En familietragedie // Boganmeldelse // Mattias Edvardsson

Titel: En familietragedie

Forfatter: Mattias Edvardsson

Forlag: Forlaget People’s

Genre: Roman

Udgivet: 2. november 2021

Antal sider: 378

Læst som: Hard back, modtaget af forlagetEn familietragedie, Mattias Edvardsson, People’s Press, Forlaget People’s, People’s, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,

Da Bills kone dør af kræft, står han alene tilbage med deres otterårige datter Sally. Økonomien er helt i bund og for at få det til at løbe rundt, lejer han et værelse ud til Karla, der har frigjort sig fra sin mor og dennes misbrug og er flyttet til Lund for at studere jura. Karla tager et studiejob som rengøringsdame og havner hos børnelægen Steven Rytter og hans kone Regina. Hurtigt forstår hun, at alt ikke er, som det bør være i huset. Hvorfor tilbringer Regina hele dagen indelukket i et mørkt soveværelse? Samtidig befinder trediveårige Jennica sig i en dyb identitetskrise, da hun får kontakt med Steven Rytter på Tinder. Det slår gnister mellem dem med det samme, og de har en fantastisk sommer sammen. Men der er noget ved Steven, som ikke helt stemmer. Da sommeren er ved at rinde ud, bliver Steven og Regina fundet myrdet i deres hjem, og spørgsmålene melder sig. Frem vokser en historie om afhængighed, retfærdighed og moral. Hvad eller hvem måtte ofres.

*********************************

Man følger både Jennica, Karla og Bill, og får således deres historier i bidder. Samtidigt får man uddrag fra politiets afhøringer undervejs. Og her får man serveret noget af historien, og så gætter man ellers løs for resten.

“Jeg løfter en keramikfugl for at komme til med støvekosten, flytter flasker med badeolie, balsam og sæbe væk fra badekarret, der står på små, forgyldte løvefødder. Jeg kan ikke lade være med at sammenligne med vores eget badeværelse hjemme i Boden. Den slidte plasticmåtte, det kalkplettede badekar og toiletkummen med de brune aflejringer. Jeg ligger sammenkrummet i et forsøg på at komme til bag toiletstolen, da det banker let på døren. Det giver et gib i mig, og jeg slår hovedet mod badekarrets kant. “Undskyld, det var ikke meningen at forskrække dig. Er du okay?” “Der skete ikke noget.” Det dunker i hele knolden. Nu får jeg nok en bule. “Det var dumt af mig,” siger Regina. Hun ser ud til at have børstet håret. Og for første gang har hun bukser og bluse på i stedet for pyjamas eller morgenkåbe.”

Steven og Regina findes dræbt i deres hjem i Lund. Hvem ønsker dem dræbt? En bog om sorg, tab, ungdom, kærlighed, griskhed og helt almindelige mennesker.
Bill er alene med sin datter Sally, efter at Miranda er død af kræft. Han vil gøre alt for at gøre Sally glad, men desværre har Bill ikke et job, så pengene er små. Derfor lejer han et værelse ud til Karla, som hurtigt bliver en vigtig del i Sallys liv. Karla studerer Jura, og mangler et sted at bo, og et studiejob. Sally forguder hende, og de to bliver hurtigt gode venner. Karla tager et rengøringsjob hos rigmandsparret Steven og Regina der har en kæmpevilla. Karla opdager hurtigt at der er noget galt i hjemmet, og fordi hendes egen mor er misbruger, påtænker hun at det samme er sagen med Regina. Men hvad er hoved og hale i det hele, og hvorfor ligger hun bag lukkede døre hele dagen?
“På Sallys gamle værelse er der tapet med motiver fra Løvernes Konge. Når jeg får brug for en pause fra studierne, drømmer jeg mig bort mellem giraffer, zebraer og flamingoer. De juridiske begreber smurrer rundt. Alt gå ri opløsning. Jeg ville ønske, at min mor var her. Jeg foreslog det sågar. En uge før jeg rejste, satte jegm mig ned ved køkkenbordet og tog hendes hænder, der er blevet så gamle så hurtigt. “Du kan jo tage med, hvis du vil,” sagde jeg. Vi vidste begge, at det ikke ville ske, men jeg ville alligevel sige det. Og jeg mente det. Det tror jeg i hvert fald. Hun skulle i hvert fald ikke kunne hævde, at jeg ikke havde givet hende tilbuddet.”
Jennica møder Steven, og bliver hovedkuls forelsket, men der er noget der skurrer, og får hendes alarmklokker til at ringe. Det hele er ellers perfekt, og de har en dejlig sommer sammen. Men Jennica bliver nødt til at finde ud af hvad det er der sker. Hun arbejder som “clairvoyant rådgiver” som de selv skriver på hjemmesiden, men hun er ikke spåkone, og må ikke spå om noget. Men hun har indlevelsesevne, og det er det vigtigste, når folk ringer ind og har brug for en at tale med.
“Nu sidder jeg med et headset på hovedet og et glas i hånden og venter på dagens første opkald. Nogle af samtalerne er herligt forfriskende. Som fyren forleden, der overvejede at blive omskåret. Han ville gerne vide, hvordan kvinder ville opfatte sådan et initiativ. Havde jeg erfaring med emnet? Det endte med, at jeg anbefalede ham en Prince Albert-piercing. Men de fleste, der ringer ind, er kvinder, der befinder sig et sted mellem halvtreds og døden. Og de ringer for at tale om deres mænd. Om noget, de tror er kærlighed, eller håber kan blive til en form for kærlighed. Elsker han mig? Vil han forandre sig? Vil det nogensinde blive ham og mig? Svaret er altid nej, nej og nej. Jeg pakker det selvfølgelig ind i sukker og honning, men de her kvinder fortjener at høre sandheden i stedet for mere tågesnak om prinser og hvide heste. Hvis han ser ud som et dumt svin, går som et dumt svin og stinker som et dumt svin – surprise: Så er han et dumt svin.”

Der er 5 hjerter ud af 5 til En familietragedie ♥♥♥♥♥. Når man først åbner bogen, lægger man den ikke før man er færdig. De bøger jeg har læst af Mattias Edvardsson, har alle været pageturnere, og denne er ikke anderledes. Han kan noget specielt med sine historier, der får læseren fanget fra side 1. Hans snørklerier og fortællinger er one of a kind, fordi de bliver bygget op lidt efter lidt, hvor man måske har hørt noget fra slutningen, men så starter man forfra igen, og bliver måske lidt forvirret 😉En familietragedie, Mattias Edvardsson, People’s Press, Forlaget People’s, People’s, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,

Bogen er modtaget i gave. Jeg bliver ikke bedt om, ej heller betalt for at skrive denne anmeldelse. Jeg har ingen økonomisk interesse i bloggen. Jeg skriver om det jeg har lyst til, og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer.