SKAM SÆSON 3, ISAK //Boganmeldelse // Julie Andem

Forfatter: Julie Andem / Råmanus

Forlag: Høst & Søn / Rosinante & Co.

Genre: Ungdom, Venner, kærlighed, at komme ud af skabet

Serie: SKAM – råmanus. Eva, Noora, Isak og Sana.

Udgivet: 8. Februar 2019

Antal sider: 179

Læst som: Hårdt indbundet bog, modaget af forlaget.SKAM, Skam sæson 3, Skam Isak sin sesong, SKAM Isak, Isak & Even, Krummeskrummelurer, Krummeskrummelurer.dk, Krummes Krummelurer, Boganmeldelse, Anmeldelse, Anmeldereksemplar, Krumme anbefaler, Julie Andem, Høst & Søn, Rosinante & Co., NRK, SKAM bog, SKAM bok, Jeg må indrømme at der er nogle spoilere undervejs 🙈 Så er du forberedt 😘

Hvis I følger med på bloggen jævnligt, ved I godt at SKAM er ❤️. Og I ved måske også godt, at sæson 3 om Isak er min absolut yndlingssæson. Faktisk er det nok den kærlighedshistorie jeg nogensinde har læst /set – der har gjort størst indtryk på mig. Det er det smukkeste. Det fineste. Det sværeste. Jeg har faktisk svært ved at finde ord. Og jeg har svært ved at forstå, hvordan en (norsk…) ungdomsserie kan flytte noget på mig. Kan rykke alt rundt inden i mig, og at jeg blev SÅ berørt. Scrats.. det – berører mig.. For det gør den stadig. Ja – jeg indrømmer gerne at jeg indimellem lige falder i, og må se et klip fra skam. Og det er altid fra sæson 3. Ja okay – det kan hænde det er fra sæson 4 😉 Derfor er det også med hjertet helt oppe i halsen, at jeg udgiver dette indlæg. Det er med ord og tanker fra det dybeste sted i mit hjerte. Be kind. Always 💚

OG – så må jeg lige komme med en confession her… Der bliver nok nogle sætninger her i denne anmeldelse der bliver norske, eller halvt norske, eller blot nogle ord der er på norske. Jeg kan ikke lade være, og ja, denne bog med Isak, den kan jeg jo udenad, så når jeg “hører”, eller læser sætninger, vil de automatisk blive norske i mit hovede 😉 Blot lige så I ved hvorfor 😉 Og nå ja… Endnu en confession… Jeg har bøgerne på norsk (Og autografer i bog 3 😉 ) Men jeg har ikke læst den norske udgave. endnu.. Jeg kan ikke overskue at gå igang, for jeg vil ikke være færdig… Nogen der genkender det? Det gik bedre med den danske version dog 😉 Men det har stadig taget mig lang tid at skrive anmeldelsen. Og ja, det er pga. følelser…

Når Even siger til Isak. “Jeg har aldrig følt det sånn som det her før.”  Så ved jeg LIGE PRÆCIS hvad han mener! For sådan har jeg det også.

Og når Isak siger til Even: “Det er bare du som kan føle det du føler.” Så ved jeg også lige præcis hvad han mener med det. Det er jo vanvittigt at jeg kan føle og har følt det her!

Heldigvis så ved jeg, at jeg ikke er alene. (Bonusinfo: Jeg har en totebag, med lige præcis dette citat. (OG jeg har fået HH til at skrive på det.) Jeg elsker den taske ❤ )SKAM, Skam sæson 3, Skam Isak sin sesong, SKAM Isak, Isak & Even, Krummeskrummelurer, Krummeskrummelurer.dk, Krummes Krummelurer, Boganmeldelse, Anmeldelse, Anmeldereksemplar, Krumme anbefaler, Julie Andem, Høst & Søn, Rosinante & Co., NRK, SKAM bog, SKAM bok, Isak kæmper med sin seksualitet. Han kæmper med at forstå det selv, men han kæmper i høj grad også med at få det sagt. Heldigvis har han den bedste ven i verden – Jonas. Som knap løfter et øjenbryn, da Isak fortæller ham at grunden til at han har været lidt spess i det sidste, er pga en han er glad i – og at det ikke er en pige. Jonas tager det helt chill, og siger bare – han må slå op med kæresten. Og så var det sagt. Isak finder ud af at de fleste ikke har nogen dårlig mening om at han faktisk er til drenge, men især Magnus har lidt svært ved at forstå at han så hooker med piger hver weekend. Men alt i alt, så tager de fleste det bare så fint, og så forstår han slet ikke hvad det var han var så bange for.

