Bødlernes daggry // Boganmeldelse // Michael Katz Krefeld

Titel: Bødlernes Daggry

Forfatter: Michael Katz Krefeld

Serie: 3. del i Cecilie Mars

Antal sider: 407

Udgivet: 10. marts 2023

Læst som: Hard back. Modtaget af forlaget.

Michael Katz Krefeld, Bødlernes daggry, Cecilie Mars, Cecilie Mars-krimi, krimi, Lindhardt og Ringhof, L&R, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,Fra bagsideteksten:
I storbyens skygger opererer en gal drabsmand, som myrder kvinder til sin helt særlige og syge samling. Den kontroversielle og kompromisløse Cecilie Mars er udnævnt til drabschef, og sagen bliver den første, hun sammen med sit team skal løse. Men stærke kræfter i politiledelsen modarbejder hende. De har gravet en gammel uopklaret sag frem. En sag, som implicerer Cecilie Mars og truer med at stoppe hende for altid. Og mens hun kæmper for sin karriere og sit liv, bliver galningens samling større og større.

*********************************

Cecilie er blevet drabschef, og det er ikke altid en dans på roser. I princippet befinder Cecilie sig vel allerbedst i marken, uden alt det administrative, hun er helt sin egen, og gør tingene på sin måde. Hun arbejder tæt sammen med Henrik, Heino og Joakim, og det er let, for de gør næsten altid som hun beder dem om. Cecilie har ikke altid været blandt Guds bedste børn… Og har vel “et par lig eller 3 i lasten.” Hun bander og svovler og taler som hun har lyst til. Meget forfriskende, i øvrigt, at hun er helt sin egen.

“Hun lukkede døren bag sig og stønnede tungt. Det var, som om verden var gået amok. Der var begået 19 drab, siden hun overtog biksen fra Karstensen. Det ene drab mere infamt end det næste, I to tredjedele af tilfældene havde gerningsmanden befundet sig i offerets nærmeste omgangskreds, resten var enten banderelateret eller sket i nattemiljøet. Det var snart ikke til at sige, hvad der var mest farligt at foretae sig på en fredag aften; at gå i byen eller at se “Vild med dagns” sammen med resten af familien derhjemme. I seks af drabssagerne manglede de stadig en gerningsperson. Alt sammen tal, der beskrev, hvorfor hun endnu ikke havde fået indrettet sig på chefkontoret.”

Cecilie bor i Bellahøjparken, et kvarter der førhen har været på ghettolisten. Hun er både berømt og berygtet for at have skræmt de “slidte typer” væk, men det er som om de er begyndt at vende tilbage igen. Como har lavet en sang om Cecilie, der mere end antyder at hun har været med til at få Jeremy af vejen. Den sang hører de også i DUP og på Rejseholdet, og der er de begyndt at tro på det. Det giver Cecilie problemer, og der bliver sat en undersøgelse i gang.

“Heino har ret, vi har brug for at speede processen op,” sagde Cecilie.
“Måske skulle vi få fat i vores egen profiler,” sagde Joakin. “Finde en, der har styr på alt det der. En eller anden psykologi-smølf.”
“Cecilie bryder sig ikke om psykologer!” svarede Heino og Henrik i kor.

Cecilie bliver kontaktet af Justitsministeren, som har haft en finger med i spillet om Cecilies nye stilling, og kommer med et tip, som hun mener hun skal tage hånd om. Om en minister der ikke er helt fin i kanten, men har en lidt voldelig tilgang til prostituerede.

“Da Cecilie nåede ud på toilettet, pøsede hun vand i hovedet, indtil hun ikke kunne få vejret. Gispende så hun sig i spejlet. Mascaraen var rendt en smule, og hun lignede en druknet mus. Hendes personlige waterboarding havde hverken fortrængt billeder af seriemordere eller fået Nikolajs messende stemme ud af hendes hoved. Den lille skid havde formået at gøre hende utilpas, rykket ved et eller andet i hende, der ikke skulle rykkes ved. Hun havde haft rigeligt med psykologer i sit hoved, senest seeriemorderen Steen Holtz, det svin, og det var ikke endt godt. Hun fandt et par servietter og rettede på mascaraen. Hvorfor fanden kom Nikolaj ikke bare med en profilerings-rapport til dem? Hun lagde mascaraen tilbage i lommen og mærkede den lille plastikpose med coke, som hun stadig rendte rundt med.”

Cecilie kontakter professor Preben Sommer, der er leder på den psykiatriske afdeling Sikringen – hvor landets farligste er anbragt. Hun håber han kan hjælpe med en gerningsmandsprofil. Han har udarbejdet en del mentalerklæringer på sædelighedsforbrydere, og måske findes deres gerningsmand her. Måske har Preben Sommer kendskab til, hvem han kan være.

“Hendes telefon vibrerede i lommen, og hun tog den. “Cecilie Mars.”
“Nikolaj Jacoby… ja, vi mødtes på…”
“Jeg ved, hvem du er , doktor. Noget nyt fra psykopatland?”
“Jeg beklager, at vi kom skævt ind på hinanden.”
“Okay,” sagde hun og lænede sig op ad bilen. “Så er vi to. Hvad kan jeg hjælpe dig med?” “Jeg forstod det var omvendt, at I behøvede min hjælp?”
“I den grad. Er vi heldige, at du allerede har et par mistænkte i tankerne?”
“Som jeg sagde, er jeg ikke ude på at stigmatisere nogen. Det er også derfor, jeg ønsker at hjælpe med at lave en korrekt profilering.”

Selvom Cecilie har et rigtig godt forhold til de 3 gutter der er tættest på hende, og på Ismail der hjælper vedr. computeren, så begynder de at tvivle på hende. Er hun så fin i kanten som de ønsker? Eller har hun faktisk en finger med i spillet vedr. den forsvundne Jeremy?

Der er 5 hjerter ud af 5 ♥️♥️♥️♥️♥️ til Bødlernes daggry. Der er, som altid, fart over feltet når vi læser om Cecilie Mars, og jeg troede ikke det kunne blive vildere end det vi allerede havde læst. Det kunne det godt… Jeg er underholdt, facineret og fastlåst til stolen mens jeg tordner gennem bogen, som jo desværre er slutningen på denne storby-triologi. Der er humor hele vejen, hvilket gør at man ikke falder fra hinanden. Tak for den Michael, og tak fordi du lyttede efter den første bog, og blev nødt til at skrive flere. Jeg sad med en enkelt sætning tilbage da jeg lukkede bogen. Den får I her… “Fucked up, slutning….”

Michael Katz Krefeld, Bødlernes daggry, Cecilie Mars, Cecilie Mars-krimi, krimi, Lindhardt og Ringhof, L&R, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar,Bogen er modtaget mhp. anmeldelse. Jeg bliver ikke betalt for, ej heller bedt om at skrive denne anmeldelse, og det er altid min helt uforbeholdne mening du får. Jeg skriver om det jeg har lyst til og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer.