En nation holdt i SKAK// Boganmeldelse // Johan Høst

Forlag: Forlaget Peoples

Serie: 1 del

Genre: Spændingsroman

Udgivet: 27. oktober 2022

Antal sider: 428

Læst som: Hard back, modtaget af forlaget.

Johan Høst, People’s, Forlaget People’s, People’s Press, En nation holdt i skak, skal, Chris, norsk debutant, norsk thrillerdebut, nordk forfatter, spændingsroman, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,Fra bagsideteksten:

Norges statsminister bliver kidnappet. Terroristen stiller kun ét krav. At politikerne, som sidder ved magten, spiller et parti skak om statsministerens liv. Brikkerne repræsenterer personer fra statstjenesten eller samfundtoppen. Hver gang terroristen tager en brik, må også et menneske lade livet.
Inden det første træk stopper en trailer ved det norske parlament, Stortinget. Overdækningen trækkes af og afslører statsministeren i et glasbur. Spillet er i gang, og skakuret tæller ned. Det samme gør uret på det bombedisplay, som hænger om statsministerens hals.
Stortinget står over for et umuligt valg. Skal de ofre statsministeren for at redde flere liv? Leder af politiets aktionsstyrke, Anton Block, må sammen med kollegaen Björk Jónsdottir kæmpe en næsten umulig kamp mod tiden for at finde skakterroristen, stoppe mordene og redde det norske demokrati.

************************

Jeg synes egentlig ikke jeg behøver at skrive så meget om indholdet i bogen, da bagsideteksten siger det så fint. Men derimod synes jeg det er vigtigt at fortælle at jeg tror Johan Høst bliver en stor forfatter i Danmark. Han skriver spændende og fængende, og det er altså vigtigt, når det især handler om SKAK og politik 😉 Men… jeg synes det er vigtigt at få med, at den er hæsblæsende hele vejen igennem. Terroristen er altid 2 skridt foran… Ligemeget hvor meget de kæmper.

“Hvad står på spil? Først det åbenlyse: statsministerens liv. Vinder I spillet, bevarer I kongen og dermed statsministeren. Desuden handler det om, hvad I kan vinde tilbage. Nemlig folkets tillid. Jeres måde at spille på, og hvilke ofre I vil bringe, vil afsløre for folket, hvem I virkelig er. Vil I beskytte symbolet for det norske demokrati og de værdier, vores samfund bygger på? Noget, der er større end jer selv. Eller vil I ofre Torvald Astrups liv for at redde jeres eget skind?”

Dog synes jeg, at bogen har mange personer med, hvilket gør det svært for mig at navigere i. Der er mange at tage stilling til, og mange at holde styr på.

“Sorts ur begyndte at tælle ned. Synkront med skakuret på tabletten begyndte nedtællingen på bombedisplayet omkring halsen på Astrup. Anton kastede et blik på sit eget ur. Klokken var 10.”

Bogen er politisk uden at være politisk 😉 på den måde at forstå, at jeg troede den ville være kedelig, da politik ikke er noget jeg læser om. Men selvom vi har med politikere at gøre, er der en masse andet indeover.

“Anton nåede at høre klikket efterfulgt af braget, før han havde genvundet balancen. Klikket kom fra en lang metalstang, hvis ende var fastgjort til indersiden af døren og hvis anden ende stødte op imod en klods. Braget kom fra et højt bord, som havde balanceret på klodser, men som nu væltede omkuld. For nogle sekunder siden havde det holdt hans krop oppe. Nu hang han bagbundet og kneblet fra en wire i loftet.”