Men Isak møder altså Even – deres øjne mødes gennem kantinen, og der er bare BAM! Man ser det straks. (OKAY – prøvliåhørherigå!! Hvis ikke du har SET SKAM, så gør dig selv den tjeneste at se den…), herefter har Isak svært ved at finde ud af mere om ham den kjekke James Dean look-alike, han crusher for hårdt på. Heldigvis mødes Isak og Even igen til Kosegruppa møde, hvor han (Isak) er blevet beordret af Sana til at komme, for at få sit weed tilbage (Faktisk skulle alle gutterne komme – Jonas, Mahdi, Magnus og Isak – men de andre møder ikke op…) Herefter finder Isak endelig ud af hvad han hedder til efternavn, og forsøger at finde ham på de sociale medier. Det eneste han finder, er en film som Even har lavet med en kammerat.

Den helt ikoniske scene kommer, når de mødes på toilettet. Even tager ALLE servietterne ud af papirholderen, mens Isak ser måbende til. Even kigger på Isak, løfter sine øjenbryn og siger “Skulle du også ha papir?” Hvorefter han tager et stykke af det brugte op af skraldespanden, og giver det til Isak. Herefter tager han den joint han har bag øret frem, og siger bare “Bli med ud da”. Og selvfølgelig går Isak med. 💚

(Ej, okay – kan I fornemme at jeg har lyst til at skrive det hele… 😂 )

“Isak får en knude i maven. Even har en kæreste. Hun er vildt flot. Selvfølgelig har han det. Hvor dum kan man være? Isak’s tlf. begynder at ringe. Isak tager sig sammen og siger hej. Even og Sonja kysser og småsnakker i forgrunden. Isak prøver at samle sig i baggrunden. Han tager telefonen op. Han har fået en besked. Mahdi: Hvorfor fanden lyver du Isak vi talte med Emmas veninde festen er ikke aflyst?”

Herefter sker der jo en masse ting. De mødes i smug, Isak lyver overfor vennerne om hvad han skal, eller hvor han har været. Han kysser på piger i weekenden, og samtidig med at han bliver mere og mere forelsket i Even, betvivler han sin egen seksualitet, og forsøger at finde måder at blive “ikke homo” på. Indtil han crasher fordi Even har en kæreste, og han fortæller det hele til Jonas.

“Vilde (off:) Hej! Isak vender sig om mod Vilde: Hej. Vil du ikke lige holde dem her? Han giver Vilde sine biologibøger. Vilde: Jeg skal sende invites ud til gruppefesten, og så ville jeg høre, om det er okay, at vi starter lidt tidligt, sådan ved sekstiden? Isak presser en sidste gang på skabet med begge hænder: Jeg kan ikke holde festen. Der lyder et klik. Skabet er lukket og låst. Vilde oprørt: Hvorfor ikke? Isak forsvarer sig: Fordi jeg bor sammen med andre, og det var ikke i orden med dem. Vilde: Men jeg har jo talt med Eskild, og han sagde, det var fint. Isak må hurtigt finde på noget: Ja… men Linn vil ikke. Vilde strengt: Ærligt talt Isak, hvad vil Linn egentlig? Linn vil ingenting i livet. Hun er dybt deprimeret, og jeg synes faktisk, at du, der bor sammen med hende, har et vist ansvar for, at hun kommer ud af sengen og socialiserer lidt med andre. Tag nu det ansvar! Vilde skubber biologibøgerne tilbage i favnen på Isak. Vilde: Du hoster på fredag klokken 18.”

Samtidigt som alt det her sker, sender Isak’s mor bibelvers til ham hele tiden. Hun er meget troende, samtidigt med at hun er psykisk syg. Isak’s far stikker af fra hjemmet, og Isak prøver at holde sammen på det hele. Det går ikke, og han ender op i kollektivet, efter at han er stødt på Eskild i byen. Så det at have en mor, han ved er imod homoseksualitet, være forelsket i et gut, og få det til at hænge sammen, er så svært.

Isak får sagt nogle dumme ting til Even, da han ikke ved at Even er bipolar. Even trækker sig tilbage, og Isak forstår ingenting😭

“Even: Hej. Det var også dejligt at se dig. Jeg ved ikke helt. Det hele er måske gået lidt hurtigt. Jeg ved godt, at det er min skyld, men jeg bliver nødt til at have lidt tid. Sorry, hvis jeg gav dig falske forhåbninger.”

