Tæppefald // Boganmeldelse // Ella Andrup

Forlag: Flamingo

Genre: Kærlighed /romance

Serie: Kærlighed i kulissen 1

Udgivet: 29. juni 2023

Antal sider: 276

Læst som: Lyttet på Mofibo. Bogen modtaget af forfatteren

Fra bagsideteksten:Ella Andrup, Kærlighed i kulissen, Tæppefald, Flamingo, Flamingo books, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar, MofiboElizabeth er direktør for Måneskinsteateret. Hector er Måneskinsteaterets nye revisor.
Elizabeth er spontan og forelsket i teaterverdenen med al dens magi Her føler hun sig hjemme og kan smide sine høje hæle, mens hun synger med på Èdith Piafs klassikere.
Hector elsker tal, for dem kan han stole på. Hans liv har altid fulgt en snorlige vej, men nu bor han alene i det hus, han købte med sin ekskone, og hans bror er ved at forlade familiens firma.
Elizabeth og Hector kunne ikke være mere forskellige, alligevel drages de mod hinanden.
Men det er svært at kaste sig ud i kærligheden, når rampelyset slukkes, og der er rod i regnskaberne. Når ens familie er splittet, og karrieren pludselig rammer en mur.

***********************************

Forfatteren Ella Andrup var så sød at sende mig hendes bog, da hun ved at det er en genre jeg brænder for. Jeg elsker romance, kærlighedshistorier – gerne med forviklinger – og Kærlighed i kulissen er ingen undtagelse. Man kan måske godt tro, at man kan blive “træt” af, at man på en måde ofte kender til hvordan det hele vil ende – generelt i romance. Men vejen dertil er nærmest altid forskellig, og netop derfor er det så fantastisk at læse. Hvis man (som mig) ikke har den helt store kærlighed tæt på livet, er det altså meget rart at kunne “føle” den smerte som de oplever gennem historien – at det ikke bare er mig der kæmper. At jeg så ville ønske jeg havde ham den søde til at forskønne mit liv, er jo en helt anden sag  (Han kommer lige pludseligt, og når man mindst venter det – måske er det ham jeg tænker på netop nu? Man kunne jo have lov at håbe <3 )

“”Måneskinsteaterets historie går næsten hundrede år tilbage,” begyndte Regitze med en vidende, men også henført stemme. “Gennem tiderne har både nationale og internationale stjerner optrådt i Kalliopesalen, som er teaterets største og ældste sal. De to andre sale, Thalia og Eroto, er bygget senere, hvor der blev brug for at udvide teateret.”
Det var interessant at følge det umage par og deres interaktion, mens vi gik rundt. Regitze tilføjede små anekdoter og gjorde det igen klart, hvorfor hun havde hjemme i rampelyset. Nok kunne hun være lidt af en diva, men når jeg oplevede hende som nu, forstod jeg, hvorfor de fleste bar over med hendes nykker.”

Elizabeth er skuespiller, men lige nu er hun direktør for Måneskinsteateret. Det er et hårdt job som hun egentlig er ret glad for. Hun har mere travlt end mange vil bryde sig om, og måske savner hun også lidt at stå på scenen selv. Lige nu er det den første forestilling hun står for, og hun er sikker på at det vil vælte ind med mennesker. Desværre får hun ikke ret, og nu er spørgsmålet så hvad der skal ske. Det er i hvertfald ikke alle der er tilfreds med udfaldet. Hun er vokset op på scenen, da hendes forældre altid har arbejdet med teater, men nu bor de et helt andet sted, så de ses sjældent. Det eneste hun vil arbejde med, er noget med teater. Den “største” skuespiller på Måneskinsteateret gør det ikke helt let for Lizzy at gøre sit arbejde til alles tilfredshed.

“”Godmorgen.” Hector stod i døren til køkkenet. Han var efterhånden ved at være stedvant og vidste, at hvis ikke jeg var på kontoret, så sad jeg enten i en af teatersalene eller var i køkkenet efter kaffeforsyninger.
“Godmorgen,” svarede Sofia og jeg. Jeg skænkede kaffe til Hector. Uden at tænke over det, rørte jeg to teskefulde sukker i, inden jeg rakte ham kruset. Jeg havde bemærket, ta han brugte sukker i kaffen og åbenbart også hvor meget. Han sendte mig et af sine sjældne smil og tog imod det. Jeg så Sofias blik og et lille, udspekuleret smil krusede om hendes mund.

“Hvad?” sagde jeg til hende, men hun rystede bare på hovedet, og vi forlod køkkenet.
Som altid havde Hector jakkesæt og skjorte på – åbenbart endnu en ting jeg havde observeret – men der var alligevel noget anderledes ved ham. Diskret betragtede jeg ham ud af øjenkrogen, da Sofia havde forladt os.
“Har jeg tandpasta i ansigtet eller noget?” Jeg var vist ikke så diskret, som jeg troede.

“Nej, men der er et eller andet anderledes ved dig i dag.”
Ved vores sædvanlige plads på mit kontor vendte han sig med front mod mig, så jeg kunne se ham ordentligt. “Jamen dog, du har jo ikke slips på,” grinede jeg. “Føler du dig i det rebelske hjørne?” Jeg kunne se han blev en smule forlegen og rakte den ene hånd op mod skjorteflipperne.
“Nej, jeg … øh… det var bare noget, min bror sagde til mig i weekenden, som fik mig til at tænke…” Han tav, som om han havde sagt for meget.”

Hector er den nye revisor på teateret, et job som han har overtaget fra sin bror, Arthur. Det er deres fars virksomhed, men Arthur vil ud af det og starte sit eget. Hector bor i sit store hus, men har egentlig slet ikke tid til at tage sig ordedntligt af det, efter han blev skilt. Han købte sin ekskone ud, men han har slet ikke brug for det store hus, så han kæmper lidt med, hvad han skal stille op.

“”Må jeg komme ind?” Jeg stak hovedet ind på systuen, hvor Dennis stod bøjet over klippebordet. Om halsen på ham hang som altid et målebånd, og om håndleddet sad en lille nålepude. To uundværlige ting til hans arbejdsuniform.
“Bør spandex bandlyses, og burde Ryan Reynolds være gay?” svarede Dennis og så ikke engang op fra stoffet, der lå glat på klippebordet.

“Vi er nok ueninge om punkt to, men jeg tager det som et ja.” Jeg gik hen til ham og betragtede den rolige hånd, der klippede et mønster ud på stoffet. Jeg havde altid selv været så bange for at klippe forkert, når jeg stod med saksen i de store, ofte dyre materialer, men Dennis tøvede ikke et sekund. Jeg stod og beundrede hans arbejde, inden jeg sagde noget.”

“Tæppefald er en romance om at turde. Om at lytte til sig selv og vælge kærligheden.”
Der er 5 hjerter ud af 5 til Tæppefald. Og i og med at det hedder nr. 1, glæder jeg mig bare til mere fra Ella’s hånd, om Hector og Elizabeth 😉 Hun skriver let og flydende, og det er svært ikke bare at følge med og blive forelsket i deres forelskelse. Og føle smerten når den rammer, og der er problemer. Jeg er vild med det hele, og jeg nåede at få all the feels <3Ella Andrup, Kærlighed i kulissen, Tæppefald, Flamingo, Flamingo books, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar, Mofibo

Bogen er modtaget i gave fra forfatteren. Det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg er ikke blevet bedt om, ej heller betalt for at skrive denne anmeldelse. Jeg skriver om det jeg har lyst til og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer.