Villa Havbrise // Boganmeldelse // Caroline Säfstrand

Forlag: Strawberry Forlag

(Som netop har skiftet navn til Alpha Forlag)

Forfatter: Caroline Säfstrand

Genre: Roman

Udgivet: 9. juni 2020

Antal sider: 360

Læst som: Hardback, modtaget af forlaget.Villa Havbrise, Caroline Säfstrand, Strawberry Forlag, Alphabeat Forlag, Roman, anmeldelse, boganmeldelse, bookreview, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, anmeldereksemplar, Fra bagsideteksten:

“Tre håndværkere søges til renovering af et bevaringsværdigt kurhotel på den skånske vestkyst i sommermånederne. Løn: Kost og logi. Krav: Du har hænderne godt skruet på og rejser med let bagage. Lige så snart Sophie blev færdig som student, flygtede hun fra familien og den lille skånske flække, hun er opvokset i, for at bo og arbejde i Berlin, og her er hun blevet hængende. Nu mange år efter fører morens død hende tilbage til en arv, hun ikke kan stikke af fra. Villa Havbrise, huset, Sophie er vokset op i, og som i hendes mormor og oldemors tid fungerede som badehotel. Villa Havbrise skal sælges, ingen tvivl om det, men først bør huset sættes lidt i stand, og Sophie forsøger sig med et opslag efter gratis arbejdskraft. Flere melder sig, og Sophie udvælger tre: Isak, Martin og Katja, der alle har erfaring med istandsættelse af huse, men som også hver især har deres grunde til at holde en pause fra deres sædvanlige liv. Måske er både deres og Sophies bagage for tung til, at projektet kan lykkes? Og i nabohuset bor den døve Ella, der hele sit liv har passet haven på Villa Havbrise. Også hun har bagage i form af en hemmelighed, hun i årevis har båret på. Nu hvor Sophie er vendt tilbage, skal Ella så fortælle hende, hvad hun ved, eller er det bedre at tie?”

***********************************************

Katja vender efter sin mors død hjem til Villa Havbrise som hun har arvet. Hendes plan er at sælge, men hun vil dog gerne gøre huset lidt i stand inden. Vi hører om de 3 hun har hyret til projektet. Og vi hører, igennem den døve nabo Ella´s dagbog, om tiden hvor Sophie var barn, og historier op igennem tiden.  Ella ved mere end hun giver udtryk for, og hun fortæller historien lidt efter lidt. Vi møder også personer der har kendt Sophie som barn, og hører lidt om det. Der er en hemmelighed som kommer frem i løbet af bogen. Noget som Sophie altid har grublet over.

“Jo, men der findes forskellige grader af spænding i hverdagen,” smiler Carita. “Jeg kommer ihvertfald aldrig til at glemme den dag, vi mødtes på perronen og steg på toget til Berlin. Jeg har sjældent følt mig så opstemt, haft så mange sommerfugle i maven, som jeg havde den dag. Den der følelse af sejr. We did it.” Sophie nikker. De havde fået øje på hinanden på perronen og var begyndt at skrige fuldstændig overgearet. Ingen ord havde slået til. “Din mor havde smidt dig ud, og min mor havde som sine sidste ord inden afrejsen sagt, at Gud ville straffe mig, hvis jeg syndede.” Carita ryster på hovedet. “For helvede, hvor havde vi det sjovt, og hvor vi syndede…” En sælsom varme breder sig i Sophie. Hun kan ikke stå imod. Som voksen har hun altid sørget for at holde en vis afstand i sine personlige relationer. Nu indser hun, at det ikke går med Carita. De deler for mange minder. Og forbløffet går det op for hende, at hun savner det. Savner det nære venskab, med de fortrolige samtaler med et menneske, der kender hende bedre, end hun kender sig selv. Hun blinker hurtigt med øjnene.”

En bog om venskab på trods af store forskelligheder og alder. Hvordan man, igennem et fælles projekt, kan komme til at holde af hinanden og hinandens særheder og forskelligheder. At 3 liv tørner sammen, og ender med at være venner. Men også om gammelt venskab, og den dybde det giver i et forhold. Om at åbne op for andre og lade dem træde ind i det allerhelligste.

Bogen er sød og fuld af finurligheder. Jeg var bare ikke så fanget som jeg gerne ville have været. Jeg kedede mig en smule undervejs, og kunne finde på en masse andre ting jeg lige skulle.

Derfor giver jeg desværre kun bogen 3 hjerter ud af 5 ♥♥♥. I ved det skærer i mit hjerte, når jeg ikke kan give fuld plade til de bøger jeg læser. Og det er heldigvis også sjældent det sker. Men det sker, og her var en af dem der faldt en lille smule uden for min kategori. Dog vil jeg nævne at den er godt skrevet, og historien er god og sød. Så hvis du mangler en feel-good og stille og rolig roman, vil jeg klart anbefale den.Villa Havbrise, Caroline Säfstrand, Strawberry Forlag, Alphabeat Forlag, Roman, anmeldelse, boganmeldelse, bookreview, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, anmeldereksemplar, Bogen er modtaget mhp. anmeldelse. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg bliver ikke bedt om, ej heller betalt for at skrive denne anmeldelse. Jeg skriver om det jeg har lyst til, og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer. Jeg har ingen økonomisk interesse i bloggen.