Interview og anmeldelse // Fra Asken // Lina Areklew

Forfatter: Lina Areklew

Forlag: Memoris

Serie: 1. i Fredrik Fröding og Sofia Hjortén

Antal sider: 378

Udgivet: 2022

Læst som: Lyttet på Mofibo -10 t. 44 min. Bog modtaget af forlaget.

Lina Areklew, Fra asken, Fredrik Fröding, Sofia Hjortén, Forlaget Memoris, Forfatterinterview, interview, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar, Mofibo, Fra bagsideteksten:

Som ung dreng mister Fredrik Fröding sin familie under færgen Estonias forlis, men han nægter at erkende, at hans bror er død.
Femogtyve år senere fører traumet ham til den skønne ferieø Ulvön, hvor han møder en gammel bekendt, Sofia Hjortén, der efterforsker et mord på øen.
Det bliver ikke det sidste mord på den lille ø, for regnskabets time er kommet, og morderen har Gud ved sin side.

********************************

Jeg lavede et interview med Lina på Krimimessen i Horsens. Måske er det mest en samtale, hvor jeg stillede hende nogle spørgsmål. Jeg synes vi havde en hyggelig samtale, og håber Lina har det på samme måde. Jeg har ikke tidligere interviewet nogle, så måske er det ikke helt som I normalt læser et interview, men jeg har også altid sagt, at jeg ikke anmelder på en helt almindelig måde 😉Lina Areklew, Fra asken, Fredrik Fröding, Sofia Hjortén, Forlaget Memoris, Forfatterinterview, interview, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar, Mofibo, Lina har mange kontakter hun benytter når hun skriver sine bøger, bl.a. hos politiet. Umiddelbart har hun 5 bøger på vej om Sofia og Fredrik, og den 3. bog er netop udkommet i Sverige. Vi skal heller ikke vente så længe på bog nr. 2, som hedder i Mørket, den udkommer nemlig d. 9. maj i Danmark. Men det kan også godt tænkes at hun ikke nøjes med de 5, men at der kommer endnu flere. Hun har fra starten af processen bestemt hvordan det hele ender, så det er i hvertfald på plads.

Hun synes det kunne være spændende hvis bøgerne på et tidspunkt bliver filmatiseret, men i Sverige skal man have udgivet 3 bøger før det overhovedet kan komme på tale. Hun har dog talt med dem der har lavet Kastanjemanden.

Lina arbejder til dagligt på et forlag, hvor hun er marketingchef, så hun har bøgerne helt inde under huden. Derudover arbejder hun også freelance, med manuskripter, korrektur og lidt krimi. Da jeg spurgte om hun selv læser, smilte hun, og sagde ja – men det er dog småt med det lige p.t. fordi hun selv skriver. Og så er det selvfølgelig heller ikke altid nemt, når man har 5 børn i husstanden. Lina har selv 3, og så har hun 2 bonusbørn. Og derfor sidder hun også altid hjemme ved spisebordet, når hun skriver. Men hun har dog en yndlingsforfatter, og det er Nini Schulman.

Lina fik ideén til bogen, da hendes mand for 3 år siden forsvandt. De havde været gift i 14 år, og hendes mand blev gradvist dårligere og fik diagnosen bipolar. En dag gik han ud af døren, og vendte aldrig hjem igen. Og ingen ved hvor han er.

Med baggrund i det, fortæller hun om bogens hovedpersoner Sofia og Fredrik, der begge kæmper med sorg og traumer, som de håndterer meget forskelligt. Bogens budskab er, at det er vigtigt at være åben og fortælle hvordan man har det, ellers kan det ende frygtelig galt. Man bliver nødt til at lukke andre ind, før man forsvinder ind i sig selv. Og så er det også vigtigt at huske på, at alle har noget de kæmper med. Ting kan se fint ud på ydersiden, men mange ting er skjulte, og det er ikke altid let at se for det blotte øje.

Bogen springer i tid, så vi er tilbage i 1979, og i dag. Vi er meget på præstegården, hvor der er mange børn på besøg henover sommeren. Vi lærer dem alle at kende, og hører om dem alle sammen, og her er det vigtigt at holde tungen lige i munden, for der sker en hel del.

“Christine stopper neden for trappen op til huset, og stirrer måbende på gruppen, som står der. Adam, Mats og Thomas står i en klynge rundt om Marianne. De russiske piger er der også. Fra radioen i køkkenvinduet drøner høj popmusik. Thomas klapper i hænderne, så den tykke mave hopper. Adam står lænet op ad husvæggen og aer den kat, han altid slæber rundt på. Han virker mere interesseret i den end i hende. Midt i kredsen står Marianne. Hun vugger frem og tilbage og synger med på musikken i radioen. Vrikker med hofterne og laver trutmund med sine fyldige læber. Hun danser, som om hun er i trance, som om hun ikke ser dem, men det gør hun. Christine fornemmer, at hun af og til åbner øjnene for at tjekke, om hun har fyrenes opmærksomhed. Det har hun. Alle følger kroppens mindste bevægelse.”