Vi får ganske tidligt et lille billede af hvad det vil sige for Even at have bipolar lidelse. Der er små ting, hvor man tænker at det er lidt sært det han gør der.. Og det sker flere gange. Indtil det hele går virkelig galt. Herefter bliver Isak rigtigt bange, og tror at Even hele tiden bare har leget med hans følelser, for Sonja sagde at det kun var fordi han var magisk, at han var sammen med Isak. Her shiner Mags så lige og siger: “Så du stoler på, at eksen siger han ikke har følelser for dig? Det er smart Isak, det er det bedste jeg har hørt i dag. Du må spørge Even hvad han føler. Han er jo ikke hjernedød, fordi han havde en manisk episode.”

“Magnus: Men hvor er han så nu? Isak: Det ved jeg ikke. Derhjemme, tror jeg. Magnus: Jeg mener ikke fysisk. Er han overgearet eller depri? Isak: Jeg har ikke talt med ham. Magnus: Hvorfor ikke? Isak: Fordi alt mellem os jo bare har været bullshit fra hans side. Magnus: Hvordan det? Isak: Fordi han er manisk. Magnus fatter ingenting: Du har jo kendt ham i mange måneder. Han har jo ikke været manisk i al den tid. Isak ser forvirret på Magnus. Magnus: Når min mor er manisk, er det i hvert fald sådan, at hun taler lige hen over hovedet på mig. Det føles, som om jeg ikke kan komme i kontakt med hende. Du har da følt, at du har været i kontakt med ham, ikke? Isak: Jo. Men Sonja sagde, at det hele bare havde været, fordi han var manisk. Magnus: Hvem fanden er Sonja? Isak: Hans eks. Magnus forstår det ikke: Okay, så du vælger at stole på, at hans eks. siger, at han ikke har følelser for dig. Godt tænkt, Isak. Det lyder vildt smart. Isak føler sig lidt dum. Magnus: Hvad med at spørge Even, hvad han føler? Han er ligesom ikke hjernedød, bare fordi han har haft en manisk episode. Bare snak med ham, når han er faldet til ro.”

Bare det at skrive dette, berører mig dybt. Jeg har så meget smerte indeni, og det gør så ondt i mit hjerte for Isak. Selvom jeg godt ved hvordan det hele ender.

Og det gør så ondt, fordi jeg også godt ved hvad Even føler. Jeg er aldrig blevet diagnosticeret med Bipolar lidelse. Men jeg har stressbetinget depression og angst, og jeg lever mig så meget ind i Even, at det er mega hårdt, og selvom jeg ikke har diagnosen, er der rigtig meget af mig i ham.

Nåmen… det jeg egentlig bare vil frem til er… at SKAM er kult. Og nu er bøgerne så blevet udgivet – og det er ikke bare serien i trykt form. Det er råmanus. Det er Julie Andem’s tanker, tilføjelser, replikker til skuespillerne. Alle de ting hun har tænkt, men som ikke er ført ud i livet. Det er scener i bøgerne, der ikke er med i serien. Ting der er blevet spillet ind, måske, men ikke er kommet med i den færdige produktion.

Siden SKAM, har tidspunktet 21:21 haft en helt særlig betydning for mig. Jeg tror man skal have set SKAM, og fulgt med i deres sociale medier, og alle deres beskeder for at vide helt præcist hvorfor. Men her lærte jeg ihvertfald, at tidspunkter har bestemte betydninger… Og så lader jeg helt være med at kommentere på musikken… For det er en side HELT for sig selv. For å si det sånn 🤔SKAM, Skam sæson 3, Skam Isak sin sesong, SKAM Isak, Isak & Even, Krummeskrummelurer, Krummeskrummelurer.dk, Krummes Krummelurer, Boganmeldelse, Anmeldelse, Anmeldereksemplar, Krumme anbefaler, Julie Andem, Høst & Søn, Rosinante & Co., NRK, SKAM bog, SKAM bok, “Isak ligger på sit værelse og læser op til en prøve, men han kan ikke koncentrere sig. Han vender sig om på ryggen og tænker sig om, før han fisker sin telefon op af lommen. Isak skriver: Jeg bliver nødt til at spørge en gang til… Hvad gik det ud på, da Sonja ringede i dag? Han sender og stirrer på skræmen. POV-beskeden bliver læst med det samme, og Even begynder at svare. (Resten løses med grafik på skærmen.) Even: Hun prøver at kontrollere os hun bryder sig ikke om at jeg er sammen med dig fordi hun tror hun ved bedre hvad jeg føler men det er kun mig der kan føle det jeg føler det sagde du jo også og det hun heller ikke forstår er at ingen kan tage os for vi går op i 2 & 4 så hun kan bare skride du skal ikke svare hvis hun ringer hun er bare jaloux.”

