eksamen til sommer.”

Hun bliver langsomt trukket ind i efterforskningen på de brutale mord i sit gamle kvarter.

“Andreas kunne høre, hvordan Lisbeth ihærdigt bladrede rundt i papirbunkerne på skrivebordet. Efterhånden var der så meget at holde styr på, at hun ikke huskede nogensinde før at have haft så meget at koordinere gennem alle sine år på gården. “Og så lige en sidste ting, Larsen, vi har fået go fra dommervagten til aflytning af Jytte Andersens bolig. Der er observatører på stedet, som afventer at kunne give grønt lys til, at teknikerne kan montere. Men umiddelbart virker det til, at hun ikke har tænkt sig at forlade hjemmet, men vi håber, det lader sig gøre i løbet af dagen.” “Super, Ejby, godt arbejde, vi ses inden længe, PG og jeg er på vej retur mod gården. Vi skal have sat en efterlysning i gang på Camilla. Hendes mor skulle gerne have fremsendt et billede på kontaktmailen, som vi kan anvende offentligt i efterlysningen. Det gælder alle medier, vil du lige tjekke op på, om der allerede ligger noget i boksen og få sat det i gang, tak?”

Jeg kan godt lide Rikke Thorup’s måde at skrive på. Det er et flydende sprog, og hun har gode beskrivelser af både områder og personkarakteristikker. Der er en hel del folk med i bogen, og her skulle jeg lige holde tungen lige i munden, så jeg kunne huske de forskellige folk fra hinanden. Især fordi nogle af dem både bliver kaldt deres rigtige navn og nogle gange deres forkortelser eller kælenavn. Men det er herlige folk, og de fleste kommer man til at holde af. Der er flere historier i historien, hvilket virker fint, og der bliver bundet sløjfe på det hele til sidst, også det man ikke lige umiddelbart tænker har en betydning for sagen.

Og man tænker egentlig tidligt i bogen, at man har regnet den ud… men opdager så at det havde man ikke lige alligevel 😉 Plot twist, når det er bedst.

Og så skal man huske, at det altid er en god idé at give en bog en chance, også selvom den måske ikke lige fanger på bagsiden, forsiden eller i det første kapitel. Jeg er ihvertfald glad for at jeg gav bogen en ekstra chance. Men de fleste kender nok det med, at de ikke lige falder for en bog ved første øjekast? 😉

Der er faktisk 4 hjerter ud af 5  ❤❤❤❤ til Hævnens lyst. God og velskrevet krimi og en virkelig fin debut til Rikke Thorup. Så selvom bogen og jeg kom dårligt fra start, blev jeg virkelig fanget ind.  Rikke Thorup, Hævnens lyst, Rikke Thorup Hævnens lyst, boganmeldelse Hævnens Lyst, anmeldelse af Hævnens lyst, Mellemgaard, Forlaget Mellemgaard, krummeskrummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, anmeldereksemplar, Krummehjerter,

Bogen er modtaget mhp. anmeldelse. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg bliver ikke betalt for at skrive dette indlæg, og har ingen økonomisk interesse i bloggen. Jeg skriver om det jeg har lyst til og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer.