#BloggertræfDK // LuxPlus

Isla og Jagten på lykke // Stephanie Perkins // Boganmeldelse

BOGANMELDELSE

isla og jagten 1“Må jeg se” ? Jeg spurgte ham. Jeg fatter ikke, at jeg spurgte ham. Jeg har altid gerne villet se en af hans skitsebøger, jeg har altid gerne villet holde en af dem. Josh er den mest talentfulde kunstner på skolen. Han arbejder med forskellige medier, men hans sande passion er tegneserier. Jeg overhørte engang, at han arbejdede på en graphic novel om sit eget liv. En selvbiografi. En dagbog. Hvilke hemmeligheder ville den gemme på ?

Isla og Jagten på lykke, er 3. selvstændige bind, i serien om Stephanie Perkins skønne, glade, sprudlende, forelskede teenagere – Anna (og det franske kys), Lola (og naboens søn), og denne gang Isla (og jagten på lykke).

Isla, går ligesom Anna på den franske skole, School of America, i Paris så her får vi lige et gensyn med den, og alle dens beboere. Anna og Étienne, går der jo desværre ikke længere.

Og vi har også mødt Isla’s store kærlighed før. For han var nemlig kæreste med en helt anden, da vi læste om Anna og det franske kys. Isla har været forelsket i Josh i de 3 år hun har gået på skolen. Men han har været uopnåelig, og reserveret. Han kigger aldrig til hendes side, og han har desuden også haft en fast kæreste. Men kæresten er rejst videre, og Josh er nu ledig. Dog er Isla stadig genert, og det kræver alt hendes mod at tage den første snak med ham, i sommerferien hjemme på Manhattan. At det så er den dag hun har været ved tandlægen og er godt dopet – ja, det behøver jo ikke at betyde noget 😉

Isla elsker, at hun endelig har fundet mod til at tale med ham, men pga. ferien, går der et stykke tid, før de igen ser hinanden.

Imens har Isla stadig sin rigtig gode ven, Kurt, som hun deler alt med, og desuden har kendt siden hun blev født. Han forstår ikke rigtigt alt det her følelser og kærlighed, men han er alligevel god til at lytte.

I løbet af året, følger vi Isla og Josh – deres op- og nedture, kærlighed, venskab, familiedrama og problemer. Og det er lige før man føler man står ved siden af dem. Om det så er i Barcelona eller i Paris.

Man kan sagtens læse en enkelt af bøgerne, og få fuld valuta for pengene – men det vil være synd, hvis man ikke startede med Anna, og gik frem derefter. Man får nogle oplysninger i bogen/bøgerne, der er rare at have med når man læser den næste. Og så er de andre piger med i de næste bøger. Så man “kender” lidt flere, når man går igang med at lære en ny pige at kende.

Det er stadig kærlighed og følelser for “alle pengene”, og måske er det mest for teenagere og unge kvinder – men så vil jeg være blandt de unge kvinder her 😉 selvom jeg er godt oppe i 30’erne 😉 For vi har alle følelser involveret – igen – i Stephanie Perkins søde roman. Vi græder lidt. Smiler meget. Hjertet bobler lidt af lykke. Så sød og skøn en fortælling om et par unge mennesker, kærrlighed, forelskelse, venskab, og livet i almindelighed.

Stor anbefaling herfra. Også denne gang tog det blot 2 dage at læse bogen. Og det er lidt ligesom om man har lyst til at læse hele tiden – men samtidig vil “spare” lidt på den. Så hvis hun overvejer at lave en bog nr. 4 – ja, så bliver det også en jeg læser.

5 hjerter ud af 5 fra mig. Åh jeg håber der kommer en 4.

isla og jagten - 5 hjerterBogen er denne gang lånt på biblioteket /e-reolen – og læst på min Iphone – det er jeg godt nok blevet fan af. Det med at læse på Iphone.

Hvis du er mere til eje, end leje 😉 Kan du finde den hos Plusbog.dk lige her.