Det er morsomt, at læse at Julie har skrevet noget til f.eks. Ulrikke – at hun bare skal slå sig løs – hun er ret god på impro f.eks.SKAM, Skam sæson 3, Skam Isak sin sesong, SKAM Isak, Isak & Even, Krummeskrummelurer, Krummeskrummelurer.dk, Krummes Krummelurer, Boganmeldelse, Anmeldelse, Anmeldereksemplar, Krumme anbefaler, Julie Andem, Høst & Søn, Rosinante & Co., NRK, SKAM bog, SKAM bok, Og når du så har set SKAM, og læst bøgerne – så kan du lige tage bloopers fra alle 4 sæsoner bagefter. Dét er simpelthen så sjovt, at se de ting der er filmet men ikke kommet med. Vi ser skuespillerne på en helt ny måde, når de er loose og sig selv. Ting de har måttet optage mange gange, og ting der bare var i kassen med det samme. Naturligvis synes jeg at bloopers til sæson 3 er de skønneste. Fordi vi ser både Tarjei og Henrik i fri “dressur” nogle gange. 😂Der er en scene hvor Tarjei går helt i “ungpige-mode”, fordi Henrik kysser ham på halsen, når han ikke er klar eller forventer det, én scene hvor de begge knækker sammen af grin, én hvor Tarjei får “følelser” i øjnene 😉 og én hvor Tarjei går lige på og hårdt og snaver med Henrik, og Henrik siger “bare hyggelig, men jeg tror ikke de filmer nu” 😉 – ÅHHhh de er så sjove ❤

“SLOWMO DANSESEKVENS til Robyns “Call Your Girlfriend, Sultan & Ned Remix” Neonsticks. Isak, som hader at danse (lol Tarjei), prøver at bevæge sig, men det ser ret kikset ud. Emma giver den gas. Isak ser Even i den anden ende af rummet. Han danser med Sonja. Isak betragter Sonja. Hun ser godt ud. Han tager en stor slurk af sin øl. Emma begynder at snave med ham. Isak holder blikket på Even. Even møder hans blik tværs gennem rumet. Isak lukker øjnene.” Eksempel på Julies kommentar til Tarjei.

Bogen er smukt sølvfarvet, hvorimod den norske udgave er mere grå. Men ellers er de fuldstændigt ens. Igennem hele bogen får vi jo både tidspunkt og klokkeslet på alle scener – fordi dette jo er et råmanus. Men de der har set SKAM (på ekte! 😉 ) har jo helt styr på terminologien, tidspunkter og på alt der har med både sms, meldinger, instagram osv.

Du kan se SKAM lige her på DR1 – Alle 4 sæsoner, samt bloopers – med danske undertekster.

Hvis du er nået helt hertil, vil jeg sige TAKK – for jeg ved godt det er temmelig langt. Men jeg kan tale / skrive om SKAM herfra og til månen og retur ❤ Spørg løs, hvis der er noget du gerne vil vide ❤

Og hvis du nu spørger dig selv, hvorfor i alverden du skulle læse bogen, når nu du har set SKAM? Så kan jeg bare sige… Fordi dette er råmanuset – Dét her, det er guld 🙏

Jeg kan  kun give 5 hjerter – hvilket den selvfølgelig får – 💚💚💚💚💚 Den ville have fået 10 hvis jeg kunne give det. Denne sæson er SÅ vigtig. Så rigtig. Og historien fortalt så lidt. HUSK! Du er ikke alene! Alt er Love! Mennesker trenger mennesker! OG – Det er bare DU, som kan føle det du føler ❤ Takk for meg. SKAM, Skam sæson 3, Skam Isak sin sesong, SKAM Isak, Isak & Even, Krummeskrummelurer, Krummeskrummelurer.dk, Krummes Krummelurer, Boganmeldelse, Anmeldelse, Anmeldereksemplar, Krumme anbefaler, Julie Andem, Høst & Søn, Rosinante & Co., NRK, SKAM bog, SKAM bok, Bogen er modtaget af forlaget, med henblik på anmeldelse. Jeg bliver ikke betalt for, ej heller bedt om, at skrive dette indlæg. Jeg skriver om det jeg har lyst til, og som passer ind i bloggens temaer. Jeg har ingen økonomisk interesse i at blogge. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får.