Et par uger før udgivelse var jeg, sammen med en flok krimibloggere- og entusiaster, inviteret af forlaget til AROS, hvor vi hørte Johan fortælle om bogen. Hvor han fik idéen fra. Han er yderst spændende at høre på, og havde selv svært ved at sidde stille.
Bog nr. 2 er godt i gang, (Og handler om gaming) og om 3 år, kommer En nation holdt i skak som film. Og dét tror jeg den egner sig særdeles godt til. Johan gik anderledes til værks end de fleste andre forfattere, da han skulle sælge sin bog. Han lavede nemlig en trailer, hvor der sker en del af det spændende i bogen. Og så ville han gerne have at forlagene kom til ham, istedet for at han skulle gå tiggergang ved dem. Det synes jeg simpelthen er det vildeste.
Der er Ingmar Bergman referencer i bogen, ligesom nogle af navnene også har stor betydning, hvis man er lidt kendt i skakmiljøet f.eks.
Han fortalte os også hvordan han arbejder når han skriver, og fortalte ydermere at han selv er ret dårlig til skak 🙂 Bogen fik terningekast 6 i VG da den udkom, selvom Johan Høst i en tid var bange for den kun ville få 1. Og jeg har på fornemmelsen at den kommer til at ligge ret højt på skalaen i Danmark også. Forlaget fortalte i øvrigt også, at det er planen at Johan Høst kommer til Krimimessen i Horsens til marts næste år. ( Og dét var han glad for at høre.)
Johan Høst tog sig rigtig god tid til at få talt med os alle sammen, og hørte bl.a.  til hvor vi bloggede, så dejligt med en engageret forfatter, der får os alle til at komme senere hjem 😉Johan Høst, People’s, Forlaget People’s, People’s Press, En nation holdt i skak, skal, Chris, norsk debutant, norsk thrillerdebut, nordk forfatter, spændingsroman, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,

Skak er ikke noget jeg ville “vælge” at læse om, men bagesideteksten på En nation holdt i skak lover så meget andet, for der er mange aspekter i spil her. I starten fandt jeg bogen lang – både fordi det var politiksnak, skak og de mange personer. Men når man lige kommer ind i et flow, opdager man, at hvis ikke man forstår skak, er det helt ok, og de passager kan man spæne let og elegant henover, de er ikke “vigtige” i det store billede, derimod skal man holde tungen lige i munden og finde ud af hvem der er gode og onde i spillet… Er man til gengæld vild med skak, kan man følge med i alle trækkene bag i bogen, og en decideret skakekspert, vil vide at spillet er et kendt parti. Og når man når lidt hen i bogen, bliver den en pageturner, som jeg ikke havde set komme. Forsiden appelerer ikke helt til mig, og igen, ville det ikke være en bog jeg lige gik efter, hvis den lå i en boghandel – så her må man altså ikke dømme bogen udfra forsiden! Bogen udvikler sig og det hele er et kapløb med tiden, hvor der bliver forsøgt at lægge et puslespil, for at prøve at være på forkant, og afvente det næste træk.

“Viktor kunne mærke, at han foretrak den selvsikre og lettere nedladende Øen fram for denne spørgende og vaklende person, men han så ingen andre muligheder, og selv havde Viktor for længst mistet grebet om partiet, så han sagde god for trækket. Sven trak. Tårn slår bonde på d7. Viktor ønskede ikke at ødelægge den gryende optimisme i kriserådet og havde med vilje ladet være med at fortælle, at de højst sandsynligt ville miste en ny officer. Ubehaget spredte sig i kroppen, mens han ventede på det uundgåelige pling. Svedporerne var som en uendelighed af små pipetter, der simultant udskilte små dråber. Hænderne begyndte at ryste. Han måtte reboote systemet med opioider. Nu. Han nåede kun lige hen til døren, før tabletten gav lyd fra sig.”

Hvem er det der skal dø? Hvordan er udvælgelsen sket? Hvem står som den næste i rækken? Hvem trækker i trådene? Hvor lang tid har det taget at planlægge? Spørgsmålene står i kø, og du kan sikkert finde flere undervejs.

Bogen er delt op i 3 dele, og man kan ikke helt gætte hvem og hvad… Man bliver “fodret” henad vejen, hvor vi får historien først, og herefter er der så et temposkifte, hvor vi får de kolde facts.

Én af de bøger, der ikke sælger sig selv på hylden, men det gør den absolut ikke dårlig. Skal du kun læse én bog mere i år – så skulle du overveje denne.

Der er 4 store hjerter ud af 5, til En nation holdt i skak, til debutanten Johan Høst ♥♥♥♥. Super spændende bog, der udvikler sig over tid, og bliver en hæsblæsende jagt, hvor jeg til sidst glemte at trække vejret. Plottet holder 100 % og det går hen og bliver en pageturner.Johan Høst, People’s, Forlaget People’s, People’s Press, En nation holdt i skak, skal, Chris, norsk debutant, norsk thrillerdebut, nordk forfatter, spændingsroman, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,

Bogen er modtaget mhp. anmeldelse. Jeg bliver ikke bedt om, ej heller betalt for at skrive dette indlæg. Jeg skriver om det jeg har lyst til og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får.