Nøglen til mord // Boganmeldelse // Anna Grue

Titel: Nøglen til mord

Forfatter: Anna Grue

Serie: Fru Anne-Maj Mortensen – 3. del

Genre: Hyggekrimi

Antal sider: 457

Udgivet:2. april 2022

Læst som: Lyttet på MofiboNøglen til mord, Anna Grue, Lindhardt og Ringhof, hyggekrimi, krimi, Fru Mortensen, Anne-Maj Mortensen, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,

Anne-Maj Mortensen finder sin eksmands blodige lig i en luksuslejlighed ved Nykøbing Sjællands lystbådehavn. Den ældre herre har tilsyneladende begået selvmord, og ingen forstår hvorfor. Kort tid senere overrasker Anne-Maj et par, der på mystisk vis har skaffet sig nøgler til luksuslejligheden for at have sex – og snart får hun mistanke om, at den lokale ejendomsmægler står bag et organiseret misbrug af tomme ejendomme. Politiets efterforskere tager som sædvanlig ikke Anne-Maj alvorligt – ikkke engang, da man finder først ét, så et andet lig, der efter hendes bedste overbevisning har forbindelse til sammensværgelsen. Men de skal blive klogere.

**********************************

Så er vi dælme retur hos Anne-Maj, Didi, Iben og Mortensen d. 3. Det er lidt som at komme hjem og besøge en gammel ven. Det er 3. del i serien, der godt kan læses fritstående, men det anbefaler jeg ikke. Der er rigtig mange finurligheder ved Fru Mortensen, og dem vil du ikke gå glip af. Hun elsker at lave mad, gå i haven, gå tur med Mortensen d. 3. Sit barnebarn Didi, og datteren Iben, der er blevet kæreste med Anne-Maj’s nabo, der altid hjælper hende hvis hun har brug for det.

“Endnu en gang grubler Anne-Maj over aldersforskellen mellem en mand og en kvinde i en amourøs relation. De seks år mellem hende selv og Per og de næsten ni, der er differencen mellem Iben og Jonas… Det forekommer hende pludselig at være ingenting. Fuldstændig ligegyldige tal, sammenlignet med de … Hvad? Lad os sige pigens tretten trukket fra mandens halvtreds… syvogtredie år! Han kunne snildt være hendes far, i teorien også hendes bedstefar. Det er fuldstændig hårrejsende. ”

Anne-Maj Mortensen finder sin eksmand død i hans hjem, og da den skal sælges, skal der selvfølgelig ryddes op og gøres i stand først .

Fru Mortensen har en aftale med ejendomsmægleren om at hun kommer et par gange om ugen og lufter ud, og sætter friske blomster. Ejendomsmægleren har selvfølgelig en nøgle han kan bruge til fremvisninger, og ellers er der ikke andre der har adgang. Derfor bliver hun en smule befippet da hun kommer ind og hører lyde der ikke hører til i en tom lejlighed. For å si det sånn… Manden stikker af, men pigen og Anne-Maj får en lille snak. Hun møder snart pigen igen, og hendes veninder. Det skal vise sig, at hun kommer til at møde dem ofte, og får god hjælp af dem.

“Alle gode forsætter om denne gang at holde opdageriet skjut for barnebarnet ryger på gulvet med et brag allerede fire døgn senere. Anne Maj har brugt flere timer, spredt ud over et par dage, på at forsøge sig med at finde flere oplysninger hun kan bruge i sit arbejde med drabssagen, men hun bliver ved at støde på problemer. Hun er bestemt ikke dum, og hun bruger da også nettet ubesværet  til bankforretninger, shopping og kontakt til offentlige myndigheder, ligesom hun i perioder er særdeles aktiv på Facebook, men hendes viden og erfaring med at sno sig uden om diverse forhindringer uden at afsløre sin identitet er ikke imponerende.”

For Anne-Maj, kan selvfølgelig ikke lade være at blande sig i efterforskningen om hvordan det kunne ske. Og pludselig er der ikke bare ét, men to døde, som hun også kan blande sig lidt i.

Jeg er vild med Anne-Maj og hendes familie. De kommer rundt om mange ting denne gang. Både datingsider (og jeg ved ihvertfald, at det er et meget underligt sted.. 😉 ) regler osv. hos ejendomsmæglere, unge mennesker, ældre mennesker. Venskaber på tværs. Man får lidt at vide undervejs om de to første bøger, og hvordan hun har blandet sig i Politiets arbejde, men hvis du vil ha det fulde udbytte skal du læse Mysteriet i Genbrugsen og Døden i kurbadet

Du skal ikke forvente blodbad, og voldsom krimi eller thriller – Anne-Maj Mortensen er hyggekrimier, og det er så herligt at være med til at opklare mord sammen med hende.

Anna Grue er god til at beskrive både følelser, steder og personer, så man kan fornemme hvad der sker, og man synes næsten man er med når det sker. Og faktisk ville jeg helt vildt gerne kende Fru Mortensen i virkeligheden. Forlaget har sendt en skøn pressepakke med både bog, chokolade, vin, arbejdshandsker og blomsterfrø, så man kan gå Anne-Maj Mortensen i bedene – so to speak 😉 og selv fremtrylle lidt sommerblomster.

Ved du, at det er bøgerne bag Den skaldede detektiv som Anna Grue har skrevet, der er blevet serien Sommerdal på Charlie?

Der er 5 hjerter ud af 5 ♥♥♥♥♥/5, til Fru Mortensen. Anna Grue er god til at fange læseren og fastholde, så man ikke lige stopper med at læse. Denne gang har jeg lyttet til bogen og det gør oplæseren jo helt fantastisk. Hun er en af mine yndlings oplæsere.Nøglen til mord, Anna Grue, Lindhardt og Ringhof, hyggekrimi, krimi, Fru Mortensen, Anne-Maj Mortensen, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,Bogen er modtaget mhp. anmeldelse. Jeg bliver ikke bedt om, ej heller betalt for at skrive dette indlæg. Jeg skriver om det jeg har lyst til, og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får.