Fredrik “kom” til Lina en dag hun var på Ulvön, i skindjakke, lys skjorte og hvide converse, kom han slentrende frem, selvsikker, men med en indre uro der blev gengivet i hans øjne. Hele hans væsen skreg at hun skulle bruge ham i sin bog. Ret hurtigt derefter kom Sofia. Hendes lukkede personlighed påvirkede Lina, og hun måtte vide hvilket traume hun bar på. Fredrik og Sofia ser meget forskelligt på livet, og håndterer kriser på forskellig vis.

“Da Sofia nærmede sig vigen med sit bådehus og sin bådebro, kunne hun allerede på lang afstand se, at terrassedøren stod åben. Hun havde ikke turdet gå ud fra andet, end at Fredrik var gået, og det generede hende,at det nu igen trak i mundvigene, som om der sad små tråde. For at det ikke skulle være løgn, var græsplænen nyslået, og de grene, der var blæst ned i løbet af vinteren, lå pænt samlet i en bunke ved siden af brændeskuret. De rosa og lilla lupiner stod stadig i en halv meters højde rundt om huset, men grusstien var revet og rengjort.”

Fredrik tyr til piller som han får udskrevet ved lægen. Men han har nu fået så mange, at han ikke kan få udskrevet flere, før han har ladet sig indlægge på sygenhuset. Han nøjes ikke med det antal han må få på daglig basis, og derfor går det stærkt. Han ved egentlig også godt, at han ikke må drikke samtidig med at han tager pillerne. Men også det går galt for ham indimellem. Fredrik mistede som 13-årig hele sin familie da Estonia sank, og han så sin lillebror blive kastet ud af redningsbåden. Han kommer sig aldrig over tabet, og nægter at se i øjnene at hans bror er død, og bl.a. derfor popper han piller som var det slik. Især de dage hvor han er sikker på, han ser sin bror.
En dag, 25 år senere, synes han at han ser sin bror sammen med en hotelejer, og han forsøger at få flere oplysninger. Men hotelejeren nægter, og dagen efter findes hotelejeren død. Fredrik er nu mistænkt, og det er i den forbindelse han igen møder Sofia, da hun er leder af efterforskningen. Efterforskningen trækker tråde til gamle bibelcitater og en brandulykke i 1979.

“Det, Mattias forsøger at nå frem til er, at Fröding lider af hallucinationer og tager kraftig, receptpligtig medicin. Under sit næstsidste møde med Torsten Bredh skal han have fortalt, at han havde set sin bror, Niklas, på Östermalm i Stockholm, men at broren forsvandt, før Fröding fik fat på ham.” Sofia stirrede på hende.
“Forsvandt hvorhen?” Veras øjne skinnede, da hun svarede, og Mattias smilede bredt. “Ind på Adam Ceders Hotel.”

På spørgsmålet om hun minder om sine hovedpersoner, smiler Lina, og siger, at, jo – der er selvfølgelig lidt af hende i dem begge, men på den anden side er de også ret forskellige fra hende og hinanden. I starten var hun ikke så vild med Sofia, men med tiden er hun kommet til at holde af hende, og i dag føler hun for hende, præcis som hun gør for sine andre børn.

Præcis som flere andre forfattere jeg tidligere har hørt, gør Fredrik og Sofia indimellem nogle ting, som Lina ikke havde set komme. Nogle ting skriver sig selv, og det er ikke altid hun er helt enig mens det skrives, men kommer til at give mening bagefter.

Jeg har lyttet til bogen på Mofibo. Der er to oplæsere på, én på nutid, og én når vi er tilbage i 1979. Jeg syens oplæserne gør det godt, og det er behagelige stemmer. Ikke noget forceret, og ikke nogle der laver stemmerne om.

Jeg synes det er en rigtig god debutkrimi, med et spændende plot, og en overraskende slutning. Jeg ser frem til at læse Linas kommende bøger. 4 hjerter ud af 5 ♥♥♥♥ herfra. Der er rigtig mange mennesker med, især når vi er tilbage i 1979, og jeg mister lidt orienteringen undervejs. Men jeg synes Lina er god til at beskrive karaktererne og de områder vi er i.Lina Areklew, Fra asken, Fredrik Fröding, Sofia Hjortén, Forlaget Memoris, Forfatterinterview, interview, krummeskrummelurer, Krummes Krummelurer, krummeskrummelurer.dk, boganmeldelse, boganmeldelser på nettet, bøger på Instagram, bøger jeg læser, bøger jeg anbefaler, Christina Rand, anbefaling, Boganbefaling, Reklame, anmeldereksemplar, Mofibo,

Bogen er  modtaget mhp. anmeldelse og interview af forfatteren. Jeg bliver ikke bedt om at skrive denne anmeldelse, og tjener ingen penge på bloggen. Jeg skriver om det jeg har lyst til og som jeg finder interessant og i tråd med bloggens temaer.