Troskyldigheden selv // Boganmeldelse // Lone Theils

Forfatter: Lone Theils
Forlag: Lindhardt & Ringhof
Serie: Nora Sand 6. bind
Udgivet: 24. marts 2023
Antal sider: 288
Læst som: Softcover, modtaget af forlaget.

Lone Theils, Nora Sand, En Nora Sand-krimi, Troskyldigheden selv, krimi, Lindhardt og Ringhof, L&R, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplarFra bagsideteksten:
En britisk kvinde drukner i en swimmingpool i et sommerhus ved den danske vestkyst. Men var det er uheld eller overlagt mord? Da den britiske anklager tvinges til at droppe sagen, begynder journalist Nora Sand at grave i den, og det står hurtigt klart, at hverken den kærlige ægtemand, de nære veninder eller den stenrige familie har rent mel i posen. Efterhånden som Nora trevler sagen op, ender hun med at stå ansigt til ansigt med en skruppelløs morder, der vil gøre alt for at hytte sit eget skind.

******************

6. del i serien om den skønne, journalist Nora Sand. Jeg har desværre ikke alle bøgerne i reolen, men jeg synes man skal gøre sig selv den tjeneste, at læse ihvertfald nogle af de første, for at få en større indsigt i Nora.

Nora Sand er en ægte graverjournalist. Hun giver simpelthen ikke op, før hun nærmest ikke længere kan kravle. Nogle gange er det nok lige langt nok hun går, hvis du spørger både hendes kæreste, Anders, eller chefen på kontoret i Danmark. Hun bor og opholder sig i London, men har dagligt kontakt med den danske presse. Ydermere har hun også kæresten der bor i København, der er far til en lille datter. Men flytte hjem? Det kommer nok ikke lige til at ske med det første…

Nora dækker en retssag, med en britisk kvinde, der er druknet i en pool i Danmark. Sagen bliver droppet og manden frikendt, da der ikke er nok beviser mod ham. Nora synes det er at give lidt for let op, så hun hægter sig selvfølgelig på sagen. Hvor politiet giver op, fortsætter Nora lige det længere, og det giver som regel pote. Hun er både i kontakt med den dræbtes familie, venner og veninder. Hun møder den mistænkte, der er løsladt, og finder sammen med den evigt (synes hun) trælse fotograf, der tit dukker op i hendes nærvær. Heldigvis har han hendes ryg, og det kommer hende til gavn, også denne gang. Når hun taler med familien, siger de at manden har oprettet en del livsforsikringer på kvinden der er død, og af manden får vi at vide, at det er familien der har oprettet dem. Det er bare én af tingene, der kører rundt og rundt.

“Det var første gang, Nora så hans ansigt rigtigt. Og det var ikke kun det diskrete smil, der spillede om hans læber, som fik det til at løbe koldt ned ad ryggen på hende. Det var først og fremmest det faktum, at hun havde set ham før.”

Vi er lige et smut indenom Holstebro, og Signe Brask, og det er sørendansme da lidt dejligt, at hun lige bliver nævnt i en Nora Sand-krimi.

“Som sædvanlig tromlede han hen over den slags indsigelser. “Det var Johannes plan at følge sagen til dørs, og hun havde egentlig købt en billet til Liverpool i næste uge, hvor vi ventede en domsafsigelse. Men hun har lige fået at vide af en kilde, at Finn Geddes vidneforklaring pludselig er rykket frem til i morgen, og vi kan ikke nå at være til stede, hvis du ikke rykker ud. Han er forsvarets vigtigste vidne.”
“Finn Gedde?” spurgte Nora, og forsøgte at slå navnet op på computeren, mens hun talte.

“Den danske retsmediciner. Prøv nu lige at hænge lidt på, Sand. Hvad løber du rundt og laver derovre i London””
Det var et af den slags spørgsmål, Krebsen ikke ventede svar på, og Nora holdt sig fra at nævne sin seneste artikel om gadebørn i Manchester. Den havde kostet blod, sved og forbandet hårdt atrbejde at hive hjem.
“Nå, men jeg har sendt dig, hvad Johanne hart skrevet indtil videre. Og så regner jeg med, at du er vores øjne og ører i Liverpool i morgen. Husk webredaktionen. De er meget interesserede i noget live-reportage.” havde Krebsen sagt i en sær, munter tone og afbrudt opkaldet.”

Lone Theils skriver så det er en fryd. Man glider igennem hendes flotte beskrivelser af natur, personer eller mad. Man bliver sulten af de lækre retter hun beskriver, og får helt klart indtrykket af at Lone Theils nyder at tilberede lækker mad. Man får lyst til at besøge de steder hun fortæller om, og forstår at hun er meget opmærksom når hun researcher nye steder, og man gad faktisk godt være sammen med Nora, for hun lyder til at være et fantastisk menneske. Der er ting i denne krimi, som jeg ikke er stødt på før, men som er spændende, og som sagtens kunne ske i virkeligheden. Det gør at man lige tænker sig om en ekstra gang, inden man taler til Google… 😉

Hun parkerede tæt på det gamle Hotel Ringkøbing, der med sin facade af rødt bindingsværk omkranset af dannebrogsflag og studsede træer lignede en kulisse til Matador, hvor bankdirektør Varnæs, hvert øjeblik det skulle være, kunne træde ud ad døren med filthatten i hånden.”

5 krummehjerter ud af 5 ♥️♥️♥️♥️♥️ til Lone Theils for denne 6. del om Nora Sand. Igen en af de bøger der bare læser sig selv. Indimellem kan man godt tænke, at hun er lige lovlig “heldig” med de ting hun finder ud af, som politiet ikke har opdaget. At hun taler med personer der gerne fortæller hende sandheden, efter politiet måske ikke har troet på dem. Det vidner bare om, at Nora er en fantastisk journalist, hun kommer lige det længere end andre, når hun får spurgt om de rigtige ting. Og hvis ikke hun skal være journalist, kunne hun da blive detektiv, eller søge ind i politiet 😉  En bog om kærlighed, penge, magt, svindel og stor hjertesmerte.Lone Theils, Nora Sand, En Nora Sand-krimi, Troskyldigheden selv, krimi, Lindhardt og Ringhof, L&R, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplarBogen er modtaget mhp. anmeldelse. Jeg bliver ikke betalt for, ej heller bedt om at skrive denne anmeldelse, og det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg skriver om det jeg har lyst til og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer.