Søster min // Boganmeldelse // Helle Vincentz

Titel: Søster Min

Forfatter: Helle Vincentz

Serie: Sofie Munk. Dette er 2. selvstændige bind.

Genre: Spændingsroman

Antal sider: 366

Udgivet: 31. Januar 2019

Læst som: Hårdt indbundet bog. Søster min, Helle Vincentz, Søster min af Helle Vincentz, Gæsteblogger, Bech's Books, Krummeskrummelurer.dk, Krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, Anbefaling, Boganmeldelse, Anmeldelse, Bøger, People's press, Spændingsroman, Jeg var så heldig, at jeg vandt at blive gæsteblogger hos Bech’s Books, og fik Søster min af Helle Vincentz.

Jeg mødte Helle Vincentz sidste år (2018) til Krimimessen i Horsens. Jeg havde også en bog med hjem, men jeg har simpelthen ikke nået at læse den.. Men da jeg så fik muligheden, for at blive gæsteblogger om netop denne her, måtte jeg prøve lykken – og jeg var heldig. Jeg ville egentlig have læst den bog med H.V. jeg havde i forvejen, for ligesom at danne mig et indtryk. Men da jeg opdagede at det ikke var i denne serie, fik den lov at blive i reolen.

Dette er 2. selvstændige bind i serien om antropologen Sofie Munk. JEG synes godt man kan starte her, der er gode forklaringer hele vejen igennem bogen, og jeg tror jeg er med på det meste. Allerhelst vil jeg jo gerne læse serier, og helst fra starten, men denne gang er det altså gået helt ok, at springe ud i det i 2. bind.

Sofie er nyansat efterforsker i CJ Consult som, et privat efterforskningsfirma, der bliver hyret af virksomheder og magthavere til at udersøge forhold, der ikke tåler offentlighedens lys. Én af ejerne, Carl-Johan, er samtidigt kæreste med Sofie’s bofælle.

“Sofie så på dokumentet, som med andre ord hævdede, at et land som Danmark ville kunne spare mange penge ved at bevare sexlysten hos den kvindelige del af befolkningen. Hvilket sjovt nok var nøjagtig, hvad AceOne kunne hjælpe med. En begyndende vrede ulmede i brystet, men hun holdt den på laveste blus. Nu var ikke tidspunktet at diskutere, hvorvidt en kvindes lyst burde reguleres ud fra hensynet til BNP. Hun lagde de foreløbige forskningsresultater, der altså ikke burde have været sendt til Lægemiddelstyrelsen, fra sig og kiggede op på Berner. “Så hvad er det, du vil have os til?””

Han kontakter hende, fordi han har fået en opringning fra NomoDep Pharma, der netop har udviklet en pille til kvinder med depression og manglende sexlyst.

Den administrerende direktør hos NomoDep Pharma, er sikker på at en medarbejder har sendt ulovligt materiale til Lægemiddelstyrelsen, og vil gerne have hjælpe af CJ Consult, til at undersøge forholdene.

Ikke nok med at vi følger med hos dem, så er vi er med hos Lægemiddelstyrelsen, hvor Rasmus Lange og Hanne Larursen arbejder sammen.

“”Ved du, hvorfor mennesker med en adhd-diagnose i snit lever femten år kortere end os uden?” Sofie rystede stiltiende på hovedet. “Fordi folk med adhd begår selvmord i langt højere grad end andre mennesker.””

Rasmus er i afdelingen for medicinvurdering,og har været der i et år. Han sidder på samme kontor som Hanne Laursen, men denne dag er Hanne ikke mødt på arbejde, og op ad dagen, begynder han at undre sig.

Vi følger både med fra Sofie’s øjne og Rasmus’ øjne.

“Det bragte uheld at slå paraplyer op inden døre. Derfor var det først, da hun igen trådte ud i regnen og løsnede velcrobåndet, at den lille seddel, som lå inde i paraplyen dalede ned på den våde jord. Hun samlede den op og læste. Så var det, som om halsen snørede sig sammen.”

Sofie går straks i gang med at undersøge sagen, og taler med folk både hos Lægemiddelstyrelsen og NomoDep Pharma, samt nogle af deres samarbejdspartnere. Hun finder hurtigt ud at der er noget meget alvorligt i vejen. Måske flere steder, og hun arbejder hårdt på at finde ud af hvad. Hun kommer selvfølgelig også i vanskeligheder, og der er hurtigt nogen der forsøger at stoppe hende.

“”De personer, jeg har mødt i min tid på hospitaler, er syge, fysisk syge, og de kan meditere og tænke positivt, så meget de vil, men hvis de har en svær depression, hjælper det ingenting! Mine patienter er ikke kede af det, eller sortseere eller inde i en dårlig periode eller noget af alt det andet pjat, jeg har hørt folk sige gennem tiden. Svær depression er en dødsensalvorlig sygdom, som ødelægger både den, sygdommen rammer, og folk omkring vedkommende, og den kan ved gud ikke tales væk, som nogle ignoranter påstår! Psykologer har fanden skabt!” “Mener du det?” “Nej, det gør jeg selvfølgelig ikke. Wanzik sukkede. Men psykologer er ikke de rette til at hjælpe mennesker med svær depression. Her hjælper kun medicin og tid. Og når man så forhåbentlig har fået det bedre, skal man da for min skyld være velkommen til at gå til en psykolog.””

Den ramte mig lige midt i hjertet. Og på den måde var den lidt svær at læse indimellem, fordi jeg er en af de der tager de piller der tales om. Ej, okay måske ikke lige dem. Men den slags. Og det er hårdt at læse om, hvad andre tænker og mener om at tage medicin mod depression. Det står sort på hvidt. Og at læse om depressioner og selvmord, er lidt hårdt. Det er det garanteret for alle! Men jeg tror på det er lidt værre for dem der har været i samme situation, eller indimellem stadig er der.

“”Nej! Sofie gestikulerede hidsigt mod knagerækken. Hvis mine regnbukser var en del af mit arbejde, ville jeg vide, hvor de var! Jeg kan ting på arbejdet, som jeg ikke kan herhjemme!””

Der er 4  ud af 5 Krummehjerter til Søster min. Virkelig god bog, der belyser en masse ting som jeg er rigtig glad for. Der er bare rigtig mange med i bogen, og vi bevæger os meget rundt, så mit hovede har svært ved at følge med. Men selve historien, ideén, konceptet er jeg vild med. Og jeg er helt vild med Helle’s måde at skrive på. Det er let fordøjeligt og letlæseligt. Måske er sådan noget som medicin bare lidt tung kost for mig. Men jeg vil helt sikkert læse efterfølgende bøger om Sofie Munk. Der er samtidigt masser af humor med, og det er noget jeg sætter pris på i en krimi – at det ikke kun er krimi og sort – men at man også kan grine indimellem.Søster min, Helle Vincentz, Søster min af Helle Vincentz, Gæsteblogger, Bech's Books, Krummeskrummelurer.dk, Krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, Anbefaling, Boganmeldelse, Anmeldelse, Bøger, People's press, Spændingsroman,

Bogen er modtaget af Bech’s Books, hvor jeg har gæsteblogget om bogen. Jeg har selv sagt ja til at modtage og anmelde. Jeg blogger om det jeg har lyst til og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer. Jeg tjener ingen penge på at blogge, og det er altid min helt uforbeholdne mening du får.