Vild med dig // Boganmeldelse // Mhairi McFarlane

Forfatter: Mhairi McFarlane

Forlag: Harper Collins

Genre: NA, kærlighed /roman.

Antal sider: 378

Udgivet: 23. august 22

Læst som: Papirbog. Modtaget af forlaget.

Mhairi McFarlane, Vild med dig, Mad about you, Harper Collins Nordic, Harper Collins, Roman, kærlighed, Venskab, romantik, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,Fra bagsideteksten:
Harriet Hatley er bryllupsfotograf men selv har hun mistet troen på romantik. Tanken om ægteskab gør hende dårlig og hun afskyr chokoladefontæner mere end noget andet, så da hendes kæreste frier, gør hun det eneste rigtige – slår op med ham og flytter ud.
I stedet lejer hun sig ind hos den håbløse romantiker Cal Clarke, der selv har været igennem en ægte bryllupskatastrofe. Men med en eks, der nægter at give slip, og en anden, der beslutter sig for at hævne sig, opdager Harriet snart, hvor hurtigt tilværelsen kan bryde sammen.
Mens hun kæmper for at redde sin karriere og sit omdømme, går Harriet og Cal fra at være bofæller og diametrale modsætninger til at være venner, og det viser sig hurtigt, at de begge har hemmeligheder, som de skal forholde sig til.

Harriet er bryllupsfotograf og møder ind til en forlover, der har sluppet gommen væk, fordi han ikke var klar. Harriet ser med når forloveren fortæller bruden hvad der er sket.

“Forloveren så på hende med anspændt desperation. Han var dækket af et tyndt lag sved, som om han var blevet penslet med æg og ville få en gylden skorpe ved 180 g. En meget akavet pause fulgte, hvor Harriet spekulerede over, om han kunne tale. “Han er væk, Harriet,” kvækkede Sam endelig med vilde øjne. Han sagde det med samme brudte stemme og alvor, som folk normalt brugte, når de mente: afgået ved døden. “Hvem er væk?” “Gommen!” Forloveren slog ud med begge armer mod den tomme plads ved sin side. Harriet så på uret. Der var 10 minutter, til det officielt gik i gang. “Få ham tilbage lige med det samme, ellers ankommer hun uden han er her,” hviskede hun indtrængende. “Det er det, der er tanken,” sagde Sam, der så ud, som om han var ved at få foden amputeret uden bedøvelse ombord på en hjemsøgt båd i høj sø. “Han kommer ikke tilbage.”

Harriet bor sammen med Jon, som er en velhavende mand. Det er hans hus, og hun har ikke mange ting med selv. Han ved godt at hun ikke ønsker at blive gift, men lige lidt hjælper det, når han alligevel frier til hende lige foran hans familie. Det er ikke fordi Harriet er en som svigermor elsker, men hun (svigermor) ønsker alligevel tillykke da Harriet selvfølgelig bliver nødsaget til at sige ja. Det er lige indtil de kommer op på hotelværelset bagefter, og Harriet trækker sit ja tilbage. Som man kan forestille sig, bliver det en akavet tur tilbage til huset, og Harriet ønsker at flytte så hurtigt som muligt.

Harriet, den anden tilstedeværende non-karaokeentusiast, sneg sig til at skæve til Cal. Der var ikke en bestemt ting, man kunne fokusere på og sige: der, det er derfor, han er så flot, medmindre man talte de laserklare bleggrønne øjne med. Som hos nogle virkelig eftertragtede kvinder, Harriet havde kendt, var skønheden ikke et bestemt sted, men i måden, helheden var sat sammen på. Alt var velproportioneret, alt var harmonisk. Harriet følte sig ofte som en underlig bunke af enkeltdele, der ikke helt var i hak. Cals lige næse passede tydeligvis til de læber, der så fuldkommen rigtige ud med den kæbe.”

Hun flytter ind til Cal, som lejer et værelse ud. Det er et dejligt hus, men væggene er tynde, og hun overhører Cal tale med sin gode ven i haven. En ven som Harriet har set før. Det er nemlig forloveren fra brylluppet som ikke længere havde en brudgom…

“Han var en følelsesmæssig terrorist, men ikke voldelig, så der var ingen trussel mod min sikkerhed.”

Den handler en del om det at være single. Om at skulle ud på “markedet” igen. Om venner, og hvem man kan stole på. Om sårede følelser, psykisk nedbrydning, om at komme op igen, og ud på den anden side, efter et dårligt forhold. Om at tro på, at man er god nok, selvom man måske hele tiden får at vide at man ikke er. Hvis man i en længere periode er blevet nedbrudt, og dagligt har fået at vide man er forkert på alle måder, bliver overvåget, tjekket og skældt ud. Ja, så er det svært at forlade sit forhold, for selvom man ikke har det godt, tror man på at man ikke kan klare sig selv.

“Under denne trussel om hård adfærdskritik, dybt ondartet hypergranskning, begyndte jeg at ændre mig. Tilpasse mig for at overleve. Jeg trak mig tilbage, var anspændt, nervøs. Jeg tabte 10 kg. Af nerver, og fordi han havde nævnt, at han godt kunne lide spinkle piger. Han sagde: “Du, du er velpolstret, ikke? Nej, jeg mener det ikke nedsættende. Du kan bare lide mad lidt for meget, men sådan har de fleste det jo.” Jeg holdt op med at kunne lide mad helt så meget. Han fortalte leende, at hans venner sagde, jeg lignede et tegnefilmsjordegern. Du vil gerne æde, men er ikke sikker på, du bør. Dybt ydmyget protesterede jeg. “Haha, jeg har tydeligvis ikke noget imod det, vel! Du er min pige! Han synes tydeligvis, du ikke helt er på mit niveau, men det gør jeg ikke.” “Ikke på dit niveau?” sagde jeg, forfærdet. “”Åh gud, Harriet, sagde han og klemte udmattet om næseryggen. Vær nu sød ikke at gå amok igen. Jeg troede, du bare ville grine af det, det betyder ikke noget.”

Mhairi McFarlane skuffer aldrig. Jeg er vild med hendes lette måde at skrive på. Alvorlige emner krydret med sjove citater og anekdoter. Der er 5 hjerter ud af 5 til Vild med dig ❤❤❤❤❤
Det er én af de bøger man ikke lægger fra sig når man først er begyndt, og jeg tog ikke meget mere end et døgn om at læse den. Perfekt når man nogle gange har svært ved at få læst, den landede lige på et godt tidspunkt.Mhairi McFarlane, Vild med dig, Mad about you, Harper Collins Nordic, Harper Collins, Roman, kærlighed, Venskab, romantik, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,

Bogen er modtaget mhp. anmeldelse. Jeg bliver ikke bedt om, ej heller betalt for at skrive dette indlæg. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg skriver om det jeg har lyst til og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer.